Gå til innhold

Forebygging av sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er i overkant hysterisk, men håper noen kan komme med seriøse svar likevel :)

Til vanlig er jeg student og bor alene. Er sjelden forkjølet eller syk. Har generelt gode vaner med håndhygiene osv. Siden jeg bor alene "slipper" jeg faren med å smittes av andre innenfor leilighetens vegger. 

I kveld reiser jeg på besøk til søsteren min, samboeren hennes og sønnen på 1 år. I tillegg er kusina mi der med sin sønn på 2 år. Det skal også være selskap der på lørdag, med flere barn i samme alder. Reiser hjem igjen på søndag. 

Jeg er livredd for å bli syk mens jeg er der. Det blir jo mye småbarn på kort tid, og har hørt/lest at man har lett for å smittes av disse. Jeg kommer jo ikke til å klemme og kysse på alle, men tenker jeg iallefall vil ha nærkontakt med nevøen min. 

Årsaken til at jeg IKKE kan bli syk nå, er at jeg skal starte i ny jobb på mandag morgen, og det er krise hvis jeg ikke er frisk da! Vil jo fortsette å være flink med håndhygiene og slikt mens jeg er der, men vet ikke hvor mye det hjelper. Er det stor sjanse for å bli syk når man oppholder seg, sover, dusjer, går på do, spiser osv. i et småbarnshjem? Tips til hvordan jeg skal forebygge å bli syk? Vil helst nyte denne helgen, ikke gå rundt og være konstant redd for å bli smittet :(

Anonymkode: 337ea...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg helsepersonell, men jeg tror ikke det er noe du kan ta som garanterer at du ikke blir forkjøla.

Men generelle tips for å holde seg frisk er vel å passe på at man er vell-hydrert, altså drikke nok vann. Nok mosjon, spise næringsrike matvarer, ikke fryse, og heller litt for varmt enn for kaldt. Nok søvn er også viktig! Vet det er mange som pøser på med vitaminer og kosttilskudd, men med mindre man har mangelsykdommer så tror jeg ikke dette har noen særlig effekt.

Også så klart hvis ungene er syke og snørrete er det kanskje ikke så lurt å nusse og susse for mye på dem, selv om det kan være vanskelig. Er ungene friske er det vel lite sannsynlighet for at du blir syk hvis du sjeldent blir det ellers.

 

Anonymkode: 78903...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...