AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Det har seg slik at jeg har valgt feil studium, men har valgt å fullføre førsteåret. Er imidlertid redd for ikke å bestå siste eksamen. Har én eksamen igjen og det er i arve- og familierett. Har lest alt som skal leses, tatt notater, fått nok deltakelse (har rundt 80 % deltakelse) og nå skal jeg repetere litt og ha særlig fokus på rettspraksis og forarbeider og selvsagt de ulike lovene som er aktuelle. Ser også på tidligere eksamensbesvarelser. Jeg trenger altså ingen toppkarakter, er fornøyd bare jeg består. Har eksamen på fredag og lurer på om noen vet om det kreves mye for å bestå dette emnet? Jeg har som nevnt lest alt (har også levert alle innleveringer) og skal nå repetere, så er ikke sånn at jeg ikke har jobbet med emnet. Anonymkode: 2544e...2c9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Bruk juridisk metode og jobb deg systematisk gjennom faktum med utgangspunkt i lovtolkning, fyll på med rettspraksis der du kan, og pek til hensynene bak lovbestemmelsen der du kjenner de. Husk å argumentere for begge sider for å vise at du ser problemstillingene, og konkluder tydelig, hvis du får praktikum, så går det fint. Det skal ikke så mye til for å bestå, skal mye til for å gjøre det veldig godt. Anonymkode: f41a6...87c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruk juridisk metode og jobb deg systematisk gjennom faktum med utgangspunkt i lovtolkning, fyll på med rettspraksis der du kan, og pek til hensynene bak lovbestemmelsen der du kjenner de. Husk å argumentere for begge sider for å vise at du ser problemstillingene, og konkluder tydelig, hvis du får praktikum, så går det fint. Det skal ikke så mye til for å bestå, skal mye til for å gjøre det veldig godt. Anonymkode: f41a6...87c Tusen takk Anonymkode: 2544e...2c9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk Anonymkode: 2544e...2c9 Nå er det lenge siden jeg hadde Arve og Familie, men mener å huske at det gjaldt å ha markert alle de relevante lovene, hvilke ord som skulle ordlydtolkes, hvilke det fantes rettspraksis på, osv. Husker en del slet med å finne riktig lov på eksamen da jeg tok faget. Tror om man finner frem til de riktige lovene så er det meste gjort for å stå. Vet i hvert fall at generelt så skal det lite til for å stå på juseksamen. Strykprosentene er som regel svært lave , sikkert fordi man må kunne noe etter å levert en rekke obligatoriske oppgaver. Anonymkode: 74a55...4ba
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det lenge siden jeg hadde Arve og Familie, men mener å huske at det gjaldt å ha markert alle de relevante lovene, hvilke ord som skulle ordlydtolkes, hvilke det fantes rettspraksis på, osv. Husker en del slet med å finne riktig lov på eksamen da jeg tok faget. Tror om man finner frem til de riktige lovene så er det meste gjort for å stå. Vet i hvert fall at generelt så skal det lite til for å stå på juseksamen. Strykprosentene er som regel svært lave , sikkert fordi man må kunne noe etter å levert en rekke obligatoriske oppgaver. Anonymkode: 74a55...4ba Sliter litt med å huske rettspraksis siden det er så utrolig mye... Men stryker man om man finner feil lov på en oppgave? Tror egentlig jeg har ganske god oversikt over lovene, men er redd for å gå på en smell. Anonymkode: 2544e...2c9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sliter litt med å huske rettspraksis siden det er så utrolig mye... Men stryker man om man finner feil lov på en oppgave? Tror egentlig jeg har ganske god oversikt over lovene, men er redd for å gå på en smell. Anonymkode: 2544e...2c9 Hvis du bruker feil rettsgrunnlag så vil du jo ofte ikke klare å løse oppgaven på en god måte, og resultatet kan bli "feil". Men arve-og familierett er jo ikke så omfattende, og det skal nok godt gjøres å bruke feil lov. Det er heller ikke noe særlig ulovfestet rett der, selv om ulike deler er blitt ganske spesifisert i rettspraksis. Anonymkode: 2f014...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå