Gå til innhold

Drikker du melk?

Drikker du melk?  

145 stemmer

1. 1. Drikker du melk?

• Ja
      60
    • Nei
      85

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med at folk ikke drikker melk? Minner om beinskjørhet og D-vitaminmangel. 

Jeg har lagt min elsk på tine sin nye melk med kaffe og kakao. Drikker normalt to glass om dagen.

Anonymkode: 90add...0df

Den myten der er utdødd. Norge ligger i toppen når det kommer til benskjørhet til tross for all melk som konsumeres og d vitamin mangel er normalt for oss som lever på den kanten av jorden med tanke på vinterhalvåret. 

Anonymkode: 3e2db...9c3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med at folk ikke drikker melk? Minner om beinskjørhet og D-vitaminmangel. 

Jeg har lagt min elsk på tine sin nye melk med kaffe og kakao. Drikker normalt to glass om dagen.

Vi som ikke drikker melk er jo obs på nettopp kalsium og d-vitamin, samt jod. Plantemelk (de aller fleste typer) er tilsatt alle disse næringsstoffene med unntatt av jod, som man kan ta tilskudd av eller få ved å bruke salt fra Sverige, som er tilsatt tilstrekkelige mengder jod da de i Sverige (motsetning til Norge) følger WHO (Verdens helseorganisasjon) sine anbefalinger om hvordan å opprettholde god jodstatus hos verdens befolkning. Mengden d-vitamin som er tilsatt i melk (og plantemelk) er for øvrig svært lav. Helsemyndighetene anbefaler alle nordmenn, uavhengig om de drikker kumelk eller ei, å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret.

Jeg får i meg nok kalsium ved å drikke plantemelk og bruke det i matlaging, spise soya/havreyoghurt i tillegg til appelsiner, grønne bladgrønnsaker, nøtter og belgvekster samt tofu. Tar tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret etter Helsemyndighetenes anbefalinger. Videre tar jeg tilskudd av jod istedenfor å få det gjennom kumelk som er tilsatt jod ved at kua får kraftfôr tilsatt jod. Så istedenfor å gå omveien gjennom kua, tar jeg tilskuddet direkte.

Tar blodprøver for å sjekke bl.a. d-vitamin, jern og B12 en til to ganger i året, og verdiene mine er fine.

Anonymkode: 77cdb...349

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 16.6.2018 den 11.40, Påkrevd skrev:

Den er bra for mennesker, derfor bruker vi den. Hvem er honning ment for? Ikke oss, i utgangspunktet, men vi er så heldige å være på toppen av næringskjeden, og det benytter vi oss av fordi det er ernæringsmessig sunt for oss. I naturen spiser dyrene hverandres ressurser, hverandres barn, og hverandre. Vi er også dyr, og har optimalisert måtene vi utvinner ressursene. Kanskje var det bedre før, da "alle" var bønder og hver familie hadde et par kyr som delte melka si mellom kalven og menneskene, men det går ikke sånn verden ser ut idag.

tja forskere er uenige hvor ernæringsmessig sunt det er med både melk og kjøtt. Det virker som om det er flere og flere som ikke tåler melk, vet ikke grunnen. Jeg drakk store mengder melk hele barndommen, nå kan jeg ikke engang spise is. Det er en vegetarianertråd her inne, med mye bra info. F.eks har kjøttspisere mye høyere andel av diabetes og kreft enn vegetarianere. Jeg er ikke vegetarianer, men tenker vi fint kan klare oss uten kjøtt. Og melk. Hva som gjøres i naturen er vel ingen argument iom at vi mennesker er ganske oppegående (eller, det kan vel diskuteres..) , vi har tilgang til mye mat vi kan spise uten at andre arter trenger lide for det. Men det avhenger av at man gidder ha empati og ikke oppføre seg som dyr. 

Anonymkode: 52777...8ff

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

tja forskere er uenige hvor ernæringsmessig sunt det er med både melk og kjøtt. Det virker som om det er flere og flere som ikke tåler melk, vet ikke grunnen. Jeg drakk store mengder melk hele barndommen, nå kan jeg ikke engang spise is. Det er en vegetarianertråd her inne, med mye bra info. F.eks har kjøttspisere mye høyere andel av diabetes og kreft enn vegetarianere. Jeg er ikke vegetarianer, men tenker vi fint kan klare oss uten kjøtt. Og melk. Hva som gjøres i naturen er vel ingen argument iom at vi mennesker er ganske oppegående (eller, det kan vel diskuteres..) , vi har tilgang til mye mat vi kan spise uten at andre arter trenger lide for det. Men det avhenger av at man gidder ha empati og ikke oppføre seg som dyr. 

Ja, laktoseintoleranse er det mange som har. Kanskje flere nå enn før, men sånn er det med andre ting også. Mange flere med pollenallergi nå enn tidligere, men bjørk er ikke noe uting for det:)

At kjøttspisere har mer diabetes og kreft enn veggiser, har sikkert mye å gjøre med at de generelt er mer opptatt av kropp og helse enn folk ellers. De drikker i gjennomsnitt mindre alkohol, får i seg mindre sukker, trener mer osv, og det er jo fint, men kjøtt og melk i moderate mengder er fortsatt suverent. Vi kan spise mye mindre av det, men det er like fullt en naturlig del av kostholdet vårt. 

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Er jo ganske mange som har kutta ut melk helt, så blir interessant å se hvor mange av oss som faktisk fortsatt drikker melk..

Anonymkode: b301b...0e4

Drikker ikke ren melk fordi jeg ikke liker smaken, men kan tilsette i diverse andre drikker som kaffe og te.

Anonymkode: 442c9...b02

AnonymBruker
Skrevet

Drikker masse upasteurisert melk, helst syrnet. 

Anonymkode: f1063...11a

Skrevet

Nei, drikker aldri melk, men har litt melk i kaffen og spiser is, créme fresh og ost.

Skrevet
På 22.6.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Melk bidrar jo faktisk til beinskjørhet, så om du drikker det grunnet det bør du gi deg. D-vitamin er tilsatt melken og jeg klarer fint å tilsette den uten melk. D-vitamin er forresten tilført i mye plantemelk også. 

Melk er ikke bra for oss, men ser andre har forsøkt å si det uten å bli trodd, så jeg lar den ligge. 

Jeg drikker ikke melk, tror ikke jeg har drukket (jeg har spist meieriprodukter) melk på 5-6 år. Den siste uken har jeg også godt over til et vegansk kosthold (og ja, jeg bruker ikke ull, honning, skinn eller noe av det der heller) og jeg har aldri følt meg eller sett bedre ut. Det på en uke, så jeg kommer ikke til å gå tilbake til kosten jeg hadde før dette. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2018 den 23.27, Påkrevd skrev:

Ja, laktoseintoleranse er det mange som har. Kanskje flere nå enn før, men sånn er det med andre ting også. Mange flere med pollenallergi nå enn tidligere, men bjørk er ikke noe uting for det:)

At kjøttspisere har mer diabetes og kreft enn veggiser, har sikkert mye å gjøre med at de generelt er mer opptatt av kropp og helse enn folk ellers. De drikker i gjennomsnitt mindre alkohol, får i seg mindre sukker, trener mer osv, og det er jo fint, men kjøtt og melk i moderate mengder er fortsatt suverent. Vi kan spise mye mindre av det, men det er like fullt en naturlig del av kostholdet vårt. 

At kreft er relatert til rødt kjøtt er det mange seriøse studier på. Tall fra britiske forskere anslår at inntak av for mye rødt kjøtt og behandlet kjøtt forårsaker omtrent 8800 tilfeller av kreft årlig. Det er en hel haug av studier som støtter opp om dette. At vegetarianere trener mer enn kjøttspisere og generelt har en sunnere livsstil tror jeg nok, men nå er det vel begrenset hvor mye trening kan redusere tarmkreft.. Det er en ganske interessant oversikt over statistikken på tarmkreft verden over, der du ser at tarmkreft er utrolig lav i land der befolkningen spiser lite kjøtt. Husker ikke om det var india eller japan som hadde en utrolig lav andel ifh hvor stor befolkningen var. Usa ligger høyt oppe, og det er jo rødt kjøtt over hele linja der. Sikkert mange ting som spiller inn, men litt å tenke på.

