Gå til innhold

Brodering 101


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har hatt lyst til å begynne å brodere en stund, og nå fikk jeg en sånn pakke med stoff og tråder i forskjellige farger fra Søstrene Grene i gave.
Det var ikke med nåler - er det en spesiell type/størrelse jeg bør bruke?
Det var heller ikke med sånn ring.... Er det meningen man skal ha stoffet på en sånn når man broderer, sånn at stoffet holder seg stramt? Eller skal man bare ha det "løst" når man broderer? Hvor får jeg i så fall kjøpt sånne ringer? Og hvis det skal være løst, hva bruker man egentlig sånne ringer til? :P Som en bilderamme liksom?
Og når jeg skal begynne å brodere - hvor i mønsteret begynner jeg? Fra midten, eller fra et hjørne?

Dette er sikkert skikkelig teite nybegynnerspørsmål, men så er vel jeg en skikkelig teit nybegynner da 😄 

Anonymkode: e3ea2...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne ringer får man kjøpt der det er utstyr til søm/brodering, men jeg har aldri brukt det til brodering. Jeg har kun brukt det til noe som heter filering.

Jeg regner med det er korssting du skal brodere? Da bruker du en butt nål, og et stoff med små huller i (Aida-stoff). Husk at du legger alle sting i den samme retningen. F.eks. første skråsting mot høyre, og så alle stingene over der mot venstre.

Det er en fordel å begynne på midten, og husk å være nøye med tellingen så mønsteret blir riktig plassert på stoffet.

Når du skal kjøpe nål, vil jeg anbefale deg å be de i butikken å forklare deg litt om det er noe du er usikker på.

Lykke til med broderingen!

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ring brukes når det ikke er korssting - her er eksempel på typen sting. Disse rammene brukes til å holde stoffet stramt slik at en ikke snurper det under disse stingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne67 skrev:

Sånne ringer får man kjøpt der det er utstyr til søm/brodering, men jeg har aldri brukt det til brodering. Jeg har kun brukt det til noe som heter filering.

Jeg regner med det er korssting du skal brodere? Da bruker du en butt nål, og et stoff med små huller i (Aida-stoff). Husk at du legger alle sting i den samme retningen. F.eks. første skråsting mot høyre, og så alle stingene over der mot venstre.

Det er en fordel å begynne på midten, og husk å være nøye med tellingen så mønsteret blir riktig plassert på stoffet.

Når du skal kjøpe nål, vil jeg anbefale deg å be de i butikken å forklare deg litt om det er noe du er usikker på.

Lykke til med broderingen!

 

1 time siden, Blondie65 skrev:

Ring brukes når det ikke er korssting - her er eksempel på typen sting. Disse rammene brukes til å holde stoffet stramt slik at en ikke snurper det under disse stingene.

Tusen takk dere!!
Er korssting ja, skal begynne med sånne heelt enkle greier bare. 😄 Så da trenger jeg ikke ring så lenge jeg bare skal holde det så enkelt som til korssting. Jeg har ingen håndarbeidsbutikker eller andre som selger slikt utstyr i nærheten. Funker det med en vanlig synål enn så lenge?  :klo: 
Og det fulgte med sånn Aida-stoff (?) med huller i 😄

Anonymkode: e3ea2...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen! Kan man bruke korssting på tekst, ord? Eller er det andre sting som egner seg bedre? 😄 

Anonymkode: e3ea2...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Jeg synes det der mye lettere å sy korssting med en slik ring. Tror jeg kjøpte min på Søstrene Grene. 

Hvis du søker opp "korssting alfabet", eventuelt på engelsk om du ikke trenger å, ø, å, så får du mange ulike maler på bokstaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk dere!!
Er korssting ja, skal begynne med sånne heelt enkle greier bare. 😄 Så da trenger jeg ikke ring så lenge jeg bare skal holde det så enkelt som til korssting. Jeg har ingen håndarbeidsbutikker eller andre som selger slikt utstyr i nærheten. Funker det med en vanlig synål enn så lenge?  :klo: 
Og det fulgte med sånn Aida-stoff (?) med huller i 😄

Anonymkode: e3ea2...c9d

Ja, det går greit med vanlig synål også, bare du passer på å treffe hullene. Det er enklere med en butt nål synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte aldri sånn ring før, når jeg broderte korssting, men etter at jeg begynte med det merker jeg at jeg broderer mye mindre feil fordi jeg har bedre oversikt når stoffet ligger flatt og stramt. Jeg har prøvd å brodere med synål, fordi jeg ikke fant noen av broderinålene mine i farta, og syns den var veldig vanskelig å bruke, da de blir for spiss.

