Gå til innhold

Sterilisering av kona?

Fremhevede innlegg

Skrevet
46 minutter siden, Drakan skrev:

Du kan jo få fryst ned noe sæd hvis det er slik at du velger å gjøre dette for kona. :) 
Om noe skjer så har dere i alle fall backup. Samme for henne. Kan fryse noen egg om hun velger det. I alle tilfeller om dere skulle finne ut dere ønsker barn i fremtiden :) 

Feil. I Norge får man ikke fryse ned sæd pga sterilisering. Det er bare menn som har fått påvist testikkelkreft som får det. Kvinner får ikke fryse ned egg som ikke er befruktet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må dere bli enig om. Hun bestemmer selv om hun vil sterilisere seg. Du bestemmer om du vil sterilisere deg. Det er enklere for menn, men ikke noe du må gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Occulta skrev:

Dersom du ikke vil ha flere barn så burde jo du sterilisere deg. Vasektomi kan også reverseres i de fleste tilfeller. Det kan ikke hysterektomi (som også er et stort inngrep med betydelig risiko, i motsetning til vasektomi). 

Hysterektomi? Det er vel litt drøyt? Holder med å kutte egglederne. 

Anonymkode: 76669...b0c

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør hun få gjøre dette eller fortsette med spiral?

Eller er det egentlig forventet at det er jeg som mann som må klippe strengen?

Anonymkode: 18e83...51d

Det må DERE snakke om.. om hun bør FÅ gjøre det? Det er da hennes kropp, om dere er enige i at det ikke skal bli flere barn, pågrunn av helsen hennes, så kan hun sterilisere seg om hun vil.

Om du vil klippe strengen, så gjør du det. 

Skrevet

Det er forventet at du som mann gjør det, ferdig snakka.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Takker for svarene deres, kona mi skal snakke med legen om å få dekket sterilisering. Får hun ikke dekket dette så blir det nok at jeg tar turen og ordner meg selv. Er vel ikke akkurat nødvendig at begge klipper strengen(e).

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye enklere og mer risikofritt for oss - så ser det som en selvfølge egentlig at det er menn som klipper strengen. Som regel har damer proppa i seg farlige hormoner halvet livet også, så når barnelagingen er ferdig er det vår tur å ta ansvar.  

Anonymkode: aa80c...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt OT, men hva er det som gjør at man får det dekket egentlig? Jeg er shcizofren,  har et kraftig underlivsprolaps som ikke kan opereres og tåler verken hormonpreparater eller kobberspiral og jeg fikk beskjed fra sykehuset at jeg måtte ut med over 6000 kr.

Til TS; Det er jo din egen kropp så du bestemmer, men hun hadde nok satt pris på å slippe. Kan man ikke bli gravid senere ved hjelp av IVF hvis du skulle få ny dame en gang?

Anonymkode: becd0...bee

AnonymBruker
Skrevet

Når det er hun som ønsker sterilisering så er det selvsagt hun som må gjøre det. For alt du vet kan du ønske deg flere barn senere.

Anonymkode: d7fe6...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun får det sannsynlig ikke dekket - har faktisk mer omfattende problemer enn det kona di har men fikk det ikke dekket og måte betale privat. I tillegg er det veldig lang kø for de som får det dekket.  At hun velger å sterilisere seg men vil ikke betale for det er litt snodig i seg selv.,

Anonymkode: 85881...72f

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er du fortsatt ung ts- det er et stort valg du tar som er enklere for henne. Flere barn med flere fedre vs du som sitter med 1 barn fra 1 kvinne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, men hva er det som gjør at man får det dekket egentlig? Jeg er shcizofren,  har et kraftig underlivsprolaps som ikke kan opereres og tåler verken hormonpreparater eller kobberspiral og jeg fikk beskjed fra sykehuset at jeg måtte ut med over 6000 kr.