men nå snakker TS om melk så jeg skal ikke avlede tråden mer. Jeg ikke drukket melk på 20år. Og ser ingen poeng med det heller. D-vitamin får jeg fra egg, laks og fisk generelt. Og sopp. Benskjørhet som en nevnte langt over er omdiskutert,  norge ligger nesten øverst på toppen både når det gjelder benskjørhet og melkeinntak. Selv om det ikke nødvendigvis er en direkte korrelasjon der, det kan være utrolig mye annet som spiller inn på den høye benskjørheten.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At kreft er relatert til rødt kjøtt er det mange seriøse studier på. Tall fra britiske forskere anslår at inntak av for mye rødt kjøtt og behandlet kjøtt forårsaker omtrent 8800 tilfeller av kreft årlig. Det er en hel haug av studier som støtter opp om dette. At vegetarianere trener mer enn kjøttspisere og generelt har en sunnere livsstil tror jeg nok, men nå er det vel begrenset hvor mye trening kan redusere tarmkreft.. Det er en ganske interessant oversikt over statistikken på tarmkreft verden over, der du ser at tarmkreft er utrolig lav i land der befolkningen spiser lite kjøtt. Husker ikke om det var india eller japan som hadde en utrolig lav andel ifh hvor stor befolkningen var. Usa ligger høyt oppe, og det er jo rødt kjøtt over hele linja der. Sikkert mange ting som spiller inn, men litt å tenke på.

men nå snakker TS om melk så jeg skal ikke avlede tråden mer. Jeg ikke drukket melk på 20år. Og ser ingen poeng med det heller. D-vitamin får jeg fra egg, laks og fisk generelt. Og sopp. Benskjørhet som en nevnte langt over er omdiskutert,  norge ligger nesten øverst på toppen både når det gjelder benskjørhet og melkeinntak. Selv om det ikke nødvendigvis er en direkte korrelasjon der, det kan være utrolig mye annet som spiller inn på den høye benskjørheten.

Du legger egentlig svaret mitt i min munn med innlegget ditt. For mye er for mye uansett hva det gjelder. Jeg har også påpekt at vi spiser altfor mye rødt kjøtt, meg selv inkludert, men det hører hjemme i kostholdet vårt. I riktige mengder. Du kan forøvrig dø av vannforgiftning om du drikker for mye av det, og for mye brokkoli kan føre til Hypotyreose, for å nevne noe. Men i riktige mengder er det sunt. Variert, variert, variert.

Melk er ikke bare D-vitamin. Det er også bl.a proteiner, kalsium, riboflavin, jod, kalium, fosfat, B12 (og en rekke andre vitaminer) som hjelper mot langt flere ting enn benskjørhet.

• Liker 1
Skrevet
På 24.6.2018 den 23.27, Påkrevd skrev:

Jeg er veganer som drikker øl iallefall 3 dager i uken om ikke mer. Jeg trener mye ja, men ellers tror jeg ikke jeg lever mye sunnere enn andre. At øl er vegansk var nesten en forutsetning for at jeg skulle spise slik (legg merke til nesten). Sukker er forresten ikke så farlig om du ikke får i deg animialsk fett. Jeg spiser vel mer sukker enn før også, men føler meg utrolig mye bedre. Og det er kun 2 uker siden sist jeg spiste kjøtt, og halvannen siden jeg spise meieriprodukter.

Skrevet
6 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg er veganer som drikker øl iallefall 3 dager i uken om ikke mer. Jeg trener mye ja, men ellers tror jeg ikke jeg lever mye sunnere enn andre. At øl er vegansk var nesten en forutsetning for at jeg skulle spise slik (legg merke til nesten). Sukker er forresten ikke så farlig om du ikke får i deg animialsk fett. Jeg spiser vel mer sukker enn før også, men føler meg utrolig mye bedre. Og det er kun 2 uker siden sist jeg spiste kjøtt, og halvannen siden jeg spise meieriprodukter.

Les igjen hva jeg skriver. Generelt. Det finnes garantert usunne vegetarianere/veganere også.

