Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er konstant trøtt. Klarer ikke å bli utgvilt uansett hvor mye jeg sover. Sliter med å sitte på kurs f.eks. Etter 2 timer sliter jeg ekstremt med å holde øynene åpne. Jeg er 35 år, så burde ikke være noe problem. 

Ganske slitsomt når det blir sånn. 

Tips til hva jer kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være veldig mange ting som gjør dette.

Akkurat nå er det pollensesong så spørsmålet er jo om dette er sesongrelatert.
Dersom det ikke er sesongrelatert, kan det være to ting: fysisk eller psykisk

Fysiske ting kan være så mangt:
En betennelse i kroppen, gjør at man kjenner seg mer sliten for kroppen jobber med å bli frisk
Man kan også ha såkalt ME
Man kan ha D vitaminmangel
Man kan være påvirket av diverse stråling fra ulike elektroniske instrumenter

Rent psykisk kan det være utmattelse, Post traumatisk stress syndrom
Det kan være at man har hatt det altfor hektisk i livet og at kroppen har behov for hvile over lenger tid

Det kan være ting i hverdagen man grubler på som gjør man sliten.

Det kan være så mye. Anbefaler at du først utelukker alt det fysiske ved å ta alt av tester hos fastlege.
Deretter kan du se på din livssituasjon som helhet om det er ting som påvirker deg rent psykisk.

Anonymkode: 8b05d...10f

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sesongbasert, og har ikke pollenallergi. 

Jeg har slitt med b12 og jernmangel, og dette er nok sikkert en medvirkende årsak. Har bestilt ny resept på b12, så skal forsøke å få dette opp og se om det hjelper. 

Mistenker også at jeg ikke puster ordentlig når jeg sover, og at jeg derfor ikke slapper av om natta. Kjenner ofte når jeg våkner at jeg må «hive etter luft». Har også merket det etter et par runder i narkose og halvintubering at jeg føler meg lettere i kroppen og uthvilt på en god måte. Det varer noen dager, så er det tilbake. 

Har også merket slapphet i kroppen nesten umiddelbart etter at jeg har spist hvetebasert mat og til dels sukker og karbohydrater. Merker at kroppen har det bedre uten dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, ..... said:

Det er ikke sesongbasert, og har ikke pollenallergi. 

Jeg har slitt med b12 og jernmangel, og dette er nok sikkert en medvirkende årsak. Har bestilt ny resept på b12, så skal forsøke å få dette opp og se om det hjelper. 

Mistenker også at jeg ikke puster ordentlig når jeg sover, og at jeg derfor ikke slapper av om natta. Kjenner ofte når jeg våkner at jeg må «hive etter luft». Har også merket det etter et par runder i narkose og halvintubering at jeg føler meg lettere i kroppen og uthvilt på en god måte. Det varer noen dager, så er det tilbake. 

Har også merket slapphet i kroppen nesten umiddelbart etter at jeg har spist hvetebasert mat og til dels sukker og karbohydrater. Merker at kroppen har det bedre uten dette. 

Du burde få en grundig sjekk hos lege og jeg tenker at symptomene du nevner her er typisk for søvnapne. Det å ha pustestopp på natt, hige etter pust kan rett og slett føre til for lite oksygenopptak i blodet og dette vil gjøre folk trettere. Man sier at det å ha pusteproblemer på natt kan skyldes overvekt og at det letteste for å få løst slike problemer selv er å få trent seg ned i riktig vekt. Da vil pusteproblemene kunne forsvinne og søvnkvaliteten bli bedre. Hvis du hadde fått henvisning til sykehus for å sjekke oksygenopptak i blodet, og påvist at det er dette som er årsaken, vil du kanskje få tilbud om å  bruke en C-PAP maskin om natt som vil gi deg økt oksygenopptak i blodet. Denne bråker litt om natt og er ikke veldig komfortabel.

Mulig at du har matintoleranse også og dette er jo også noe man kan få sjekket ut.

Det blir mye prøving og feiling.

Vil som sagt anbefale å prate med fastlege om alt dette og ta det derfra.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde få en grundig sjekk hos lege og jeg tenker at symptomene du nevner her er typisk for søvnapne. Det å ha pustestopp på natt, hige etter pust kan rett og slett føre til for lite oksygenopptak i blodet og dette vil gjøre folk trettere. Man sier at det å ha pusteproblemer på natt kan skyldes overvekt og at det letteste for å få løst slike problemer selv er å få trent seg ned i riktig vekt. Da vil pusteproblemene kunne forsvinne og søvnkvaliteten bli bedre. Hvis du hadde fått henvisning til sykehus for å sjekke oksygenopptak i blodet, og påvist at det er dette som er årsaken, vil du kanskje få tilbud om å  bruke en C-PAP maskin om natt som vil gi deg økt oksygenopptak i blodet. Denne bråker litt om natt og er ikke veldig komfortabel.

Mulig at du har matintoleranse også og dette er jo også noe man kan få sjekket ut.

Det blir mye prøving og feiling.

Vil som sagt anbefale å prate med fastlege om alt dette og ta det derfra.

Er ikke overvektig, men man kan kanskje ha dette uansett. Om jeg har pustestopp på natta, det aner jeg ikke. Vet at en av legene som er på mitt kontor har utstyr for å sjekke dette, så kanskje jeg skulle tatt en tur dit. 

Ja, det er nok en jobb som må gjøres for å avsjekke disse problemene. Er slitsomt å være så trøtt hele tiden, og pinlig å ikke klare å holde seg våken gjennom noen timer på kurs.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...