Gå til innhold

"Allergivennlige" katter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til tross for at jeg er oppvokst med katt er jeg så fryktelig allergisk. Da jeg var liten fantes jeg ikke allergisk, men fra 12-års alderen har det stadig blitt verre. Min mor har fortsatt katter, og jeg både nyser, snørrer, klør i hals og øyne og svelg.

Det naturlige for meg hadde jo vært å valgt den katten "ingen" vil ha :fnise: Jeg er oppvokst med at vi tar inn de dyrene med størst behov for omsorg og kjærlighet, og det er jo det jeg egentlig vil gjøre.

Dessverre forstår jeg jo at det ikke er en mulighet - jeg direkte smertes av å oppholde meg i stuen hos min mor over lengre tid. Med andre ord kan jeg ikke få meg en katt. Likevel sitter det langt inne å få meg en dyr rasekatt - men jeg tenker jo at det er den muligheten jeg har. Altså å anskaffe meg en slags katt med lav andel av allergener.

En av utfordringene er at jeg vet ikke hvor allergisk jeg faktisk er, da jeg i grunn ikke har kost med noen slike "allerivennlige" katter.

Hvordan fungerer det for dere andre med katteallergi? Funker det? Er det verdt det? Hvilke raser er det snakk om? Er det noen mulighet for å "teste" før man eventuelt anskaffer seg katten?

Anonymkode: 831c8...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sibirkatt skal være allergivennlige.

Anonymkode: d960d...6cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sibirkatt da samboer er nokså allergisk mot bade hund og katt. Vår kat tåler han veldig godt :)

De fleste seriøse selgere tilbyr besøk hjemme hos dem før kjøp, slik dere får teste hvordan du reagerer før du kjøper katten.

Anonymkode: bd17f...2d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har sibirkatt da samboer er nokså allergisk mot bade hund og katt. Vår kat tåler han veldig godt :)

De fleste seriøse selgere tilbyr besøk hjemme hos dem før kjøp, slik dere får teste hvordan du reagerer før du kjøper katten.

Anonymkode: bd17f...2d2

Røyter de mye? I tillegg har jeg hørt at man ikke bør slippe ut rasekatter pga f.eks stjeling osv.. Har du noen erfaring med det? Er det innekatt?

Anonymkode: 831c8...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sibirkatt er allergivennlig ja. Noen oppdrettere lar deg komme å kose med kattene før du kjøper for å teste om du tåle dem. 

Vi har hatt flere katter, også har vi 2 i familien som er hyper allergisk mot katter. INGEN av dem merker noe som helst av vår sibirkatt. Derfor vi kjøpte sibirkatt for at kanskje dem kan komme på besøk, men katt MÅ jeg bare ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sibirkatt, kjenner 2 som ikke tåler mine skogkatter i det hele tatt men som har sibirkatt selv.

Finn en oppdretter som lar deg hilse på foreldrene og kattungen for å se om du reagerer :)  Noen oppdrettere synes det er greit at katten går ute, andre ikke, og det avhenger også av hvor trygt det er der du bor. Dersom du vil at katten skal gå ute så er du bare ærlig om dette og finner en oppdretter som synes det er greit, da blir katten også kastrert før den flytter hjem til deg (15 uker tror jeg de er da).

Anonymkode: 2624c...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pillow of Dragon skrev:

Sibirkatt er allergivennlig ja. Noen oppdrettere lar deg komme å kose med kattene før du kjøper for å teste om du tåle dem. 

Vi har hatt flere katter, også har vi 2 i familien som er hyper allergisk mot katter. INGEN av dem merker noe som helst av vår sibirkatt. Derfor vi kjøpte sibirkatt for at kanskje dem kan komme på besøk, men katt MÅ jeg bare ha. 

Da skal jeg forsøke å avtale et "kosemøte" med en oppdretter :fnise: Dette virker jo lovende.

Jeg er helt enig; katt må jeg ha. Jeg har lenge vurdert å få hund, da jeg fint tåler dem, men det er rett og slett ikke det samme som katt. Det har vært så sårt for meg å stadig bli mer og mer allergisk mot katter, da "alle" i min familie har katt, og jeg er veldig glad i dem.

