Gå til innhold

Strikke mønster på vrangsiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal strikke i dobbeltstrikk, som så skal vrenges, slik at det blir glattstrikk, og rettsida kommer frem. Dermed vil jeg hele tiden strikke på vrangsiden. Kan jeg strikke mønster, som vil vises på retten? Bare med farger liksom.

Og hvordan gjør jeg det?  :)

Anonymkode: 06b61...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å vrenge? Er ikke poenget med dobbeltstrikk at du strikker en rettside og en vrangside samtidig? Men uansett, du kan fint strikke mønsterstrikk på vranga, men det er noe jeg helst unngår, siden det er ganske plundrete. Du må jo passe på at tråden er på din side av arbeidet, og så blir alle maskene strikket vrangt. Men en forklaring på hvordan man gjør det i dobbeltstrikk har jeg ikke. Vet bare at man strikker annen hver maske tilhørende rettsiden og vrangsiden, men har aldri prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å vrenge? Er ikke poenget med dobbeltstrikk at du strikker en rettside og en vrangside samtidig? Men uansett, du kan fint strikke mønsterstrikk på vranga, men det er noe jeg helst unngår, siden det er ganske plundrete. Du må jo passe på at tråden er på din side av arbeidet, og så blir alle maskene strikket vrangt. Men en forklaring på hvordan man gjør det i dobbeltstrikk har jeg ikke. Vet bare at man strikker annen hver maske tilhørende rettsiden og vrangsiden, men har aldri prøvd det selv.

Ja altså, man strikker en maske rett, en maske kast, slik at man strikker to sider samtidig. For eksempel om man skal strikke en gryteklut, så den blir tykkere. Dermed strikker man hele tiden med vrangsiden mot seg, og hvis du da fordeler kastemaskene og rettmaskene på to pinner mot slutten, så får man et "hull", og kan vrenge feks grytekluten, slik at du får bare rette masker ut.
Herregud, det kan være det er jeg som er elendig å forklare :P 

Anonymkode: 06b61...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kanskje det må være sånn at jeg bare strikker mønsteret på vrangmaskene? Så hvis jeg strikker en blå gryteklut, men vil ha noe rødt på den ene siden så blir det: En kast, en vrang rød, en kast, en vrag rød?

Nei huff, dette ble knotete :P Får prøve meg litt frem når legen opphever strikkeforbudet mitt.

Anonymkode: 06b61...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...