Husk å sjekke hvor mange tråder du skal bruke på broderiet ditt (vanligvis 2 eller 3). Jeg vet ikke hvilket garn Søstrene Grene bruker i pakkene sine, men vanligvis består broderitråd av 6 mindre tråder. Altså, hvis det står at du skal brodere med 3 tråder, så deler deler du tråden i to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stueloff skrev:

jeg brukte aldri sånn ring før, når jeg broderte korssting, men etter at jeg begynte med det merker jeg at jeg broderer mye mindre feil fordi jeg har bedre oversikt når stoffet ligger flatt og stramt. Jeg har prøvd å brodere med synål, fordi jeg ikke fant noen av broderinålene mine i farta, og syns den var veldig vanskelig å bruke, da de blir for spiss.

Husk å sjekke hvor mange tråder du skal bruke på broderiet ditt (vanligvis 2 eller 3). Jeg vet ikke hvilket garn Søstrene Grene bruker i pakkene sine, men vanligvis består broderitråd av 6 mindre tråder. Altså, hvis det står at du skal brodere med 3 tråder, så deler deler du tråden i to.

Hahaha, oi, seriøst? 😄
Jeg begynte så smått i går kveld og bare brodere fritt etter et bilde på interest, men uten en oppskrift. Brukte bare hele tråden jeg, satt og irriterte meg over at den delte seg så lett 😅

Anonymkode: e3ea2...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hahaha, oi, seriøst? 😄
Jeg begynte så smått i går kveld og bare brodere fritt etter et bilde på interest, men uten en oppskrift. Brukte bare hele tråden jeg, satt og irriterte meg over at den delte seg så lett 😅

Anonymkode: e3ea2...c9d

Ja. Jeg tror de aller fleste som ikke har fått "opplæring" før man begynner å brodere gjør denne feilen, for det logiske er jo at hele tråden skal brukes, men neida, den skal deles 😅 Fordelen er da at tråden varer mye lenger, du slipper at den deler seg så lett og at stingene blir finere. Ulempen er at det kan være noe herk å dele den uten å få floker. Jeg anbefaler å jobbe med litt kortere tråd for å unngå dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du lagt ut bilde av denne broderipakken? Har ikke Søstrene Grene her jeg bor, men ble så nysgjerrig på hvordan det ser ut 🙂 

Anonymkode: ea4cd...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker syring hvis man vil. Jeg har alltid brukt det fordi jeg liker det. Om du føler det vil gi deg bedre oversikt og kontroll, så bruk for all del syring. Jeg mener at det skulle være syring hos Søstrene Grene ved et tidspunkt, men om du ikke fant noe der så finner du det også på f. eks. Panduro. De har også nåler. (og nettbutikk)
Stoff og Stil skal også ha litt broderiting, og enkelte strikkegarnbutikker pleier å ha sånt stående i et hjørne. Eller så blir det første og beste nettbutikk egentlig.

Hvor du starter er også et spørsmål om preferanse, noen bretter seg fram til midten, andre setter opp et forenklet "grid" og starter i et hjørne. Prøv deg for all del fram til hva du liker best. Og ikke minst hva som passer mønsteret best.

"Grid" som jeg bruker er at jeg setter løpesting vertikalt og horisontalt og markerer et kryss for hver tiende rute. Vedlegger bilde som bedre viser hva jeg mener. Bruk en tråd som ikke har farge som smitter av 😄

På samme bilde ser du også stoffet som kalles aida. Denne typen er aida 14 (5,4/10cm) og den mest vanlige, om du ønsker at det skal være flere ruter per 10cm er det alltids f. eks. aida 18. Aida får man kjøpt hos f. eks. panduro eller de fleste stoffbutikker.
(Hvis man føler seg ekstra ambisiøs kan man også brodere på tellelin, som er samme type lin man lager bunadskjorter med.)

 

broderitest.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, Emmelise skrev:


(Hvis man føler seg ekstra ambisiøs kan man også brodere på tellelin, som er samme type lin man lager bunadskjorter med.)

 

Har sydd hardangersøm jeg. Ser ingen grunn til å bruke tellelin igjen. Er av bucketlisten. Har gjort. Fullført. Check.

Er heller ikke for nybegynnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Har sydd hardangersøm jeg. Ser ingen grunn til å bruke tellelin igjen. Er av bucketlisten. Har gjort. Fullført. Check.

Er heller ikke for nybegynnere!

Som alltid, det kommer ann på hva man vil gjøre og hvordan det skal se ut. Og hvilke utfordringer man tar på strak arm.
Jeg liker tellelin veldig godt og hvordan det kan vise fram enkelte korsstingmotiver og mønstre, dessverre har jeg hverken synet, linser/brillene eller "verktøy" til å jobbe lenge med det av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Emmelise skrev:

Som alltid, det kommer ann på hva man vil gjøre og hvordan det skal se ut. Og hvilke utfordringer man tar på strak arm.
Jeg liker tellelin veldig godt og hvordan det kan vise fram enkelte korsstingmotiver og mønstre, dessverre har jeg hverken synet, linser/brillene eller "verktøy" til å jobbe lenge med det av gangen.

