Gå til innhold

Dekket brystløft av staten


kjarlos

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som skal til for å få dekket brystløft av staten. Har etter graviditet og amming endt opp med pupper som virkelig henger. Har målt litt hjemme og lest litt på nettet men finner så mye forskjellig. For å gi en enkel oversikt:

Jeg er 166 cm høy, 74 kilo (en del muskler), forholdsvis store pupper: 70E som henger.

Uten bh har jeg 29 cm fra kragebein til brystvorte og når jeg måler under puppen fra der den begynner (er festet til kroppen min) og der henget slutter måler det 7 cm. Noen som vet om dette evt er noe jeg kan få dekket? Størrelsen er forsåvidt grei nok når jeg har på meg bh, men ettersom de henger sånn er det tungt for rygg og skuldre å holde dem oppe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 cm fra kragebein til brystvorte er kravet. Kontakt fastlege og i tillegg be gjerne om konsultasjon hos plastikkirurg, de fleste har gratis konsultasjon :) lykke til! 

Anonymkode: 60791...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. 27 cm fra kragebein til brystvorte? Jeg har ikke spesielt hengebryster som jeg har tenkt det, jeg har bare veldig store.

Når jeg måler med bh så er det 29 cm. Hvis jeg tar av bh'n så er det helt sikkert mye lengre. 

Er det sånn at man må være under en viss BMI og sånn også? 

Anonymkode: 1557e...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

Heldigvis praktiseres dette :)

Og heldigvis får nesten ingen dekket silikonbryst lenger. 

Anonymkode: 60791...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

Det er for dem som har plager med vond rygg og lignende, som følge av brystene. Synes det er helt greit at de som har vondt får hjelp. Har ingenting med utseende å gjøre.

Anonymkode: e143a...7a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2018 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt. 27 cm fra kragebein til brystvorte? Jeg har ikke spesielt hengebryster som jeg har tenkt det, jeg har bare veldig store.

Når jeg måler med bh så er det 29 cm. Hvis jeg tar av bh'n så er det helt sikkert mye lengre. 

Er det sånn at man må være under en viss BMI og sånn også? 

Anonymkode: 1557e...574

Høres merkelig ut om det er et cm mål fra kravebenet som gjelder.. høye damer vil naturlig nok ha ha lenger avstand uten at det betyr noe. 

Samme med deg som har «veldig store», uten at jeg vet hvor stort det er. «veldig store» vil ha lenger avstand en  «store» uten at det betyr at de henger mer. 

Så lenge det ikke gjør vondt og ikke ser grusomt ut tenker jeg det er bra. Men om du har fysiske plager pga størrelse, dekker nok vi/fellesskapet det. De fleste menn og damer liker jo store pupper, bare litt upraktisk mår man rir, men det er en annen diskusjon. 

 

 

Anonymkode: cde32...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres merkelig ut om det er et cm mål fra kravebenet som gjelder.. høye damer vil naturlig nok ha ha lenger avstand uten at det betyr noe. 

Samme med deg som har «veldig store», uten at jeg vet hvor stort det er. «veldig store» vil ha lenger avstand en  «store» uten at det betyr at de henger mer. 

Så lenge det ikke gjør vondt og ikke ser grusomt ut tenker jeg det er bra. Men om du har fysiske plager pga størrelse, dekker nok vi/fellesskapet det. De fleste menn og damer liker jo store pupper, bare litt upraktisk mår man rir, men det er en annen diskusjon. 

 

 

Anonymkode: cde32...896

Puppene gjør ikke vondt, men det gjør vondt å ha på BH. Uansett hvilken BH jeg har så skjærer den ned i skuldrene og spilene presser inn i ribbekassa så det gjør vondt. Det er ikke noe fint å ikke ha BH. 

Jeg syns egentlig de er fine og menn jeg har datet opp gjennom årene har vært veldig fornøyd med dem, men jeg har tenkt litt på om jeg skal søke om å få redusert. Må bare gå ned noen kg i vekt først. 

Anonymkode: 1557e...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

Hengepupper er ikke bare hengepupper. Det kan gi kronisk soppinfeksjon og eksem. Så klart folk må få hjelp da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et et krav de kaller "blyantkravet". Hvis man kan legge en blyant under puppen uten at den ramler ned, vel, et er en indikasjon på brystløft/reduksjon - operasjon. At puppene henger så tungt at blyanten blir værende. Det sier noe om faren for, som nevnt over, eksem, infeksjon, lukt osv.

Har selv fått innvilget reduksjon med løft. Dette grunnet vond rygg, nakke og skuldre i årevis, og utrolig lei av at alle ser puppene mine før de ser meg....på en måte. 

Anonymkode: 0d9cb...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også et et krav de kaller "blyantkravet". Hvis man kan legge en blyant under puppen uten at den ramler ned, vel, et er en indikasjon på brystløft/reduksjon - operasjon. At puppene henger så tungt at blyanten blir værende. Det sier noe om faren for, som nevnt over, eksem, infeksjon, lukt osv.

Har selv fått innvilget reduksjon med løft. Dette grunnet vond rygg, nakke og skuldre i årevis, og utrolig lei av at alle ser puppene mine før de ser meg....på en måte. 

Anonymkode: 0d9cb...4f9

Haha det stemmer i allefall ikke! De fleste med litt større bryster vil ikke bestå denne testen. Jeg har ikke bestått blyanteten siden jeg var 17.