Til TS; Det er jo din egen kropp så du bestemmer, men hun hadde nok satt pris på å slippe. Kan man ikke bli gravid senere ved hjelp av IVF hvis du skulle få ny dame en gang?

Anonymkode: becd0...bee

IVF er ikke gratis. Og det lykkes ikke alltid det heller.

Anonymkode: 45a80...424

Gjest Dævendøtte
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Vi er et par på rett over 30 år hvor hun har 2 barn (9 og 11år) fra et tidligere forhold og et felles (2år). Hun har sagt at hun ikke ønsker flere barn og lurer på og sterilisere seg. Har slit veldig med graviditetene og hatt problemer med både bekken og rygg så tviler på at kroppen hennes hadde tålt flere graviditeter. Før vi ble sammen så hadde hun faktisk vurdert å sterilisere seg for å være helt sikker på at hun aldri kunne bli gravid igjen.

Bør hun få gjøre dette eller fortsette med spiral?

Eller er det egentlig forventet at det er jeg som mann som må klippe strengen?

Det er mye enklere for en mann enn enn kvinne å sterilisere seg, et enklere inngrep. Hva som er forventet er en diskusjon dere i mellom. Her i huset gjorde mannen det, gikk knirkefritt og alt funker som det skal :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir brudd mellom dere om noen år og du treffer en yngre kvinne uten barn så er det jo veldig kjedelig å være steril...

Anonymkode: 45a80...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun får det sannsynlig ikke dekket - har faktisk mer omfattende problemer enn det kona di har men fikk det ikke dekket og måte betale privat. I tillegg er det veldig lang kø for de som får det dekket.  At hun velger å sterilisere seg men vil ikke betale for det er litt snodig i seg selv.,

Er det noe som har endret seg siden 2010-2011? 

Legen min skrev henvisning om at jeg måtte ha sterilisering på medisinsk grunnlag siden jeg ikke kunne bruke hormonell prevensjon. Jeg var ikke syk eller, hadde "bare" hatt en blodpropp i hjernen. (Og hjerneblødning da jeg var baby, men det hadde nok ikke noe å si for hormonprevensjon da)

Jeg fikk time ganske kjapt etterpå og betalte ingenting. (Mulig det var noe egenandel på et par hundrelapper eller noe sånt, husker ikke akkurat det)

Anonymkode: 2827c...589

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke så mye glede av kona di hvis hun kommer tidlig i overgangsalderen og tørker ut. Da må du på ny damejakt. Bedre at du steriliserer deg.

Anonymkode: 7c397...a8e

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke så mye glede av kona di hvis hun kommer tidlig i overgangsalderen og tørker ut. Da må du på ny damejakt. Bedre at du steriliserer deg.

Ingen hormonproduksjon blir påvirket når kvinner steriliserer seg. Eggstokkene blir ikke fjernet, man bare kapper og tetter egglederne.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer ikke i overgangsalderen av sterilisering.

Jeg svarte i en annen tråd tidligere om bivirkninger ved sterilisering, og jeg svarte der at den eneste bivirkningen hos meg var økt sexlyst og at jeg turte å slippe mer enda mer løs fordi jeg ikke var redd for å bli gravid. 

Kan hende det er lurt av kona å sterilisere seg dersom hun er redd for å bli gravid. 

Anonymkode: 2827c...589

AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2018 den 17.29, Drakan skrev:

Du kan jo få fryst ned noe sæd hvis det er slik at du velger å gjøre dette for kona. :) 
Om noe skjer så har dere i alle fall backup. Samme for henne. Kan fryse noen egg om hun velger det. I alle tilfeller om dere skulle finne ut dere ønsker barn i fremtiden :) 

Begynne å høres litt sykt ut...

Anonymkode: 0899d...298

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du vet aldri hva som skjer i fremtiden. Ting endrer seg og ting kan se helt annerledes ut. Ikke minst du endrer deg. Så tenk på det før du kutter av deg ballene...

Anonymkode: 0899d...298

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...