Gå til innhold

Komma foran småord - noen som kan reglene?


Gnå

Anbefalte innlegg

Reglene sier at det skal være komma foran tiltaleord, svarord og utropsrod. For eksempel: 

"Jeg setter meg her, jeg."

"Det var fint, da!"

Men hva gjør man når det kommer flere slike småord etter hverandre? Skal det være komma foran begge smårodene? Vil det for eksempel være riktig å skrive:

"Jeg setter meg her, jeg, ja!"

eller:

"Det var fint, det, da!"

Blir ekstra glad hvis noen kan vise til sikre kilder, for det har jeg ikke klart å finne selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke riktig å skrive.

Sikker kilde: min egen velutviklede språksans.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, H80 skrev:

Nei, det er ikke riktig å skrive.

Sikker kilde: min egen velutviklede språksans.

Hvordan skriver du det, da? 

"Jeg setter meg her. jeg ja."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal alltid være komma foran og,men, for, eller. Husker godt at læreren printa det inn i skallen på oss.

Det gjaldt stilskriving, det var han veldig nøye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tussi680 said:

Det skal alltid være komma foran og,men, for, eller. Husker godt at læreren printa det inn i skallen på oss.

Det gjaldt stilskriving, det var han veldig nøye på.

Nei, det skal det da ikke. Hanne og Even. Ikke Hanne, og Even.

Anonymkode: 75ff2...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal det da ikke. Hanne og Even. Ikke Hanne, og Even.

Anonymkode: 75ff2...629

Ingen regel uten unntak, vet du. Det skal ikke være et komma foran 'et og' som binder ord/setningen sammen.

Du trenger kjøttdeig og løk til oppskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mass said:

Ingen regel uten unntak, vet du. Det skal ikke være et komma foran 'et og' som binder ord/setningen sammen.

Du trenger kjøttdeig og løk til oppskriften. 

Men da er det jo ikke alltid :) Ikke for heller. Jeg jobber for barns rettigheter Ikke «Jeg jobber, for barns rettigheter».

Anonymkode: 75ff2...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tussi680 skrev:

Det skal alltid være komma foran og,men, for, eller. Husker godt at læreren printa det inn i skallen på oss.

Det gjaldt stilskriving, det var han veldig nøye på.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal det da ikke. Hanne og Even. Ikke Hanne, og Even.

Anonymkode: 75ff2...629

De reglene der kan jeg. Det handler om at vi alltid skal ha komma når vi binder sammen to helsetninger. Og ordene "og", "eller" og "for" konjunksjoner) gjør ofte det. Men de blir jo brukt ofte ellers også, så å si at de alltid skal ha komma foran, blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tussi680 skrev:

Det var når det gjaldt lang setning dette her.

Ok. Da stemmer regelen til norsklæreren din stort sett, ja. Men det er likevel bare når du binder sammen to helsetninger med disse ordene, det skal være komma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 11.21, Gnå skrev:

Reglene sier at det skal være komma foran tiltaleord, svarord og utropsrod. For eksempel: 

"Jeg setter meg her, jeg."

"Det var fint, da!"

Men hva gjør man når det kommer flere slike småord etter hverandre? Skal det være komma foran begge smårodene? Vil det for eksempel være riktig å skrive:

"Jeg setter meg her, jeg, ja!"

eller:

"Det var fint, det, da!"

Blir ekstra glad hvis noen kan vise til sikre kilder, for det har jeg ikke klart å finne selv. 

For de som er interessert i svaret på det innledende spørsmålet:

Jeg spurte Språkrådet, og dette svarte de:

"I slike tilfeller kan man velge om man setter det andre kommaet eller ikke.

Når ordene er nært knyttet til hverandre (ofte ved at de har én ordtone), setter man ikke også komma mellom dem, f.eks. «Kjøp en blomst, da vel».

I dine eksempler er vel det første mindre tilknyttet hverandre enn det andre, og det tilsier at det bør være komma mellom «jeg» og «ja», men ikke nødvendigvis mellom «det» og «da». Her må man kunne bruke skjønn."

Godt å vite, si!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rossin
På 16.6.2018 den 20.05, Gnå skrev:

De reglene der kan jeg. Det handler om at vi alltid skal ha komma når vi binder sammen to helsetninger. Og ordene "og", "eller" og "for" konjunksjoner) gjør ofte det. Men de blir jo brukt ofte ellers også, så å si at de alltid skal ha komma foran, blir litt feil.

Bra svar. For øvrig er vel regelen egentlig at man skal ha tegn, ikke nødvendigvis komma før disse orda. For man kan i teorien begynne en vanlig setning med en konjunksjon, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...