 

Til ts: tror de er nødt til å fjerne en viss mengde for at en skal få det innvilget. Jeg fikk beskjed på sykehuset om at jeg fikk det dekket, men at de ikke ville bli like pene som de var nå ettersom de måtte fjerne en viss mengde for at det skulle gå under det offentlige.

Anonymkode: 30379...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trekker opp denne. Noen med erfaringer? 

Jeg er så lei av å måtte dytte, dra og justere på det som ser ut som rosiner i bhen. De henger veldig god det er ubehagelig å hoppe, hogge, løpe osv. Kosmetisk gjør det meg ikke noe, men merker at det plager meg i hverdagen. 

Mulig å få det dekker? Har ikke 40 000 liggende, Men skulle virkelig ønske at jeg kunne fått gjort noe med det.

Har tatt av meg 40 kilo etter amming og graviditet... og nå ti nye kilo som tok det siste jeg hadde. 😛

Anonymkode: 073de...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan desverre ikke si at jeg fikk det dekket av staten, da etter at jeg gikk ned  45+ kg så var ikke lenger brystene mine store nok i volum for å få dekke reduksjon.

De hang omtrent ned på navelen min, men heng alene (minimum 26 cm. fra krageben til brystvorte) er ikke nok for å få dekket reduksjon. Kravene fra staten sier også at man må ha min. 800 ml. pr bryst, og at de må kunne fjerne minst 500 gr. pr bryst. I tillegg er det rundt et halvt års ventetid på konsultasjon om man blir henvist, og over 60 (!) ukers ventetid på selve operasjonen.

Så når jeg nå endelig fikk økonomi som kunne tillate at jeg gjorde dette privat, så gjorde jeg det.

Og jeg kan ikke beskrive med ord hvor deilig det egentlig var.

Jeg er halvannen uke etter operasjonen nå, jeg ba de fjerne så mye som mulig, og det endte da med  få fjernet over 400 g. på begge sider, og alt har egentlig bare vært en drøm, ukomplisert operasjon, ukomplisert tid etterpå, sår gror fint, jeg hadde nesten ikke vondt, det eneste kjipe var å ikke kunne sove på ryggen en ukes tid etter operasjonen, og litt magevondt første natta etter narkosen.

Nå, en uke og to dager senere kan jeg endelig sove på siden igjen, hvis jeg er forsiktig, men jeg kommer fremdeles bare ikke over hvor deilig det er å ikke ha sånne slaske-fille-henge-poser som jeg ikke kan fordra, midt på kroppen.

Anonymkode: 42488...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Syns ikke staten burde gi folk gratis brystløft og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som praktiseres.. Hva er det neste? Gratis silikonpupper bare fordi man er Acup?

Anonymkode: 17ea6...bbb

I mange situasjoner er det meget mulig det hadde blitt dyrere for staten å ikke gi brystløft eller reduksjon som enkelte får. Både store bryster og hengebryst kan gi slitasjeskader som kan føre til uførhet eller enda dyrere opperasjoner enn hva et løft er.

Vi som har små pupper blir derimot svært sjeldent skadet av det. I de få tilfellene det gjelder, og i tilfeller hvor kvinner har måttet fjernet ett eller begge bryst tror jeg likevel det er mulig å også få silikon dekt.

Endret av heipådegsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit det med cm! Jeg fekk dekket kjempe små pupper pga dei var helt flate. Grunnen til han sa ja var enkelt «Dei står ikke i stil med alderen din» det var kun luftlommer. 

Så han løftet mine små pupper og hentet fett under armhulene for å fylle i dei. 

 

Anonymkode: 7ad42...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bullshit det med cm! Jeg fekk dekket kjempe små pupper pga dei var helt flate. Grunnen til han sa ja var enkelt «Dei står ikke i stil med alderen din» det var kun luftlommer. 

Så han løftet mine små pupper og hentet fett under armhulene for å fylle i dei. 

 

Anonymkode: 7ad42...20b

Ikke flate som i små pupper liksom, men flate uten fyll om dere skjønner 😆

Anonymkode: 7ad42...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt. 27 cm fra kragebein til brystvorte? Jeg har ikke spesielt hengebryster som jeg har tenkt det, jeg har bare veldig store.

Når jeg måler med bh så er det 29 cm. Hvis jeg tar av bh'n så er det helt sikkert mye lengre. 

Er det sånn at man må være under en viss BMI og sånn også? 

Anonymkode: 1557e...574

Sist eg undersøkte på nett så las eg at bmi må vere under 28. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bullshit det med cm! Jeg fekk dekket kjempe små pupper pga dei var helt flate. Grunnen til han sa ja var enkelt «Dei står ikke i stil med alderen din» det var kun luftlommer. 

Så han løftet mine små pupper og hentet fett under armhulene for å fylle i dei. 

 

Anonymkode: 7ad42...20b

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke flate som i små pupper liksom, men flate uten fyll om dere skjønner 😆

Anonymkode: 7ad42...20b

Da har du i så fall vært heldig og hatt en kirurg eller privat sykehus i nærheten som har refusjonsrett, og som er villig til å trikse med kravene.

Anonymkode: 42488...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, DMS said:

Sist eg undersøkte på nett så las eg at bmi må vere under 28. 

Nei, under 27.

For statens krav, altså.

Anonymkode: 42488...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...