Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker lettbrus/cola zero i hverdagen, som drikke til mat. Går rundt en halvliter om dagen. 

Det jeg lurer på: hvorfor er det så galt/tabu å drikke brus i hverdagen 🤔? Iallefall lettbrus, som ikke har noe sukker.  Hva er galt i det?

Har selv fått kommentaren «er det bra å drikke brus da?» når jeg velger cola zero til maten. Hadde jeg tatt et stort glass juice tror jeg ikke jeg hadde fått samme kommentaren 😏q. Selvom juice er proppfull av fruktsukker og inneholder nesten like mange kalorier pr enhet som sukkerbrus. Ser man bort fra noen vitaminer man lett får i seg på andre måter, ser jeg ikke hvorfor brus skal være fy men juice OK. Både juice og brus har syre som er dumt for tennene 

Et eksempel på at mange ser på brus som et problem er den nye avgiften fra nyttår, der både sukkerfri og sukker brus gikk opp i pris i håp om at vi skulle drikke mindre. 

Men er der så viktig da? Om noen drikker brus ? Er juice så mye bedre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cyndaquil said:

Det jeg lurer på: hvorfor er det så galt/tabu å drikke brus i hverdagen 🤔? Iallefall lettbrus, som ikke har noe sukker.  Hva er galt i det?

Brus sliter på tennene dine uavhengig av om den inneholder sukker eller ikke.

Anonymkode: bda47...bf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er iallfall ikke bra for tennene dine! 

Anonymkode: b3b8b...45d

Gjest Whiskey hangover
Skrevet

Juice og brus ødelegger tennene. Bare fortsett. Det er ditt valg, og det går kun ut over deg! 

Skrevet

I tillegg til det som er sagt: Brus gir ingen næringsstoffer og er full av kunstige tilsetningsstoffer. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis man som meg er undervektig og trenger alle kalorier man kan få i seg? Sliter mye med kvalme på grunn av sykdom og klarer derfor ikke få i meg nok mat, å drikke tomme kalorier gjør ihvertfall at jeg får i meg noe (drikker næringsdrikker også). Er det ille da også (sånn hvis man ser bort i fra tannhelsen)?

Anonymkode: c01f8...b0f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man som meg er undervektig og trenger alle kalorier man kan få i seg? Sliter mye med kvalme på grunn av sykdom og klarer derfor ikke få i meg nok mat, å drikke tomme kalorier gjør ihvertfall at jeg får i meg noe (drikker næringsdrikker også). Er det ille da også (sånn hvis man ser bort i fra tannhelsen)?

I sånne tilfeller er selvsagt bedre at du får i deg noe enn å være prinsipprytter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/tennene-dine-3494006

Nå sies det i denne artikkelen at juice er værre enn brus. Jeg gjør forøvrig akkurat det samme som ts, en halvliter brus i lunsjpausen min hver dag. Har ikke hatt et eneste hull i tennene på flere år. 

Anonymkode: 613ba...fbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikk med sugerør så skåner du tennene :) Drikker ca en halvliter om dagen jeg også. 

Anonymkode: bad0d...9c3

Gjest Overrasket
Skrevet

Hvorfor betaler du for springvann, kullsyre, farge (kunstig), smak (kunstig), søtningsmiddel (kunstig)? Jeg tror jeg aldri får så god råd at jeg ser for meg å kaste penger etter folk som tar overbetalt for springvann og kjemikalier.

For ikke å glemme den negative virkningen kunstig søtning har på kroppen og andre kjemikalier har på kroppen. Vi tror at næringsmiddelindsturien fant opp lavkaloribrus for å være snille mot oss å tilby oss et sunt alternativ, men de driver ikke med veldedighet. Grunnen til at de markedsfører produktene er at produksjonskostnaden er lav og de kan selge det for høy literpris, ergo er fortjenesten god. Det at vi blir lurt til å tro at det er sunt er bare en bieffekt som de skummer fløten av, men de har ikke lansert produktet for å være snille.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli benskjør da brusen gjør at du mister kalsium

Anonymkode: d532b...1e4

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli benskjør da brusen gjør at du mister kalsium

Anonymkode: d532b...1e4

Cola-produkter, som inneholder fosforsyre. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du jo drikke brus med sukker, det er der kaloriene ligger. Lettbrus er dårlig vann med farge.

