Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På mandag oppdaget jeg en føflekk på magen under brystet. Den var ca 3mm og sort (!). Kunne ikke kjenne den over huden. Overflaten var blank. Helt ulik de andre jeg har. Skal også sies at det falt av et lite flak av den da jeg strøk hånden over den.. 

Jeg bestilte time til hudlege dagen etter. Hun så på den, sa at den var velavgrenset, gjevnt pigmentert og symmetrisk. Hun syntes likevel vi burde ta den ettersom den ikke lignet på noen av mine andre. 

Jeg så på et bilde av meg selv for 2 år siden og da var den ikke der 😔 

Nå er jeg så innmari redd. Tenker på det hele tiden! Er så redd for å dø fra sønnen min.... Det er så ekkelt at jeg knapt klarer å fungere..... 

Har ikke delt det med noen. Så at jeg skriver dette her, er bare for å få det ut. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil gå litt tid før du får svar, inntil da synes ikke du skal bekymre deg, prøv iallfall. Du gjorde alt riktig ved å gå til legen. Legen har sagt den er velavgrenset, det er et godt tegn. 

Det er også slik at de aller fleste føflekker er ufarlige. Også de som er 'rare'. Dette sier jeg av egen erfaring. Mine vokser, endrer seg og det dukker opp nye. Har mange som er større enn en cm, og de finnes i alle fargesjateringer, noen er så svarte at de nesten er blå. 

Pga dette går jeg til hudlege en gang i året. I alt for mange år var jeg livredd flere uker i forveien, fordi jeg var sikker på at nå ville jeg ha utviklet kreft. Jeg fungerte ikke normalt, og ville helst bare droppe timen. Så forteller hudlegen meg at alt ser bra ut. Dersom jeg har nye suspekte eller noen som har endret seg siden sist fjernes de, men alle har vært normale. Nå greier jeg endelig å slappe av før timen. 

Ville bare si at jeg forstår godt at du er redd, jeg kjenner meg igjen. Ikke ta sorgene på forskudd. De alle fleste føflekker er ufarlige. Likevel akal de sjekkes. 

Lykke til. Kan du oppdatere meg på hbordan det gikk? 

Anonymkode: a1011...9cc

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode ord. 

Det tar 4 uker før svar foreligger. Jeg skal oppdatere. 

AnonymBruker
Skrevet

Fire uker? Så lenge har jeg aldri måttet vente! Har brukt å ta xa ti dager inklusive helg. 

Anonymkode: a1011...9cc

Skrevet

Jeg syns også det er i overkant lenge. Hudlegen sender til Furst. Der har de 4 uker svartid. Dersom jeg hadde gått til fastlegen som sender til sykehuset ville svartiden vært 2-3 uker. Men da måtte jeg uansett venter på ledig time 🙄

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg forstår at du er redd, og jeg synes disse lange ventetidene er umenneskelig. Men du - hudlegen har god erfaring i å se på og vurdere føflekker, så siden hun ikke hørtes veldig bekymret ut, så prøv å ha det i tankene når frykten er som verst :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Hudleger har god erfaring i å se farlige føflekker, og denne hudlegen mente at din ikke var noe farlig. Det at de tar den likevel er bare for å være på den sikre siden, og for at du skal slippe å bekymre deg. Sjansen for at det skulle være noe er tilnærmet 0 %, så du må prøve å slappe av. Jeg har selv fjernet tre stykker fordi legen mente de kunne minne om skumle føflekker, og det var ingenting galt med noen av dem

Anonymkode: b1c25...97b

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg skikkelig stresset! 

Sjekket Furst sin side og der ble det skrevet i starten av juni at de har fått bedre kapasitet på patologi. Prøvesvar skal foreligge 1-2 uker etter prøven er mottatt hos de... 

Så utifra dette skal jeg få svar neste uke .... Jeg er dritnervøs! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Miramora0 skrev:

Nå ble jeg skikkelig stresset! 

Sjekket Furst sin side og der ble det skrevet i starten av juni at de har fått bedre kapasitet på patologi. Prøvesvar skal foreligge 1-2 uker etter prøven er mottatt hos de... 

Så utifra dette skal jeg få svar neste uke .... Jeg er dritnervøs! 

❤️

Anonymkode: e998d...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet føflekker som plutselig dukket opp, og hadde annet utseende enn alle de tusen jeg har fra før. 
Følger nøye med fordi jeg har såpass mange, og noen store/utstikkende, noen ujevne, noen lyse/mørke, og det stadig dukker opp noen nye. 
Har alltid fått svar etter 10-14 dager, og aldri vært noe galt :) 

Anonymkode: 6b237...7df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...