Jeg har også gått flere uker uten kjøtt av praktiske grunner der jeg har befunnet meg i verden, men følte meg slett ikke bedre av den grunn. Sitter nok mye i hodet, det der. Hvis du tror du har en sykdom, vil du ofte merke symptomene også, selv om du er frisk som en fisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Påkrevd skrev:

Les igjen hva jeg skriver. Generelt. Det finnes garantert usunne vegetarianere/veganere også.

Jeg har også gått flere uker uten kjøtt av praktiske grunner der jeg har befunnet meg i verden, men følte meg slett ikke bedre av den grunn. Sitter nok mye i hodet, det der. Hvis du tror du har en sykdom, vil du ofte merke symptomene også, selv om du er frisk som en fisk.

Jeg vet du skrev generelt, men med tanke på at jeg drikker endel og er sunnere nå når jeg ikke spiser animalske produkter brukte jeg meg selv som eksempel. Min samboer er også bedre psykisk etter 2 uker. Vi har gjort dette før også, men da kuttet vi ikke egg, samt spiste kjøtt og meieriprodukter i helgene, da følte jeg meg ikke slik jeg gjør nå selvom jeg virkelig trodde på det. Og psyken til samboeren var verre enn noen gang. Dette er jo også forsket på, flere har kuttet alle medisiner de går på med et slikt kosthold (og da etter de er kvitt alle symptomene), hvordan kan du bare forkaste slikt? Jeg vil gjerne leve så lenge som mulig uten sykdom og har derfor endret kostholdet mitt.

Kjøtt er ikke verstingen, det er fettet fra meieriprodukter som er verst for oss. Så kommer fettet fra kjøtt. Så om du fortsatte med meieriprodukter så er det ikke rart du ikke følte deg bedre. 

Jeg vet forresten hva placebo er, så trenger ingen forklaring på det. 

Men igjen, det er ikke vits å si slike ting. Man klarer ikke helt ta til seg forskning på området før man er klar for det. Jeg har visst dette her i mange år, men tok ikke steget før nå. Det er idioti fra min side. Man har en tendens til å bare tro forskningen som ikke krever en forandring.

Endret av Inwe
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Påkrevd skrev:

Nå handler ikke veganisme om sunnhet og helse,og vi er like ulike som andre. Du har veganere som spiser sunt og du har veganere som spiser junk. Du har veganere som trener og veganere som ikke trener. Jeg er akkurat det samme personen som før jeg ble veganer

• Liker 1
Skrevet

Har ikke drukket så mye som et glass etter at jeg ble voksen og kunne bestemme selv. Jeg synes smaken og konsistensen er vemmelig. 

Skrevet

Jeg takler ikke smaken av melk alene, men kan fint ha det oppi kaffen eller med frokostblanding (de få gangene jeg spiser det). 

Skrevet (endret)
1 time siden, Inwe skrev:

Jeg vet du skrev generelt, men med tanke på at jeg drikker endel og er sunnere nå når jeg ikke spiser animalske produkter brukte jeg meg selv som eksempel. Min samboer er også bedre psykisk etter 2 uker. Vi har gjort dette før også, men da kuttet vi ikke egg, samt spiste kjøtt og meieriprodukter i helgene, da følte jeg meg ikke slik jeg gjør nå selvom jeg virkelig trodde på det. Og psyken til samboeren var verre enn noen gang. Dette er jo også forsket på, flere har kuttet alle medisiner de går på med et slikt kosthold (og da etter de er kvitt alle symptomene), hvordan kan du bare forkaste slikt? Jeg vil gjerne leve så lenge som mulig uten sykdom og har derfor endret kostholdet mitt.

Kjøtt er ikke verstingen, det er fettet fra meieriprodukter som er verst for oss. Så kommer fettet fra kjøtt. Så om du fortsatte med meieriprodukter så er det ikke rart du ikke følte deg bedre. 

Jeg vet forresten hva placebo er, så trenger ingen forklaring på det. 

Men igjen, det er ikke vits å si slike ting. Man klarer ikke helt ta til seg forskning på området før man er klar for det. Jeg har visst dette her i mange år, men tok ikke steget før nå. Det er idioti fra min side. Man har en tendens til å bare tro forskningen som ikke krever en forandring.