Anonymkode: 7b6f0...e32

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Overrasket skrev:

Hvorfor betaler du for springvann, kullsyre, farge (kunstig), smak (kunstig), søtningsmiddel (kunstig)? Jeg tror jeg aldri får så god råd at jeg ser for meg å kaste penger etter folk som tar overbetalt for springvann og kjemikalier.

For ikke å glemme den negative virkningen kunstig søtning har på kroppen og andre kjemikalier har på kroppen. Vi tror at næringsmiddelindsturien fant opp lavkaloribrus for å være snille mot oss å tilby oss et sunt alternativ, men de driver ikke med veldedighet. Grunnen til at de markedsfører produktene er at produksjonskostnaden er lav og de kan selge det for høy literpris, ergo er fortjenesten god. Det at vi blir lurt til å tro at det er sunt er bare en bieffekt som de skummer fløten av, men de har ikke lansert produktet for å være snille.

Slapp av a, det smaker godt. Jeg drikker også en halvliter hver dag. Kjøper i Sverige hvor det er billig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En kjenning av meg drakk 1-2 1,5l Cola om dagen i en 10-15 år. Og hann opptaget at han hadde et stort hull i en tann, Han hadde ingen form av tannverk men det var plutselig kommet et stort hull i en av tennene hans, Og noen dager etter mens han spiste så bare knakk hele tanna sammen i biter. Noen år etter denne hendelsen så mistet han halve tanna når han tygde på en tyggegummi, Kort tid etter denne hendelsen så sprakk hele tannen sammen under tannbørsting. 

Anonymkode: bfeb6...d12

AnonymBruker
Skrevet

Å være kritisk til brus er politisk korrekt. De som alltid vil være politisk korrekte, ser ned på oss som ikke er så nøye. 

Det er rett og slett lavstatus å drikke brus. 

Men alle har sitt, vi har alle våre griller og fordommer :) 

Anonymkode: 8781f...a52

• Liker 4
Skrevet

Du får syreskader på tennene, dessuten får du i deg enorme mengde kunstige tilsetningsstoffer. Og så er det dyrere enn vann fra springen. Hvis du betaler ca 25 for hver halvlitersflaske (tror det er ca riktig pris), blir det over 9000,- i året som du kunne brukt på noe annet. Men det er jo et spørsmål om individuelle prioriteringer:)

Skrevet

Var hos tannlegen i januar. Null hull og ingen syreskade han sa noe om 😊. Så ingen tegn til ødelagte tenne ennå jeg har holdt på i 10 år med samme vane.

enig i at det er ingen næringsstoffer i cola zero. Men så drikker jeg det heller ikke for å få næring, men fordi det er godt til maten

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, ti10 skrev:

Du får syreskader på tennene, dessuten får du i deg enorme mengde kunstige tilsetningsstoffer. Og så er det dyrere enn vann fra springen. Hvis du betaler ca 25 for hver halvlitersflaske (tror det er ca riktig pris), blir det over 9000,- i året som du kunne brukt på noe annet. Men det er jo et spørsmål om individuelle prioriteringer:)

Alt man drikker er jo dyrene enn vann fra springen da. Juice, melk, farris.  Jeg drikker vann som tørstedrikke, men til mat drikker jeg brus. Har ingen andre uvaner som feks snus, så overlever det den koster meg😊

jeg drikker ca en halvliter om dagen, men kjøper store flasker i mulitpack. Da blir ikke literprisen så veldig høy

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, ti10 skrev:

Du KAN få syreskader. Jeg har drukket 2-3 liter cola zero de siste 10 årene, og har ingen hull eller skader på tennene. Går til tannlegen hvert år.

Men det vil ikke si at det er BRA for tennene. Folk har forskjellige tenner og tåler ulike mengder. Jeg vil ikke anbefale å begynne å drikke så mye brus, men det har blitt motbevist mange ganger nå at det skal være skadelig.

Anonymkode: 65c0f...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...