Gå til innhold

Du som ikke bruker blinklys...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.. og da særlig i rundkjøringer. Hvorfor gjør du ikke dette? Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke vet når du skal bruke det? Eller tenker du at det ikke er så nøye uansett? Forstår du at det kan være frustrerende for andre billister å ikke vite hvor du har tenkt å kjøre, og at det hindrer et effektivt trafikkbilde?

Anonymkode: 76ac4...b74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er tom for blinklysolje :) Bruker stort sett alltid blinklys. 

Anonymkode: 9ed9f...aba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda verre å bruke blinklysene feil, det er i hvert fall frustrerende når folk blinker til venstre men kjører til høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt bil i 30 år begynner jeg å bli «synsk» når det gjelder idioter som ikke vet hvordan man setter på blinklyset. Og det skal h•n som kjørte foran meg i går være glad for. Jeg skulle til venstre i rundkjøring, h•n foran skulle rett fram (ut fra plassering). Men neida, h•n skulle jammen til venstre h•n også, og svingte rett foran meg uten å sette på blinklys. Heldigvis hadde jeg en anelse om at dette kom til å skje, så jeg var klar til å bremse.

Og en annen ting: på kjøreskolen lære jeg at hvis jeg skulle svinge, så var det blinklys først, og så bremse. Utrolig mange begynner å bremse før de slår på blinklys.

Anonymkode: 6f1f0...a57

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. og da særlig i rundkjøringer. Hvorfor gjør du ikke dette? Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke vet når du skal bruke det? Eller tenker du at det ikke er så nøye uansett? Forstår du at det kan være frustrerende for andre billister å ikke vite hvor du har tenkt å kjøre, og at det hindrer et effektivt trafikkbilde?

Anonymkode: 76ac4...b74

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. og da særlig i rundkjøringer. Hvorfor gjør du ikke dette? Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke vet når du skal bruke det? Eller tenker du at det ikke er så nøye uansett? Forstår du at det kan være frustrerende for andre billister å ikke vite hvor du har tenkt å kjøre, og at det hindrer et effektivt trafikkbilde?

Anonymkode: 76ac4...b74

stoler du på ett blinklys ?

Anonymkode: edd79...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dem fleste som ikke bruker det har en hjerneskade 

Anonymkode: 142dd...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål: hva med de som blinker hele veien rundt? Altså, enhver idiot skjønner jo at du skal til høyre før eller siden, men det er ikke til stor hjelp for medtrafikantene når blinklyset står på fra du kjører ut i rundkjøringa og til du tar av på tredje avkjørsel... :sur: 

Anonymkode: a6fd9...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfølgingsspørsmål: hva med de som blinker hele veien rundt? Altså, enhver idiot skjønner jo at du skal til høyre før eller siden, men det er ikke til stor hjelp for medtrafikantene når blinklyset står på fra du kjører ut i rundkjøringa og til du tar av på tredje avkjørsel... :sur: 

Anonymkode: a6fd9...158

Om jeg skal til høyre i rundkjøringa, setter jeg på blinklys til høyre før jeg kjører inn i rundkjøringa. når jeg passerer avkjørselen før min egen, setter jeg på blinklys til venstre. Dermed kan alle se hvor jeg skal, uavhengig av hvor de selv står, og man føler seg ofte litt tryggere på om man kan kjøre eller må vente. 

Anonymkode: 76ac4...b74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte er det en dårlig oppmerka rundkjøring. Rett frem og til høyre er høyre, til venstre er venstre. Mange turister og tantesjåfører ser ikke pilene på asfalt og skilt og skifter fil midt i rundkjøringen. Nesten litt gale å si det, men jeg har latt slike kræsje i meg ved fire anledninger. Kjører bil til 10-15 tusen kroner og jeg har tre ganger fått minst 30000 av motpartens forsikring for vraking av min bil. Fjerde gangen var bare små skrapemerker, fikk en opplakkering. Andres idioti er lønnsom!

Anonymkode: 0c574...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg skal til høyre i rundkjøringa, setter jeg på blinklys til høyre før jeg kjører inn i rundkjøringa. når jeg passerer avkjørselen før min egen, setter jeg på blinklys til venstre. Dermed kan alle se hvor jeg skal, uavhengig av hvor de selv står, og man føler seg ofte litt tryggere på om man kan kjøre eller må vente. 

