Gå til innhold

Er det noen som har furugulv?


tirben

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss nytt hus,  og skal pusse opp noe. Bla fjerne laminat i stua og heller legge tregulv. Jeg synes furugulv ser fint ut, og dessuten synes jeg det er deilig å gå på. Men jeg er i tvil om vi bør velge ubehandlet eller om det er noen fordeler med oljet?  Jeg vet at dersom man velger ubehandlet, så "reiser" fibrene  seg ved vask, mens når det er oljet så er det på en måte impregnert, men jeg vet ikke hva som er best? Noen gode tips her? Vil gjerne høre fra både de som har ubehandlet og de som har behandlet, oh andre som vet litt om dette.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har erfaring med både ubehandlet og behandlet furugolv. Det ubehandlede pleide jeg å sette inn med grønnsåpe, noe som gjør at golvet får en noe glattere overflate, samt noe beskyttelse mot flekker etc. Der lukter dessuten himmelsk av et grønnsåpevasket furugolv. Likevel er det noe dritt, siden de blir veldig trå og luggete å vaske. På nåværende tidspunkt har jeg lakkert furugolv i deler av huset. Det er enkelt å vaske så lenge lakken ikke er slitt. Og furugolv er utrolig vakre så lenge det varer. Men lakken slites fort, og da er det ikke særlig pent. Mine golv var mer eller mindre nedslitte etter et par år, så heretter blir det laminatgolv på meg.

Anonymkode: dbfea...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om furu er myk tresort og det da blir fort merker på gulvet...

Anonymkode: 6204c...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe som ligner veldig på furugulv her vi bor, og det er riper overalt. Gulvet er skikkelig mykt så det blir nesten merke bare man ser på det. Dessuten har det begynt å knirke noe helt forjævlig enkelte plasser. 

Anonymkode: 77246...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har originale furugulv fra sekstitallet i noen deler av huset. Jeg elsker dem, men de holder seg ikke pene. Furu er mykt og det blir fort merker. Ubehandlet ville jeg aldri hatt. Jeg har satt noen inn med hvitolje, det er pent. En stund... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med både ubehandlet og behandlet furugolv. Det ubehandlede pleide jeg å sette inn med grønnsåpe, noe som gjør at golvet får en noe glattere overflate, samt noe beskyttelse mot flekker etc. Der lukter dessuten himmelsk av et grønnsåpevasket furugolv. Likevel er det noe dritt, siden de blir veldig trå og luggete å vaske. På nåværende tidspunkt har jeg lakkert furugolv i deler av huset. Det er enkelt å vaske så lenge lakken ikke er slitt. Og furugolv er utrolig vakre så lenge det varer. Men lakken slites fort, og da er det ikke særlig pent. Mine golv var mer eller mindre nedslitte etter et par år, så heretter blir det laminatgolv på meg.

Anonymkode: dbfea...949

Jeg har lest en del om det nå, og det står at man IKKE skal vaske med grønnsåpe,  for det legger seg som en hinne over gulvet og får det til å se grått og skittent ut. Det blir i stedet anbefalt et spesialmiddel. Og ja, jeg vet at lakkerte gulv blir slitt, så derfor lurte jeg også oljet. Tusen takk for svar. Kanskje vi revurderer og tar parkett i stedet. Laminat er ikke aktuelt for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2018 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Vi har noe som ligner veldig på furugulv her vi bor, og det er riper overalt. Gulvet er skikkelig mykt så det blir nesten merke bare man ser på det. Dessuten har det begynt å knirke noe helt forjævlig enkelte plasser. 

Anonymkode: 77246...28b

Ja, det er det med merker jeg er litt redd for. Og knirk vil jeg absolutt ikke ha! 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har furugulv på hytta, beiset og lakket. Jeg liker det! 

Men, er selvsagt ikke hardt som laminat, nå forsiktighet må utvises.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...