Ja, det gjaldt også meieriprodukter i stor grad. Ingen endring. Og når du skriver om psyken til samboeren din som var "verre enn noen gang" når dere spiste normalt i helgene, men nå er alt så meget bedre etter 2 uker, så mistenker jeg sterkt at det er psyken som har fått seg en knekk og var den virkelige utfordringen, ikke den helt vanlige maten dere fikk i dere. Jeg på min side har spist mer kjøtt enn anbefalt hele mitt liv, og temmelig mye mer meieriprodukter også, og har aldri hatt et eneste problem med psyken. God mat gir meg attpåtil store doser av ren lykke, og lykkelige mennesker lever lenge, lykke reduserer til og med kreftfaren, det viser nemlig også forskning. Kjøtt og melk har mange næringsstoffer, det er slett ikke bare fett (andel fett varierer også veldig), Forskning viser også at kreftfaren er forsvinnende liten med rette mengder. Mye av faren kommer av "feil" tilberedning (for høy varme, steking, grilling som utvikler de farlige stoffene) og også andre tilsetningsstoffer i behandlet kjøtt, som aldri har vært der naturlig. Det som også er viktig å påpeke er at kjøttet veldig mange spiser i liten grad er rene stykker. Det går mye i taco med kjøttdeig, burgere, pølser o.l som på ingen måte kan måle seg med en god biff eller levermiddag f.eks. I og med at såpass mange veganere/vegetarianere tyr til kosttilskudd (som er bra for noe, men i flere tilfeller også kreftfremkallende) for å opprettholde riktig næringsinntak anser jeg det ikke som et riktig kosthold. Spiser du mye grønnsaker, en god del fisk, en grei dose kornprodukter, litt kjøtt, litt meieriprodukter, piffer det opp med urter og krydder, vet å sette pris på et godt måltid og i tillegg tilbereder dette riktig, da skal det mye til for at noen kan si at kostholdet har skylda for kreften din, eller psykiske lidelser for den saks skyld. Da er det veldig mye mer sannsynlig at den alkoholen du heller i deg er synderen. Eller radongassen i huset ditt, fargestoffene i møblene dine, duftlysene du koser deg med på fredagskvelden og generelt en kombinasjon av de millioner av andre farlige tingene vi har rundt oss hver bidige dag.

Endret av Påkrevd
  • Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler ikke veganisme om sunnhet og helse,og vi er like ulike som andre. Du har veganere som spiser sunt og du har veganere som spiser junk. Du har veganere som trener og veganere som ikke trener. Jeg er akkurat det samme personen som før jeg ble veganer

Dårlig forståelse av ordet generelt her, ser jeg. én gang for alle, ja det er forskjell på folk innen alle kategorier, men det er også generelle tendenser innenfor alle kategorier.

"It’s important to acknowledge that in most studies vegetarians tend to be the “health-conscious” people, with overall healthier lifestyle patterns than the norm." (og dette gjelder veganere også).

https://theconversation.com/do-vegetarians-live-longer-probably-but-not-because-theyre-vegetarian-72191

Endret av Påkrevd
Skrevet
23 minutter siden, Påkrevd skrev:

Ja, det gjaldt også meieriprodukter i stor grad. Ingen endring. Og når du skriver om psyken til samboeren din som var "verre enn noen gang" når dere spiste normalt i helgene, men nå er alt så meget bedre etter 2 uker, så mistenker jeg sterkt at det er psyken som har fått seg en knekk og var den virkelige utfordringen, ikke den helt vanlige maten dere fikk i dere. Jeg på min side har spist mer kjøtt enn anbefalt hele mitt liv, og temmelig mye mer meieriprodukter også, og har aldri hatt et eneste problem med psyken. God mat gir meg attpåtil store doser av ren lykke, og lykkelige mennesker lever lenge, det viser nemlig også forskning. Kjøtt og melk har mange næringsstoffer, det er slett ikke bare fett (andel fett varierer også veldig), og forskning viser også at kreftfaren er forsvinnende liten med rette mengder, og mye av faren kommer også av "feil" tilberedning (for høy varme, steking, grilling) og også andre tilsetningsstoffer i behandlet kjøtt. I og med at såpass mange veganere/vegetarianere tyr til kosttilskudd (som er bra for noe, men i flere tilfeller også kreftfremkallende) for å opprettholde riktig næringsinntak anser jeg det ikke som et riktig kosthold. Spiser du mye grønnsaker, en god del fisk, en grei dose kornprodukter, litt kjøtt, litt meieriprodukter og litt sukker, vet å sette pris på et godt måltid og i tillegg tilbereder dette riktig, da skal det mye til for at noen kan si at kostholdet har skylda for kreften din. Da er det veldig mye mer sannsynlig at den alkoholen du heller i deg er synderen. Eller radongassen i huset ditt, fargestoffene i møblene dine, duftlysene du koser deg med på fredagskvelden og generelt en kombinasjon av de millioner av andre kreftfremkallende tingene vi har rundt oss hver bidige dag.

