Gå til innhold

Syn og bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor bra syn må man ha for å kjøre bil? Hva er minus og pluss grensa på briller?

Kontakter optikeren noen ettter en sånn undersøkelse?

Anonymkode: be126...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer hvis øyet er dårligere enn ved 0,5? Må man bruke briller da? Man mister vell ikke førerkortet om man ser dårligere enn ved 0,5?

Anonymkode: be126...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg har -1,5 og -1,25. Jeg får ikke kjøre bil uten briller eller linser ifølge optiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis øyet er dårligere enn ved 0,5? Må man bruke briller da? Man mister vell ikke førerkortet om man ser dårligere enn ved 0,5?

Anonymkode: be126...9c8

Du mister selvsagt ikke førerkortet fordi du har dårligere syn enn kravet, men hvis du vet du har for dårlig syn til å kjøre bil uten briller er det ditt ansvar å sørge for at du alltid bruker briller (eler linser) når du kjører bil.

(Nå kommer det synsing og troing.) Bruker du ikke briller ved kjøring, og det blir oppdaget i forbindelse med en ulykke e.l. vil jeg tro du kan få en eller annen form for reaksjon (bøter/fengsel/tap av førerkort) for uaktsomhet i trafikken, uten at jeg har satt meg inn i regelverket rundt dette. Og reaksjonen vil nok variere med alvorligheten av hendelsen og hvorvidt ditt manglende syn har hatt en innvirkning eller ikke. 

Anonymkode: 3e160...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bra syn må man ha for å kjøre bil? Hva er minus og pluss grensa på briller?

Kontakter optikeren noen ettter en sånn undersøkelse?

Anonymkode: be126...9c8

For å få førerkort må du ha legeattest. Legen undersøker også synet. 

Er legen i tvil om du ser godt nok uten briller, må du videre til optiker. Ser du for dårlig, får du ikke optiker attest for førerkort i den klassen du søker om. Ser du godt nok for førerkortklassen du søker om, så får du optikerattest på det. 

På førerkortet blir det satt inn en kode. Koden betyr at du skal bruker briller, eventuelt linser, for å lovlig kjøre bil/at førerkortet skal være gyldig. 

Blir synet vesentlig svekket etter at du har fått førerkort, så er både leg, øyelege, optiker og andre pliktig til å melde fra om du ikke gjør det selv. 

Det er forskjell på hvor dårlig du kan se om du vil kjøre vanlig personbil eller buss/lastebil.

Grensene er ikke endelige på minus eller pluss, sidesyn og andre synshemninger er også med i vurderingen. Ser du perfekt uten briller men mangler sidesyn, så er ikke førerkort oppnåelig, som et eksempel.

Anonymkode: 378db...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil stå i førerkortet om du må bruke briller/linser for å kjøre. Kjører du uten, eller med for dårlig synskorreksjon, regnes det som å kjøre uten gyldig førerkort. Du er til enhver tid ansvarlig for at du ser godt nok til å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært dårlig syn, som blir korrigert ved at jeg bruker linser og noen ganger briller. Da jeg tok sertifikatet ble jeg ikke spurt om det, måtte heller ikke vise noen legeattest. Det er ikke registrert at jeg har dårlig syn. 

Anonymkode: cabe0...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ansvar og bruk briller eller linser om du ser dårlig. Om du ikke gjør det og kjører på noen jeg er glad i kommer jeg aldri til å tilgi deg.

Anonymkode: b410e...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...