Gå til innhold

Er du en "secret eater"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I programmet "secret eaters" som ofte går på TV-skjermen, avslører de matvanene til folk som klager på at de ikke går ned i vekt og som ikke skjønner hvorfor de blir så store. De mener at de spiser sunt, mye grønnsaker, lite søtsaker, kalorifattig... så viser det seg veldig ofte at de spiser langt mer enn de tror, mye mindre grønnsaker, mye mer søtsaker. De aner ikke kaloriinnholdet i maten, og tyr ofte til fast food (programmet er fra England og her er det kanskje vanligere med take away enn i Norge, selv om vi begynner å komme oss på denne fronten og). 

Programmet er ganske spesielt. Fordi det er ganske spesielt å se hvordan folk lyver til seg selv!! Men de virker jo totalt uvitende. Som om hjernen lurer de godt. Har virkelig begynt å tenke over mine egne matvaner, og se etter "hemmeligheter" i mitt eget kosthold. Innser at jeg kanskje småspiser mye mer enn jeg burde. Er superflink med grønnsakene og de faste måltidene, er bare alt innimellom disse måltidene som må vekk. All småspisingen i sosiale sammenhenger f.eks..

Hva med deg? Er du en secret eater? Spiser du mer usunne når du er alene, og skjuler det litt for andre? Eller er du helt ærlig med deg selv og alle rundt deg om kostholdet ditt? 

Ps: kanskje hjernen lurer deg til å lyve litt i denne tråden også.. 😏

Anonymkode: 86e41...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg er normalvektig og fortrenger ikke hva jeg spiser.

Anonymkode: e46a8...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Lifesum innimellom og ifølge den er det mange færre kalorier i maten jeg spiser enn jeg trodde.

Samtidig gjør appen at det nok blir mindre småspising og variert mat hos meg da jeg hele tiden vurderte om jeg skulle spise noe da det ble så mye å registrere at maten ble jo kald før jeg ble ferdig.

Så da slutter jeg å bruke den en periode.

Totalt sett tror jeg jeg er ganske bevisst på hva jeg får i meg og er klar over at der er en del dager som er for beige og ikke fargerike nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil innrømme det, vel! Men ok, jeg legger meg flat. Da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt og telle kalorier, så unnlot jeg mer eller mindre ubevisst å telle enkelte ting. "En munnbit her og der". Etter hvert lærte jeg at alt må med dersom jeg skulle nå vektmålet mitt.

 

Anonymkode: 5dfc9...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste i skjul, men jeg skjønte godt at jeg la på meg fordi jeg spiste for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg småspiser endel. Vet om det, prøver å la være, men jeg er en "knasker ". Er ikke overvektig.

Anonymkode: d1370...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en veldig tøff vinter sykdomsmessig. Og derfor har jeg spist for mye skit, det er lettere å slenge inn en pizza, enn å lage ett sunt måltid, så har det blitt mye små snacking, en skål chips, kopp kakao, litt sukkertøy osv. Så jeg er så fullstendig klar over hvorfor jeg har lagt på meg. Men nå som jeg har startet å slanke meg, så er jeg veldig streng. Da fører jeg opp alt jeg putter i munnen, om det så bare er 1 sukkertøy. For den eneste jeg lurer er meg selv.

Men når jeg var gift, og kanskje jeg var på slankekur, så kunne jeg spise en sjokolade i bilen, for jeg ville ikke at han skulle vite at jeg skeiet ut, men jeg var jo fullstendig klar over det.

Anonymkode: ef762...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært jojo-slanker hele mitt voksne liv og i dårlige perioder spiser jeg mye godteri og dårlig mat alene. Spiser alltid ganske normalt sammen med andre. Men jeg vet hva jeg spiser da og skjønner at det påvirker vekten. Det har jeg alltid gjort.

Anonymkode: 98ae9...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har noen kg for mye, fordi jeg spiser for mye. Så nei, vet hva jeg puttet i meg og at kaloriene må ned hvis jeg skal ned. 

Men jeg er ikke sykelig overvektig, tror ofte det er de som mener de spiser sunt og at lavt stoffskifte fører til fedme.

Anonymkode: 61430...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mer usunn mat alene. Jeg syns det er kjempegøy å lage mat, så det er som oftest når jeg spiser aleine at jeg får testa nye ting - linseburgere, moussaka, diverse gryter og woker. Til hverdags tror jeg at jeg egentlig spiser ganske sunt, bare i blant for mye.

Mitt problem er definitivt chips osv. Og ja, det spiser jeg nok mer av når det ikke er andre til stede. Blir fort til at man tenker at det "skader ikke" å ha et par poser liggende i skuffen, og de blir fort spist opp i løpet av en uke... Sjokolade og godteri har jeg ikke samme problem med, det kan jeg fint ha liggende uten å spise. 

Min drøm er at noen skal finne opp noe helt kalorifattig pappmat som SMAKER akkurat som potetgull. Håper det vil skje i min levetid 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LiMaSK

Jeg drar gjerne frem popcornpakken når jeg er alene. Siden jeg kaster den når den er tom gjør meg vel til en secret eater 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en som skal slanke seg. Hun skjønner ikke hvorfor vekta ikke rikker seg. Hun spiser sunt til hovedmåltidene og går en kjapp tur, men etter å ha vært med hun en dag forstår jeg hvorfor. Boller og kjeks på stranda, mange øl, stor is, så noen øl igjen. Da hjelper det ikke spise knekkebrød med mager servelat til frokost..

Anonymkode: 80a72...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tenke at man lurer ikke andre enn seg selv når jeg fører inn hva jeg spiser i appen min. Hvis man faktisk vil gå ned i vekta, må man være helt ærlig med seg selv. Har man sprukket (spist for mye), får man bite i det sure eplet og føre det inn likevel. Det er utrolig mange ganger jeg har sprukket, men likevel fortsetter jeg med å gjennomføre planen min :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye lettere å spise bra mat når jeg bare lager til meg. Spising sammen med andre involverer ofte mye "kos". Men jeg snakker ikke mye om alene-kostholdet mitt med venner og familie, og prøver heller å late som om jeg synes det er like vanskelig som dem å holde på et sunt kosthold. Så jeg er en omvendt secret eater, og spiser sunn mat i hemmelighet.

Anonymkode: a35a5...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har perioder hvor jeg er secret eater, men jeg vet om det selv da, så jeg lurer ikke meg selv. Det er bare rundt andre jeg spiser tilsynelatende sunt.

Anonymkode: c21c7...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Fra og med 1. juli begynte jeg med matlogg. Regner med det skal være motiverende i forhold til vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er visst en "secret starver" . 

Anonymkode: eb4f9...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye lettere å spise bra mat når jeg bare lager til meg. Spising sammen med andre involverer ofte mye "kos". Men jeg snakker ikke mye om alene-kostholdet mitt med venner og familie, og prøver heller å late som om jeg synes det er like vanskelig som dem å holde på et sunt kosthold. Så jeg er en omvendt secret eater, og spiser sunn mat i hemmelighet.

Anonymkode: a35a5...2ce

Akkurat sånn er jeg også! Føler at jeg blir uglesett dersom jeg for en gang skyld "innrømmer" at det faktisk ikke er så vanskelig å få i seg sunn mat når man er alene.

Anonymkode: 6684e...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...