Gå til innhold

Dere er kptsd og traumer etter misbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

De fokuserer på relasjonstraumer uansett hvilke type traumer det er. Jeg skal inn til neste år pga jeg har vært gjennom grov omsorgssvikt, separasjon av omsorgspersoner i tidlig alder + muligens seksuelle overgrep (jeg har flashbacks men ingen har bekreftet at det virkelig skjedde ettersom jeg ikke har kontakt med mine biologiske foreldre).

Føler med deg TS. Det er vondt å kjenne på denne skammen, og det er vanskelig å snakke om disse bildene man får i hodet. Det er smertefullt, overveldende og skummelt. Jeg har vært innom temaet i terapi, men har ikke sagt alle detaljer fra det ene bildet siden jeg føler skam og det gjør vondt. Du må ta det i ditt tempo. Ikke press deg til å si noe om du ikke føler deg klar for det. Det er viktig å passe på seg selv, og gjøre det man selv føler er godt for en selv. Det er også viktig å føle trygghet når man velger å dele noe så privat, vondt og sårt. Man trenger å bli hørt og forstått, hvis ikke går det ikke an å snakke om.

klem til deg❤️

Er det da stort sett traumer som stammer fra veldig tidlig alder, lenge før et barn overhodet er i stand til å ta vare på seg selv ( under 5 år ) ? Hvordan vil slike traumer,gjerne fra før hukommelsen setters seg, arte seg i voksen alder?

Anonymkode: 61871...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
På 14.6.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Er det da stort sett traumer som stammer fra veldig tidlig alder, lenge før et barn overhodet er i stand til å ta vare på seg selv ( under 5 år ) ? Hvordan vil slike traumer,gjerne fra før hukommelsen setters seg, arte seg i voksen alder?

Anonymkode: 61871...dd0

Ja, jeg var 0-3 år.. Jeg har fått en traumediagnose, og har et kompleks sykdomsbilde.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, jeg var 0-3 år. Og hadde kontakt  med de biologiske og ble nok dermed retraumatisert frem til kontakten opphørte ved 6 års-alder.

Det er forskjellig hvordan dette arter seg. Jeg har fått en traumediagnose, og har et kompleks sykdomsbilde. Alt fra motorikk, balanse og koordinasjon- til kommunikasjonsproblemer, følelseskaos, selvskadingstrang, tvangstanker, separasjonsangst, vonde drømmer/mareritt, søvnproblemer, ustabilitet etc. Jeg kunne sagt masse, men dette er noe av det jeg kommer på i farta. 

Uff, dette gir meg vondt lang inn i sjelen :( . At så små barn blir utsatt for voksen problematikk, som de er helt ute av stand til å forstå eller takle følelsesmessig, er rett og slett vondt! Heldigvis er Modum Bad en ener på feltet slik jeg har forstått, så ønsker deg mange lykkeønskninger!

Anonymkode: 61871...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, dette gir meg vondt lang inn i sjelen :( . At så små barn blir utsatt for voksen problematikk, som de er helt ute av stand til å forstå eller takle følelsesmessig, er rett og slett vondt! Heldigvis er Modum Bad en ener på feltet slik jeg har forstått, så ønsker deg mange lykkeønskninger!

Anonymkode: 61871...dd0

Tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, jeg var 0-3 år. Og hadde kontakt  med de biologiske og ble nok dermed retraumatisert frem til kontakten opphørte ved 6 års-alder.

Det er forskjellig hvordan dette arter seg. Jeg har fått en traumediagnose, og har et kompleks sykdomsbilde. Alt fra motorikk, balanse og koordinasjon- til kommunikasjonsproblemer, følelseskaos, selvskadingstrang, tvangstanker, separasjonsangst, vonde drømmer/mareritt, søvnproblemer, ustabilitet etc. Jeg kunne sagt masse, men dette er noe av det jeg kommer på i farta. 

Ikke nødvendigvis! 

Jeg har hatt en fin og rolig oppvekst i trygge omgivelser, med traumehistorikk fra først 14 år. Da av misbruk som hovedtematikk. 

 

Modum sine sider er godt opplys, så les deg opp på sidene deres. 😉 Noen av de som er der har ikke seksuell karakter i sin traumehistorikk, men flesteparten har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cammomille skrev:

Ikke nødvendigvis! 

Jeg har hatt en fin og rolig oppvekst i trygge omgivelser, med traumehistorikk fra først 14 år. Da av misbruk som hovedtematikk. 

 

Modum sine sider er godt opplys, så les deg opp på sidene deres. 😉 Noen av de som er der har ikke seksuell karakter i sin traumehistorikk, men flesteparten har det. 

Hvis et barn blir utsatt for svært grov mishandling enten av psykisk eller fysisk art, eventuelt alvorlig omsorgssvikt, så kan jo det også føre til komplekse traumer, tror jeg.  Når fokuset blir på seksuelle traumer, og stort sett bare det, er det nok mange som går udiagnostisert?

Anonymkode: 61871...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...