Gå til innhold

Hvordan gjøre et hus til et hjem?


Gjest Selfie

Anbefalte innlegg

Gjest Selfie

Vi bor et sted jeg ikke trives så godt, i et rekkehus der jeg ikke trives så godt. Men fordi barna trives og har gode nettverk, så må vi bli en 15 års tid til her... så tenker derfor å gjøre det beste ut av det jeg har. Per i dag syns jeg ikke det er så koselig her, selv om jeg har gjort halvhjertede forsøk. Jeg lurer derfor på:

Hva mener du gjør et hus/leilighet til et hjem? Annet enn de som bor der selvfølgelig...

Og hva er viktigst for deg å ha i hjemmet ditt? Feks en hyggelig kaffekrok, badekar, lesekrok, systue, walkin....Hva setter du mest pris på?

 

Håper på mange svar😃

Endret av Selfie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peis/ildsteder (vi har flere), kaffemaskin, jeg liker litt planter, vaskehjelp (dvs vi tvinges til å ha det relativt ryddig), lyst, mange bøker, gulvtepper, piano, kunst på veggen (dette gjør at vi må ha det ganske minimalistisk ellers, kunst, piano, bøker og planter  og tepper fyller godt opp) en super oppvaskmaskin og en super kombinert vaskemaskin og tørketrommel gjør hverdagen lettere, mye og praktisk oppbevaring - og fravær av ting jeg ikke liker: det har med møbler, belysning osv å gjøre.

Anonymkode: bd286...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hjemmefølelse av å tilpasse et sted til mine egne behov og gjøre stedet mest mulig praktisk og komfortabelt (i subjektiv forstand).

Male litt hvis stedet trenger litt make-over/er mørkt eller lignede, kanskje sette opp ekstra hyller, kroker osv. Jeg trenger f.eks at et bad ser rent ut og bytter ut gamle silikonlister og går over fuger hvis nødvendig (ikke ved leie selvsagt), kjøkken og soverom pleier jeg også å bruke en del tid på å tilpasse/fikse. Jeg tar aldri alt i et jafs, men gjør små endringer hele tiden etterhvert som jeg oppdager upraktiske ting gjennom bruk.

Anonymkode: e5d30...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt med å legge et gulv jeg virkelig liker og malt veggene i en farge som passer. Det er gjort på en helg.

Så hadde jeg fått bort alt krimskrams slik at de tingene jeg virkelig likte hadde kommet bedre frem. Og da snakker jeg ikke om Omaggio-lysestaker og vaser (😜), men personlige ting som jeg har kjøpt på reiser, arvet eller fått i gave. Gjerne store ting som synes og som kan være et blikkfang.

Så hadde jeg kjøpt noen fine krukker og grønne planter. Gjerne av litt størrelse som må stå på gulvet, det skaper liv i rommet. 

Hvordan er belysningen? Kjøp eller sjekk på finn.no hva du finner av lamper som passer sammen og som kan skape en helhet i rommet. Belysning har mye å si for følelsen man får i et rom. Spotter i et nedsenket tak gir et flatt og dødt rom, så ikke gå for det.

Prøv å ommøbler hvis rommene føles trange. Er det lurt å bytte om på stuen og spisestuen? Kan sofaen stå inntil en annen vegg for bedre flyt? Vil et nytt teppe gjøre rommet lunere?

Kjøp puter og lys i samme farge for å skape helhet i rommet. Hadde det gjort seg med nye gardiner? Heng gardinstangen høyere mot taket hvis gardinene henger rett over den øverste lista på vinduet, og fest festene lenger ut mot siden slik av gardinene kan henge helt på siden av vinduet (men ikke forbi karmen, det ser bare rart ut igjen). Dette vil "løfte" taket og vinduene ser bredere og større ut.

Kan du bytte håndtak eller male kjøkkenfrontene eller bytte de helt ut for å skape ditt uttrykk? Bytte benkeplate? Male veggen? Flislegge mellom benkeskap og veggskapene på nytt? Rydd kjøkkenbenken, få unna ting som bare står og støver ned. La fine oljer, frukt og grønt, noen kryddre osv stå fremme.

Rydd badet og skap en god atmosfære der. Kjøp duftpinner som gir behagelig lukt og følelsen av spa.

Klipp gresset i hagen og kast alt av gamle planker som kanskje ligger i et hjørne av hagen etc. Plant noe fint, gjerne forskjellige planter som blomstrer til forskjellige tider. Da har du en blomsterhage hele sommeren.

Endret av Mippi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie
1 time siden, Mippi skrev:

Jeg hadde begynt med å legge et gulv jeg....

Det var veldig gode tips! Listen er skrevet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det planter, mange planter ❤️

Anonymkode: b8d18...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Selfie skrev:

Det var veldig gode tips! Listen er skrevet:-)

Takk! :)

Lykke til!

Legger med en link til hva jeg mente med gardinene. I lille Norge er det vanlig å henge gardinene slik man ikke skal. I USA har de skjønt greia for lenge siden. ;) Det er virkelig stor forskjell, synes jeg. :)

https://www.google.no/search?q=how+to+hang+cjrtains&oq=how+to+hang+cjrtains&aqs=chrome..69i57j0l3.4087j1j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=2MukDSid08iGkM:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det er ryddig og at ting matcher litt, men ikke for mye. Det må være barnetegninger på kjøkkenet og arvegods her og der. 