Anonymkode: 831c8...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sibirkatt, kjenner 2 som ikke tåler mine skogkatter i det hele tatt men som har sibirkatt selv.

Finn en oppdretter som lar deg hilse på foreldrene og kattungen for å se om du reagerer :)  Noen oppdrettere synes det er greit at katten går ute, andre ikke, og det avhenger også av hvor trygt det er der du bor. Dersom du vil at katten skal gå ute så er du bare ærlig om dette og finner en oppdretter som synes det er greit, da blir katten også kastrert før den flytter hjem til deg (15 uker tror jeg de er da).

Anonymkode: 2624c...30e

Det er ikke trygt å la den gå ute her jeg bor nå, men det er med tanke på trafikken. Vi har planer om å flytte til et litt mer rolig strøk om noen år, og da ønsker jeg at katten skal ha mulighet til å utforske naturen. Vi er også mye på hytta, og jeg vil gjerne kunne slippe den ut der.

Katten skal selvfølgelig steriliseres/kastreres :)

Anonymkode: 831c8...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke trygt å la den gå ute her jeg bor nå, men det er med tanke på trafikken. Vi har planer om å flytte til et litt mer rolig strøk om noen år, og da ønsker jeg at katten skal ha mulighet til å utforske naturen. Vi er også mye på hytta, og jeg vil gjerne kunne slippe den ut der.

Katten skal selvfølgelig steriliseres/kastreres :)

Anonymkode: 831c8...afe

Vet det er noen oppdrettere som aldri selger til de som skal ha kattene ute, tenkte bare nevne det så du ikke mister motet om du får noen avslag - for det er mange flinke og seriøse som synes det er helt greit også :) Mine går også ute på hytta, men ikke hjemme i byen - og det fungerer kjempefint. Bruker også å gå tur med dem, da skal de alltid inn i busker og kratt der jeg ikke kommer til men de storkoser seg. 

Med kastrering mente jeg bare at veldig mange oppdrettere ordner dette før du får hjem katten nå, så slipper du være bekymret for sår og slike ting (kanskje det er bare jeg som synes det er grusomt at de må ha body noen dager :fnise:). Om du skal ha katten inne anbefaler jeg deg også å ha to, fint for samvittigheten når man er på jobb og de har det utrolig moro sammen.

Anonymkode: 2624c...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke skaffet meg noen katt i ditt tilfelle. Beklager å måtte si det, men sjansen for at du må levere tilbake katten, eller omplassere den er der.. pga allergien din.

Allergivennlig betyr ikke allergi fri. Noen allergikere klarer fint å bo med allergivennlig katt i hus bare de tar mye forhåndsregler og tar medisiner. Andre allergikere igjen kan ikke bo med katt i det hele tatt selv om de tar medisiner osv. Om du har kraftig allergi så vil du sannsynligvis bli tett og plaget av allergien selv om det er en allergi vennlig rase.

Det vil heller ikke holde for deg å være besøke katten for å kunne avgjøre hvor allergisk du er. Du må faktisk teste allergien din ut ved å bo med en katt en periode. Og du bør ha en løsning på hvor du skal gjøre av katten om du finner ut at du ikke kan ha den all like vel..

Jeg forstår veldig godt at du ønsker en katt altså.. men tenk deg nøye om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca 50% av de som er allergiske mot katt som tåler sibirkatt. Denne rasen har mindre av  et enzym i spyttet, som mange reagerer på. Da jeg skulle skaffe meg katt googlet jeg meg frem til flere oppdrettere som lar deg kose med kattene, få kattehår med hjem osv - for å teste ut om man tåler det. Devon Rex er visstnok også allergivennlig. Men jeg ville sjekka it hva legen sa, og testet hos velvillige oppdrettere før jeg gikk til anskaffelse- da det ikke er noen garantier for at man ikke reagerer på en «allergivennlig rase»

Anonymkode: 2d289...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en familie som er hyperallergisk mot ALT. De har to Devon Rex og reagerer ikke på dem i det hele tatt :) 

Anonymkode: 777ee...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...