Gå til innhold

Sterilisering av kona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er et par på rett over 30 år hvor hun har 2 barn (9 og 11år) fra et tidligere forhold og et felles (2år). Hun har sagt at hun ikke ønsker flere barn og lurer på og sterilisere seg. Har slit veldig med graviditetene og hatt problemer med både bekken og rygg så tviler på at kroppen hennes hadde tålt flere graviditeter. Før vi ble sammen så hadde hun faktisk vurdert å sterilisere seg for å være helt sikker på at hun aldri kunne bli gravid igjen.

Bør hun få gjøre dette eller fortsette med spiral?

Eller er det egentlig forventet at det er jeg som mann som må klippe strengen?

Anonymkode: 18e83...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en langt enklere operasjon å klippe strengen isllefall... 

Anonymkode: 1058c...ea0

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere for en mann å kutte strengen, i tilleg til at det er mulig å reversere inngrepet (det er dog ikke garrantert). Mindre muligheter for komplikasjoner etc. 

Anonymkode: 627e8...1f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt det er noe du bør gjøre. 

Anonymkode: 76669...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er sikker på at du ikkje vil angre ved eit eventuelt brudd, så bør du klippe strengen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare 30år og du har kun et barn. Ikke tenk på å sterilisere deg! Man vet aldri hvordan er framtiden, om dere skulle gå fra hverandre, så kan du kanskje treffe ei som vil ha barn sammen med deg mer enn noe annet. Hadde du hatt 3-4 biologiske barn, kunne du kanskje tenkt på det.

Anonymkode: 5ee95...86b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bør hun få gjøre dette" er jo en ganske snodig formulering. Vil hun sterilisere seg, er det hennes valg og du bør støtte henne.

Anonymkode: 66d70...4a1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke vil ha flere barn så burde jo du sterilisere deg. Vasektomi kan også reverseres i de fleste tilfeller. Det kan ikke hysterektomi (som også er et stort inngrep med betydelig risiko, i motsetning til vasektomi). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun gjøre det så er det selvfølgelig greit. Sikrere enn spiral også hvis man absolutt ikke vil ha flere barn :)

Det er billigere, enklere og mindre risikabelt for deg, men har du ikke lyst skal du heller ikke gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det egentlig forventet at det er jeg som mann som må klippe strengen?

 

Forventet av hvem da? Hvis hun ikke ønsker fllere barn, så kan hun sterilisere seg. Selv om inngrepet er enklere på deg, så trenger ikke du å gjøre det. Din kropp tåler å få flere barn, selv om ikke hennes gjør det. Skulle du ha ønske om å få barn med en annen kvinne om 10 år, så har du mulighet til det.

Endret av Hulderen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Bør hun få gjøre dette" er jo en ganske snodig formulering. Vil hun sterilisere seg, er det hennes valg og du bør støtte henne.

Anonymkode: 66d70...4a1

Dersom dette er noe de er enige om, og de tror de vil holde sammen, er det veldig fint om det er mannen som tar den støyten. Kvinner må legges i narkose og åpnes opp, mens mannens inngrep gjøres med et snipp under lokalbedøvelse. Jeg hadde satt enormt pris dette, særlig siden jeg har stått helt alene med prevensjonen i hele mitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det blitt keisersnitt på dattera vår så hadde hun avtalt med legen/sykehuset at de da hadde sterilisert henne. Det er kanskje derfor jeg formulerer meg litt snodig...

Hun har snakket om at hun vil sterilisere seg og hadde muligens fått dekket operasjonen på grunn av plagene hun har hatt i graviditetene.

Men er det noen spesielle bivirkninger hun kan få etterpå?

Anonymkode: 18e83...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis HUN ikke vil ha flere barn, får hun sterilisere seg. Hvis DU ikke vil ha flere, gjør du det. 

Det tenker jeg hvertfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det blitt keisersnitt på dattera vår så hadde hun avtalt med legen/sykehuset at de da hadde sterilisert henne. Det er kanskje derfor jeg formulerer meg litt snodig...

Hun har snakket om at hun vil sterilisere seg og hadde muligens fått dekket operasjonen på grunn av plagene hun har hatt i graviditetene.

Men er det noen spesielle bivirkninger hun kan få etterpå?

Anonymkode: 18e83...51d

Jeg fikk sterilisering gratis fordi jeg ikke kan bruke hormonprevensjon og ikke ville ha vanlig spiral pga blødninger osv. 

Det er ingen bivirkninger såvidt jeg vet, jeg har i hvert fall ikke hatt noen bivirkning. Kanskje økt sexlyst og mer utfoldelse seksuelt fordi jeg ikke trenger å være redd for å graviditet, men det er jo en hyggelig bivirkning. 

Anonymkode: 2827c...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sterilisering gratis fordi jeg ikke kan bruke hormonprevensjon og ikke ville ha vanlig spiral pga blødninger osv. 

Det er ingen bivirkninger såvidt jeg vet, jeg har i hvert fall ikke hatt noen bivirkning. Kanskje økt sexlyst og mer utfoldelse seksuelt fordi jeg ikke trenger å være redd for å graviditet, men det er jo en hyggelig bivirkning. 

Anonymkode: 2827c...589

Hun får høre med fastlegen sin om hun kan få det dekket da. De bivirkningene der er jo ikke så dumme da 😊

Anonymkode: 18e83...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Occulta skrev:

Dersom du ikke vil ha flere barn så burde jo du sterilisere deg. Vasektomi kan også reverseres i de fleste tilfeller. Det kan ikke hysterektomi (som også er et stort inngrep med betydelig risiko, i motsetning til vasektomi). 

Man behøver ikke ta full hysterektomi (fjerning av livmor) for å sterilisere seg, det er nok å kutte egglederne .

Anonymkode: 2bb36...99b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil sterilisere seg, må hun jo få lov til det. Det er hennes valg.

Hvis du ikke ønsker deg flere barn, kan du gjøre det, men det må være ditt valg. Hun kan ikke tvinge deg til å sterilisere deg, og du kan ikke nekte henne å gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få fryst ned noe sæd hvis det er slik at du velger å gjøre dette for kona. :) 
Om noe skjer så har dere i alle fall backup. Samme for henne. Kan fryse noen egg om hun velger det. I alle tilfeller om dere skulle finne ut dere ønsker barn i fremtiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...