Om kvelden når freden senker seg synes jeg at stearinlys kan gjøre stor forskjell. Det samme på en koselig uteplass, masse lykter, lys og forskjellige puter så er det plutselig mer koselig enn om det ser ut som en møbelkatalog.

Anonymkode: 30c4e...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det det fysiske miljøet som gjør at du ikke trives? 

Kanskje du bare trenger litt friske farger rundt deg? Og en katt eller hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, rekkehus ja, jeg trekker mitt katteforslag.

Endret av Gent82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjem for meg, er noe man skaper over tid, og fyller med minner og personlige ting.

Anonymkode: ec5b3...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med en gang at jeg trenger mye praktisk oppbevaring for å unngå rot. Alt må ha sin egen plass. Jeg vil heller ikke ha for mye ting fremme. Stilen må være gjennomført, lyst gulv, slette vegger (trenger ikke være hvite vegger), så vedlikeholdsfritt som mulig. Et praktisk kjøkken og bad, vaskerom utenom badet.

Store grønne planter i nøytrale krukker, nye friske blomster i gjennomsiktige vaser (gjerne i inngangspartiet og spisestuen). En bildevegg med bilder av familien, steder vi liker, typiske gode minner man vil ha fremme (vil dog ikke ha dette i oppholdsrommet). Er ikke så veldig glad i kunst ellers, men har ei tavle på kjøkkenet hvor vi gjerne henger opp tegninger og slikt fra barna. 

Kjøkkenet er hjertet i huset synes jeg og vil derfor ha et stort spisebord, til både måltider, lekser med barna, kreative leker for barna (maling, tegning, leire osv). Stuen må være lun med behagelig belysning, en TV som ikke dominerer hele rommet, gjerne vinkelsofa, et par «godstoler» og et område hvor barna kan ha fremme noen leker. Vil aldri ha et hjem uten ildsted.

En garderobe i tilknytning til inngangen for å holde det ryddig omkring klær og sko. Praktiske garderober i soverommene. I mitt og mannens soverom vil jeg ha det enkelt med seng, nattbord på hver side, beskjedent med lys på hver side av sengen og takbelysning. Speil i helfigur. Slette vegger i en behagelig farge. Og dette er sikkert et stort nei for mange, men jeg vil gjerne ha en liten vegghengt TV på soverommet. Så deilig å ligge i senga og slumre i helgene mens barna ser litt på Barne-TV før vi står opp.

Uteområde er også veldig viktig for meg, plen til lek og utfoldelse for barna, en platt eller altan med møbler, store grønne planter, et sted å grille. 

Anonymkode: 683ec...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes et hjem er det som viser hvem det er som bor der, personligheten om man kan si det sånn. Jeg har gjort store endringer hjemme selv denne våren, jeg var så lei av alt og at det bare føltes som jeg bodde midlertidig. Stua full av "ungkarsmøbler" modne for utskiftning, mye rot og uorden og ja, det føltes ikke som meg. Etter å ha brukt mye tid på å finne ut hva jeg ville ha annerledes og fine nye løsninger og møbler, så føles det plutselig som et hjem jeg kan trives i. Og til tross for barn, så kjøpte jeg dyr drømmesofa... drit i Ikea! Jeg vil ha drømmesofa NÅ, ikke om 10 år...

Mine tips er:

Lag en liste over hva du egentlig misliker i huset.

Møbler, farger, løsninger, rot, skitt, upraktisk, belysning etc.

Så lager du en liste over hva du ønsker deg. Møbler du liker, farger, lamper etc. Bruk tid, se på blogger og i interiørblader. Hva liker du?

Til slutt så ser du på hva rent praktisk er mulig å få til og hva slags budsjett du har. Hva er viktigst for deg å endre nå, hva kan vente. Hvilken små grep hjelper?

Her må jeg si at å få vaskehjelp virkelig ble en motivasjonsfaktor for å få orden på praktiske ting som oppbevaring etc. 

Anonymkode: 71ae5...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie
På 14.6.2018 den 18.04, Mippi skrev:

Takk! :)

Lykke til!

Legger med en link til hva jeg mente med gardinene. I lille Norge er det vanlig å henge gardinene slik man ikke skal. I USA har de skjønt greia for lenge siden. ;) Det er virkelig stor forskjell, synes jeg. :)

https://www.google.no/search?q=how+to+hang+cjrtains&oq=how+to+hang+cjrtains&aqs=chrome..69i57j0l3.4087j1j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=2MukDSid08iGkM:

Gardiner har jeg ikke faktisk. Mannen vil ikke ha det i stua. Men jeg vil! Får insistere mer. 

Greia er at det er et nybygd rekkehus. Det er ikke bygget med tanke på å bygge et hjem, bare produsere hus. Det er ikke peis, og det meste er laget av billige materialer. Dårlig planløsning, mye innsyn, liten hage. Må finne på noe som kamuflerer disse dårlige tingene, og gjør huset hyggelig...vi skal etterhvert bytte kjøkken, alle dører og våtromslister, gulv etc..men det blir noen år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie
På 14.6.2018 den 18.13, Lammelåret skrev:

Men er det det fysiske miljøet som gjør at du ikke trives? 

Kanskje du bare trenger litt friske farger rundt deg? Og en katt eller hund?

Jeg har katt nå😊 det hjalp faktisk litt. Men det er hovedsakelig de fysiske forholdene ja, se forrige innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...