Jeg er helt enig med deg - men som deg er jeg "handicappet" fra å holde på med sånn fint arbeid og må forholde meg til helt andre materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stueloff skrev:

Ja. Jeg tror de aller fleste som ikke har fått "opplæring" før man begynner å brodere gjør denne feilen, for det logiske er jo at hele tråden skal brukes, men neida, den skal deles 😅 Fordelen er da at tråden varer mye lenger, du slipper at den deler seg så lett og at stingene blir finere. Ulempen er at det kan være noe herk å dele den uten å få floker. Jeg anbefaler å jobbe med litt kortere tråd for å unngå dette 🙂

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du lagt ut bilde av denne broderipakken? Har ikke Søstrene Grene her jeg bor, men ble så nysgjerrig på hvordan det ser ut 🙂 

Anonymkode: ea4cd...0e6

Ser at det ble litt knotete! Jeg fikk altså en pakke, som i en gave, med forskjellige broderting kjøpt på søstrene Grene :) Jeg fikk to pakker a 7 farger med tråd, og litt stoff til å brodere på :)

3 timer siden, Emmelise skrev:

Man bruker syring hvis man vil. Jeg har alltid brukt det fordi jeg liker det. Om du føler det vil gi deg bedre oversikt og kontroll, så bruk for all del syring. Jeg mener at det skulle være syring hos Søstrene Grene ved et tidspunkt, men om du ikke fant noe der så finner du det også på f. eks. Panduro. De har også nåler. (og nettbutikk)
Stoff og Stil skal også ha litt broderiting, og enkelte strikkegarnbutikker pleier å ha sånt stående i et hjørne. Eller så blir det første og beste nettbutikk egentlig.

Hvor du starter er også et spørsmål om preferanse, noen bretter seg fram til midten, andre setter opp et forenklet "grid" og starter i et hjørne. Prøv deg for all del fram til hva du liker best. Og ikke minst hva som passer mønsteret best.

"Grid" som jeg bruker er at jeg setter løpesting vertikalt og horisontalt og markerer et kryss for hver tiende rute. Vedlegger bilde som bedre viser hva jeg mener. Bruk en tråd som ikke har farge som smitter av 😄

På samme bilde ser du også stoffet som kalles aida. Denne typen er aida 14 (5,4/10cm) og den mest vanlige, om du ønsker at det skal være flere ruter per 10cm er det alltids f. eks. aida 18. Aida får man kjøpt hos f. eks. panduro eller de fleste stoffbutikker.
(Hvis man føler seg ekstra ambisiøs kan man også brodere på tellelin, som er samme type lin man lager bunadskjorter med.)

 

broderitest.jpg

Et spørsmål! Hvis man bruker syring, på et litt større prosjekt, for eksempel en duk? Da må man ta ringen av og på og drive å flytte på den. Jeg synes stoffet er ganske tykt, så vil det da bli veldig "bulkete"? Man må jo stryke det til slutt uansett men :)

Det jeg har begynt på nå  er et enkelt geriljabroderi, og der synes jeg det ble mest logisk å starte i et hjørne, og det har gått veldig bra 😄 Tipset om "grid" tar jeg med meg! Denne gangen markerte jeg bare med en blyant direkte på stoffet

 

Ett spørsmål til!
Jeg broderer noe lignende som dette:
https://www.craftsy.com/embroidery/patterns/fuck-cross-stitch-pattern/567099

og lurer litt på de avkryssingsboksene.. I mønsteret står det ikke hvilket sting som er brukt, så jeg spør her jeg 😛 Det ser jo ut som det bare er ett langt sting som går over flere ruter.. Er det så enkelt? 😛 '

TS

Anonymkode: e3ea2...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål! Hvis man bruker syring, på et litt større prosjekt, for eksempel en duk? Da må man ta ringen av og på og drive å flytte på den. Jeg synes stoffet er ganske tykt, så vil det da bli veldig "bulkete"?

Det er vanlig å flytte syringen rundt ja, stoffet kommer svakt til å vise tegn til det, men vil ikke bli ødelagt. Det er ganske vanlig at man stryker sluttresultatet. Og aida kommer med massevis av stivelse i seg :P Skal du i tillegg ramme det inn er det også vanlig å sy det sammen bak slik at det holder seg stramt uansett.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett spørsmål til!
Jeg broderer noe lignende som dette:
https://www.craftsy.com/embroidery/patterns/fuck-cross-stitch-pattern/567099

og lurer litt på de avkryssingsboksene.. I mønsteret står det ikke hvilket sting som er brukt, så jeg spør her jeg 😛 Det ser jo ut som det bare er ett langt sting som går over flere ruter.. Er det så enkelt? 😛 '

Jeg lastet ned mønsteret og sjekket. I rutene og markeringen er det bare vanlig løpesting.
 

dr1.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...