Gå til innhold

Operasjon av mandlene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har erfaring med det, kan dere skrive litt om hvordan dere opplevde det? Hvor langt tid tok det før barnet var helt bra i gjen?

Anonymkode: 04219...c89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn 1: Var veldig syk og hadde veldig vondt i halvannen uke. Feber, oppkast, smerter, vanskelig å få ned så mye som en is. Men så gikk det bra, og vi er sjeleglad vi gjorde det, har knapt vært syk siden, og aldri halsbetennelser eller øreverk noensinne.
Barn 2: Ble  mye raskere bedre, spiste masse is osv med en gang, og hadde ikke like vondt. Var relativt bra etter bare noen dager. 

Anonymkode: 8f85a...714

AnonymBruker
Skrevet

Min datter hadde kronisk halsbetennelse i mange år, som stadig blusset opp. Legene mente hun ikke trengte å opereres.

Hun ble hasteoperert da hun var 16 år, da hun hadde gått ned 10kg på 1,5mnd, var hoven i hele hals/kjevepartiet, ikke fikk i seg mat og holdt på å bli kvelt.

Hun ble et nytt «barn» etter dette, som nesten aldri er syk.

Anonymkode: 86dbd...5d5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min datter hadde kronisk halsbetennelse i mange år, som stadig blusset opp. Legene mente hun ikke trengte å opereres.

Hun ble hasteoperert da hun var 16 år, da hun hadde gått ned 10kg på 1,5mnd, var hoven i hele hals/kjevepartiet, ikke fikk i seg mat og holdt på å bli kvelt.

Hun ble et nytt «barn» etter dette, som nesten aldri er syk.

Det tok lang tid fra operasjon til hun var bra igjen, men det var nok en kombinasjon av langvarig sykdom, inaktivitet og stort vekttap.

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk noen få dager - tror han bare var borte fra barnehagen i en uke ca. De første tre-fire dagene var han slapp, så kviknet han til.

Nå skal det sies at de ikke fjernet alt av mandlene. Det gjenstår ca 25 % av hver mandel. Legen anbefalte dette pga at det var mindre belastende for barnet. Ulempen er at mandlene kan finne på å vokse tilbake igjen senere.

Anonymkode: f6bb4...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt tok mandlene når han var 3,5år, og han var utrolig god form! Han mistet minimalt med blod, hadde en del smerter med en gang, men fikk smertestillende. to timer etter operasjonen våknet han, spiste 2skiver med nugatti, tisset, spiste 2is og ville hjem. Når vi kom hjem ville han ut å sykle (Noe som IKKE var aktuelt, de må holde seg i ro pga blødningsfare), så han gikk med på å leke litt rolig i sifaen og se tv. Ellers ingen komplikasjoner. Han var i 100 hele tiden, tilbake i bhg etter 10dager. (De bør holde seg hjemme i 10-14dager). Eneste var at han hadde litt vondt om natta når han våknet opp tørr i munnen og smertestillende var på vei til å gå ut. 

Nå hadde han hatt ett år med mye sykdom og mye smerter pga halsbetennelser. Alltid klein, alltid høy crp, og de få sykdomsfrie dagene var han veldig slapp, så tror ikke smertene etter operasjonen var noe big deal for han. Smerter var han jo vant med, men sykdomsfølelsen var jo vekk, så han var faktisk mye "friskere" etter operasjonen enn før. 

Anonymkode: 4c941...f1f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk noen få dager - tror han bare var borte fra barnehagen i en uke ca. De første tre-fire dagene var han slapp, så kviknet han til.

Nå skal det sies at de ikke fjernet alt av mandlene. Det gjenstår ca 25 % av hver mandel. Legen anbefalte dette pga at det var mindre belastende for barnet. Ulempen er at mandlene kan finne på å vokse tilbake igjen senere.

Til TS, de skal holdes hjemme og under oppsyn i to uker uansett form. Det er på grunn av fare for styrtblødning, ikke allmenntilstand. 

Skrevet

Jeg gruet meg veldig, men det gikk mye bedre enn jeg trodde. Fikk Paralgin forte stikkpiller og gikk på de regelmessig flere dager. 

Klagde lite over smerter. Datteren min var 5år. 

Var hjemme fra bhg i litt over 1 uke

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til TS, de skal holdes hjemme og under oppsyn i to uker uansett form. Det er på grunn av fare for styrtblødning, ikke allmenntilstand. 

Greit at du vil overprøve det jeg skriver, men det er ikke så svart-hvitt!

Det er ulike typer mandeloperasjoner. TS spesifiserer ikke hvor mye av mandlene som skal fjernes. Det er ikke slik at man "skal" holde barna hjemme i to uker, men mange leger anbefaler dette ved full tonsillektomi.

Når man fjerner mesteparten av mandlene, men ikke røttene, er det en mildere operasjon. Da anbefales det å la barna være hjemme fra barnehage/skole i 1 uke. Det er heller ikke "skal", men "bør".

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for informasjon dere ❤️

Noen her skriver om styrtblødning, kommer det med forvarsel eller bare skjer det med en gang? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for informasjon dere ❤️

Noen her skriver om styrtblødning, kommer det med forvarsel eller bare skjer det med en gang? 

Det med blødning er det skumleste med mandeloperasjon. Er stor blødning er skummelt, og da har man dårlig tid. Det er også derfor at man, i alle fall i vår region, blir en natt på sykehuset etter operasjon hvis reiseveien er mer enn en time. Vår treåring var også under 12 kg og fikk av den grunn en natt på sykehus. 

Det er vel ikke nødvendigvis slik at enhver blødning er en styrtblødning, men enhver blødning skal etter det jeg husker raskt til sykehus (ikke legevakt).

En 3-åring vil jo feks ikke kunne si at det smaker blod i munnen, sånn at det forvarselet går man jo glipp av. Men større barn vil jo kunne sifra på en annen måte.

Skrevet

Vår treåring var forresten raskt i ok form. Levde noen dager på is, prøvde yoghurt men det var vondt. Hadde mye vondt såklart, men ble greit smertelindret med paracet og ibux (fikk beskjed fra sykehuset hvor ofte hun skulle få, og beskjed om å gi til faste tider i starten, ikke vente til det ble vondt). Var hjemme fra barnehagen i to uker, men vi var litt ute og puslet i den andre uka.

Skrevet

Min gutt fjernet mandler, polypper og fikk dren da han var 4. Han hadde mye vidt etterpå og jeg tenker i ettertid at han burde hatt mer smertestillende. Sov mye dårlig også. Var hjemme to uker, men det tok vel enda et par uker før han var seg selv igjen. Han hadde visstnok veldig store mandler som satt godt fast.

Han fjernet mandlene pga søvnapne med snorking og pustestans. Og det ble mye bedre etter operasjonen. Merket at han våknet mye mer uthvilt om morgenen og orket så mye mer før han ble sliten. Mye bedre humør. Og mye sjeldnere forkjøla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...