Anonymkode: 76ac4...b74

???

Anonymkode: f7617...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mente selvsagt omvent. Var nok litt trøtt når dette ble skrevet 😅 Bytt ut alle retningene med motsatt retning, så gir det mening! 😄

Anonymkode: 76ac4...b74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de mener at ingen har noe med hvor de skal?... :ironi:

Anonymkode: effb0...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, mente selvsagt omvent. Var nok litt trøtt når dette ble skrevet 😅 Bytt ut alle retningene med motsatt retning, så gir det mening! 😄

Anonymkode: 76ac4...b74

Da er jeg helt enig med deg. :) Lurte litt på om du kanskje bodde i England. :fnise:

Anonymkode: f7617...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA kan man bruke bremelyene til å blinke med, og det er frustrerende det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev:

.. og da særlig i rundkjøringer. Hvorfor gjør du ikke dette? Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke vet når du skal bruke det? Eller tenker du at det ikke er så nøye uansett? Forstår du at det kan være frustrerende for andre billister å ikke vite hvor du har tenkt å kjøre, og at det hindrer et effektivt trafikkbilde?

Anonymkode: 76ac4...b74

Prøver å bruke det hver gang, men hender at jeg glemmer det.

Men noe som irriterer meg vel så mye som manglende bruk av blinklys i rundkjøringer er bilister som er på forkjørsvei og skal svinge til venstre og så ikke setter på blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt tre ulike kjørelærere ved samme trafikkskole, og jeg har lært mye forskjellig fra dem og bøkene de anbefalte. Jeg fikk aldri helt forståelse for hva som var rett oppførsel i rundkjøringer, og kombinert med privat øvelseskjøring ble det noen merkelige halvregler ut av det.

Blinke til høyre når man passerer avkjørselen før sin egen er selvsagt, men blinke eller ikke blinke før det var spørsmålet. Jeg lærte samtidig at jeg skulle blinke til venstre inn i rundkjøringen om jeg skulle lenger enn en avkjørsel. Og at jeg bare skulle blinke til venstre om jeg skulle til venstre - høyre og rett frem skal ikke blinkes, som på vanlig vei uten rundkjøring.

Jeg tror det er mye merkelig informasjon der ute, mine kjørelærere var flinke, absolutt, men på mange områder oppdaget jeg at det jeg lærte fra dem ikke stemte med det som sto i bøkene. Hva gjør man da når man ikke har erfaring nok til å skjønne at det "selvsagt" skal være slik eller sånn?

 

- Det gjaldt rundkjøringer. Som gående og syklende, som jeg stort sett alltid har vært, og ofte er fortsatt, så hadde jeg nok vært død mange, mange ganger om jeg ikke tok høyde for manglende blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at de vet hvor de skal og derav tenker at de ikke trenger å kommunisere med alle de andre i rundkjøringa..

jeg bruker blinklys hele tiden, får dårlig samvittighet hvis jeg glemmer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

blinker til venstre og legger meg innerst om jeg skal lenger rundt enn tredje avkjøring, og så blinker jeg ut når avkjøringen min er neste avkjøring. Ellers holder jeg meg ytterst og blinker ut som om det var en vanlig avkjøring. Sånn lærte jeg det. Folk som ikke blinker ut er fryktelig irriterende. Tar heller tre syklister i bredden enn ett surrehue som ikke vet hvor blinklyset er.

Endret av Uhumskheter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk bare ligger riktig så er ikke blinklys så veldig nødvendig. Synes det er mye verre at folk ikke kan legge seg der de skal, da blir det fort kræsj. 

Jeg blinker meg alltid ut av rundkjøringer. Sist jeg sjekket så var det ikke påbudt å blinke seg inn i rundkjøringer, altså blinke til venstre. 

Å stå i et kryss og vente på klart også blinker ikke idioten som kommer, for å så plutselig finne ut at han skal svinge av likevel. Det er så irriterende. 

Anonymkode: b6477...b58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...