Gå til innhold

Jeg har gitt opp, NAV har vunnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle har arbeidsledighet og sykdom gjort livet til en heller trist affære da de sikkerhetsnettene jeg trodde det norske samfunnet var utstyrt med skulle bidra til at jeg kunne restaureres, eller i det minste bli operativ slik at jeg atter kunne bli en bidragsyter til samfunnet.

Mitt møte med NAV startet i 2014, hvor jeg som arbeidsledig 58-åring med fysiske begrensninger pga. sykdom ble innrulert i NAVs kvalifiseringsprogram.

For undertegnede og flere andre ble det hele en merkelig opplevelse da det viste seg at deltakerne på alle måter var forskjellig kompetansemessig. Det største problemet viste seg å være språkutfordringene de fleste deltakerne hadde, noe som medførte at adskillig tid gikk med til å håndtere de mest banale og basale ting, som for eksempel å kunne skrive navnet sitt på et stykke papir eller forstå et spørsmål.

Etter et par uker ble jeg innkalt til NAV, kun for at de skulle intervjue undertegnede for å evaluere KVP, samt de som arbeider der. Pliktskyldig stilte jeg opp og kom i gruppe sammen med to flotte damer av utenlandsk opprinnelse. Selv de to som var våre gruppeledere var av utenlandsk herkomst. Under denne seansen viste det seg at mine to gruppedeltakere ikke en gang forstod spørsmålene som ble stillt oss. Jeg spurte da NAV hvordan de kunne ha latt disse gå 16 uker på kurs med ca. 15000kr/mnd (før skatt) uten å oppdage at de ikke forstod en dritt. Svaret var sjokkerende, jeg skulle nemlig bare la være å være negativ og det var ikke min sak.

Etter å ha gjennomført KVP fikk undertegnede nokså kjapt et skriftlig notat fra NAV om at jeg hadde gode forutsetninger for å skaffe meg jobb og ble dermed brutalt sluppet av NAV, uten inntekt eller noen veiledning for hvordan jeg kunne komme meg videre.

Etter å ha gått i ett år og fire måneder uten inntekt, ble situasjonen uholdbar og min fastlege ba meg om å ta kontakt med NAV igjen, som denne gangen ba meg søke om AAP (arbeidsavklaringspenger). Min lege fyllte ut de nødvendige papirer og fortvilelse ble til forsiktig optimisme. MEN,den gang ei. Etter åtte ukers venting fikk jeg avslag på søknaden. Jeg var ikke kvalifisert, eller hadde tilstrekkelig diagnose for AAP. Her er kopi av NAVs dokumentasjon til meg:

Du er 61 år gammel, som er en relativt høy yrkesalder og som du har opplevd gjør det vanskelig for deg å konkurrere om ledige stillinger.

Du har også flere helseutfordringer, som dobbel skiveprolaps i nakken, gjennomgått hjerteinfarkt, høyt blodtrykk, arytmia, nedsatt nyrefunksjon etter nefrektomi, psoriasis som medfører nedsatt syn, krystallsyke, tinnitus, ortopedisk opererte føtter med innlegg og evigvarende problemer samt sterk vannovervekt pga nefrektomiproblematikk. Skiveprolapsen din medfører smerter i nakken, stråling ut i skuldre og numne armer, og OUS har vurdert at du har stort behov for konservativ behandling.

NAV ser at du har noen helseutfordringer som gjør at du bør unngå tungt fysisk arbeid, men vi vurderer at din arbeidsevne ikke er nedsatt med over halvparten for ethvert arbeid grunnet helsesituasjonen din.

https://resett.no/2018/06/04/jeg-har-gitt-opp-nav-har-vunnet/

Anonymkode: ca6ea...471

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nav sin oppgave å skaffe deg ny jobb, det er din. 

Anonymkode: d2300...b6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men har du søkt noen jobber, TS?

Anonymkode: 4b390...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men har du søkt noen jobber, TS?

Anonymkode: 4b390...5bc

Over 200 (det står i artikkelen). Du vet veldig godt at "ingen" ønsker å ansette en 62 åring med helse utfordringer.

Anonymkode: ca6ea...471

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nav sin oppgave å skaffe deg ny jobb, det er din. 

Anonymkode: d2300...b6a

Neivel. Hva er da NAV sin oppgave? Bare gjøre alt vanskeligere?

Anonymkode: c9838...026

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare klage. Mitt inntrykk er at de aller fleste får avslag første gang, så klager de, så får de.

Jeg har vært i Nav systemet siden 2004, grunnet sykdom. Jeg har mange diagnoser, en av sykdommene mine, så forstår spesialistene nesten ikke hvordan jeg er i live, eller klarer å leve. Men Nav mener at jeg kan bli bedre. Ingen av mine diagnoser kan man bli frisk av. Og i løpet av alle årene på Nav, hvor de presser deg ut i alt mulig rart, tar fra deg penger med jevne mellomrom, så man må gå uten penger i lang tid, så har jeg jo bare blitt dårligere.

Anonymkode: 4a27f...0ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke borgerlønn i Norge, eller en pott som skal dekke alle tenkelige og utenkelig livssituasjoner hos alle innbyggere. Vi har velferdsytelser rettet mot enkelte spesifikke livsituasjoner.

Selv ikke sosialstøtte er en generalytelse.

Du er dessvrre en av de som havner mellom mange forskjellige stoler. Men det er ikke systemets feil, eller din for den saks skyld. Du er bare uheldig. Noen har dessverre trukket det korte strået i livet. Det må man bare akseptere.

Anonymkode: 79b32...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Med slik en sykdoms-cv TS har, er det vel bare å begynne veien mot ufør?

Anonymkode: 29ad5...444

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Med slik en sykdoms-cv TS har, er det vel bare å begynne veien mot ufør?

Hva om hun ikke har lyst til å være permanent ufør, men gjerne vil jobbe etter evne?

Anonymkode: a6778...fd7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun ikke har lyst til å være permanent ufør, men gjerne vil jobbe etter evne?

Velferdssystemet er ikke en a la carte meny.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du klager over NAV som gir deg penger, slik at du faktisk slipper å arbeide ?  

I mange andre land hadde du vært nødt til å arbeide nærmest uansett hva slags sykdommer du har. Eller leve på penger fra familie og slektninger... 

Anonymkode: 60e4d...c09

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyst? Ufør har ingenting med lyst å gjøre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En potensiell arbeidsgiver skal ikke vite noe om sykdommer, men det kommer vel opp indirekte mtp. arbeidsledigheten. Og da er vel katta ut av sekken, som gjør det enda vanskeligere å skaffe seg jobb (på toppen av høy alder). 

Anonymkode: 04dff...62f

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Så du klager over NAV som gir deg penger, slik at du faktisk slipper å arbeide ?  

I mange andre land hadde du vært nødt til å arbeide nærmest uansett hva slags sykdommer du har. Eller leve på penger fra familie og slektninger... 

I andre land.... u-land da? Mener du at syke i NORGE!!! ikke burde forvente mer? Når Norge først har kommet så langt innen velferd burde de hjelpe andre. Det er mange i andre land som kjemper for å få det sånn vi har det i Norge. At andre land ligger etter i utviklingen betyr ikke at Norge skal gå tilbake slik det var før landet ble en velferdsstat.

Anonymkode: 2c375...205

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I andre land.... u-land da? Mener du at syke i NORGE!!! ikke burde forvente mer? Når Norge først har kommet så langt innen velferd burde de hjelpe andre. Det er mange i andre land som kjemper for å få det sånn vi har det i Norge. At andre land ligger etter i utviklingen betyr ikke at Norge skal gå tilbake slik det var før landet ble en velferdsstat.

Anonymkode: 2c375...205

Ikke alle som har samme mulighetr som folk i Norge. 

Og det er ikke sikkert at nordmenn i fremtiden kommer til å ha samme muligheter som vi har nå. 

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Hva har de språklige utfordringene til de andre deltagerne på kurset med din manglende evne til å skaffe deg jobb?

Skrevet (endret)

Hva/hvorfor har NAV vunnet?

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Hva har de språklige utfordringene til de andre deltagerne på kurset med din manglende evne til å skaffe deg jobb?

Det kan ha sammenheng med at startinnlegget er en direkte avskrift av et innlegg skrevet av en anonym person på resett.no Så kan man velge om man vil tro på innholdet eller ikke. 

Endret av Leo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å klage, men at mange opplever å ikke få den hjelpen som faktisk skal være der, for mange etter mange tiår i arbeidslivet der man har bidratt til det sosiale sikkerhetsnettet over skatteseddelen. Får man ikke hjelp (dvs. inn i en av ordningene under NAV), så blir det ingen penger heller, kanskje bortsett fra sosialstønad.

For det er faktisk en del som har opplevd å ikke få hjelp av helsevesen og/eller NAV. Jeg var en av dem for ca 10 år siden (en hendelse i helsevesenet, ikke NAV). Selv om jeg heldigvis klarte meg videre med viljestyrke og egenhjelp, så er det ikke alle som er like heldige. Dessuten har jeg jo både før og etter bidratt over skatteseddelen så det monner, og man stiller da spørsmålstegn rundt hvorfor vi skal ha et offentlig velferdssystem hvis man ikke får hjelpen man trenger når man trenger det. Da kan jo man like gjerne gå over til et system der hver enkelt må tegne privat forsikring, eller spare seg opp en buffer selv. Og det er faktisk mange som etterhvert tenker slik når sikkerhetsnettet for en del viser seg å ikke være der likevel. Det reflekteres ikke minst i økt borgerlig oppslutning i det politiske bildet. Å betale for en offentlig forsikringsordning som det sosiale norske sikkerhetsnettet, er jo en dårlig affære når så mange opplever å ikke få hjelp.

Å ha et sosialt sikkerhetsnett som faktisk favner alle som reelt sett opplever sykdom eller arbeidsledighet er svært viktig for å opprettholde tilliten til systemet. NAV og helsevesen har en jobb å gjøre med å vedlikeholde og fornye tilliten. Hvis ikke risikerer vi at offentlig velferd er en sagablott om noen tiår, og at hver enkelt må sørge for seg selv i form av private forsikringer. For mange vil det faktisk være bedre, men for de som faller utenfor fra ung alder vil det være en katastrofe og en sikker vei inn i varig fattigdom. 

Anonymkode: 0f5d2...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Sulter du? mangler du tak over hodet? mangler du klær og sko på kroppen? har du ikke tilgang på rent vann?

Nei.

Da synes jeg faktisk velferdssystemet fungerer utmerket.

Noen forventer at velferdsystemet ikke bare skal være et sikkerhetsnett. Men også et verktøy alle kan bruke til å realisere seg selv.

Velferdssytemet skal sikre dine grunnleggende behov. Ikke sikre at du oppnår drømmene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...