Psyken hans er dårlig, og det er grunner til det. Jeg har aldri sett han bedre enn nå. Til tross for at han ikke trives med jobb eller helt med hvor vi bor akkurat nå. Du kan mene hva du vil om det, men han har gått fra og omtrent ikke ville gå ut døra til å være den som tar initiativet til å gjøre ting utendørs. 

Jeg elsker mat, det er en annen fin ting med dette kostholdet. Jeg kan spise mye, og godt. Maten smaker faktisk bedre og bedre også. 

Nja, det er selvsagt mye mer som er kreftfremkallende, men jeg velger uansett å kvitte meg med en av grunnene til at folk får kreft fremfor å fortsette «fordi det finnes andre ting som er kreftfremkallende også». Kreften har også vanskeligere for å utvikle seg om du dropper animalsk fett. Bruker kun kosttilskudd for b12 (som også er tilsatt i kjøtt, fantes i vannet før vi renset det) og d vitamin som alle bør ta om vinteren 😊

Skrevet
44 minutter siden, Inwe skrev:

Psyken hans er dårlig, og det er grunner til det. Jeg har aldri sett han bedre enn nå. Til tross for at han ikke trives med jobb eller helt med hvor vi bor akkurat nå. Du kan mene hva du vil om det, men han har gått fra og omtrent ikke ville gå ut døra til å være den som tar initiativet til å gjøre ting utendørs. 

Jeg elsker mat, det er en annen fin ting med dette kostholdet. Jeg kan spise mye, og godt. Maten smaker faktisk bedre og bedre også. 

Nja, det er selvsagt mye mer som er kreftfremkallende, men jeg velger uansett å kvitte meg med en av grunnene til at folk får kreft fremfor å fortsette «fordi det finnes andre ting som er kreftfremkallende også». Kreften har også vanskeligere for å utvikle seg om du dropper animalsk fett. Bruker kun kosttilskudd for b12 (som også er tilsatt i kjøtt, fantes i vannet før vi renset det) og d vitamin som alle bør ta om vinteren 😊

Ja, det er alltid grunner til en dårlig psyke, men jeg tviler ufattelig sterkt på at det har noe med at han kuttet ut et stykke kjøtt og et glass melk i helgene. Det er drøssevis av andre ting som kan ha skjedd. Det fine været i det siste, kanskje? 

At maten smaker deg bedre og bedre, kan ikke jeg uttale meg om. Gjør den det, er det jo supert for deg. Det var ikke min opplevelse. 

Som sagt, så er riktig kjøttinntak -og behandling alfa og omega. Har du den inne, så er det veldig mange andre, og langt mindre nødvendige ting, som man bør kvitte seg med av helsemessige årsaker. Hvorfor starte med det sunneste? Du sier selv at du drikker en god del alkohol f.eks? Jeg bruker ingen kosttilskudd, og mangler heller ingenting. 3 uker siden siste årlige fullsjekk.

Dette kan fortsette i evigheter, men du vil aldri få meg til å mene at en fornuftig kjøttdiett er mer skadelig enn helsefremmende for mennesker. Da er det lettere å få meg til å tro på Gud (lykke til med det óg:) Forøvrig er det flott at du/dere har funnet den matveien dere er fornøyde med. Foreslår at vi fortsetter å spise vår egen mat på hver vår kant, så er vi begge lykkelige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...