Gå til innhold

Frokost


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg MÅ bli bedre på å spise frokost!

 

Så, hva er dine beste frokost-tips som er sunne? Skal sies at jeg ikke spiser før jeg drar på jobb, men spiser når jeg kommer dit :) 

I dag lagde jeg meg kjøleskapsgrøt(melk, havregryn og chiafrø) med jordbær. Veldig godt, egentlig! Men kan ikke alltid ha det :hoppendeglad:

Anonymkode: 4ec30...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må du bli bedre på å spise frokost? Og hvordan kan du vite om du har blitt bedre? Frokost er det første måltidet ditt etter at du står opp. Du kan spise hva du vil og når du vil. For å ikke bli/være feit, kan du ikke spise for mye over tid, for god helse, trenger du også nok av en rekke næringsstoffer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier at du MÅ spise frokost. At det er dagens viktigste måltid er bare reklamepropaganda.

Jeg har spist havregrøt til frokost hver morgen i flere år. Fremdeles ikke lei 🙂. Liker du det er det bare å fortsette.

Anonymkode: b2b4c...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som tilsier at du MÅ spise frokost. At det er dagens viktigste måltid er bare reklamepropaganda.

Jeg har spist havregrøt til frokost hver morgen i flere år. Fremdeles ikke lei 🙂. Liker du det er det bare å fortsette.

Anonymkode: b2b4c...e33

Jo, jeg MÅ faktisk det. Ellers blir jeg slapp og sliten :) Og da ønsker jeg å spise noe sunt! 

Anonymkode: 4ec30...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pringle skrev:

Hvorfor må du bli bedre på å spise frokost? Og hvordan kan du vite om du har blitt bedre? Frokost er det første måltidet ditt etter at du står opp. Du kan spise hva du vil og når du vil. For å ikke bli/være feit, kan du ikke spise for mye over tid, for god helse, trenger du også nok av en rekke næringsstoffer hver dag.

For ellers blir jeg slapp og sliten, og yter dårlig på jobb. Jeg vet om jeg har blitt bedre, når jeg spiser frokost hver dag. 

Anonymkode: 4ec30...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et eller annet sted, mener det var Børge Fagerli som sa at det er viktigere for oss kvinner å spise frokost. 

Selv trener jeg ikke før etter jobb så trenger ikke alt for mye energi om morgenen (stillesittende jobb) derfor spiser jeg ikke karbohydrater til frokost. Nå for tiden går det i en proteinshake og to egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser knekkebrød med urter og havsalt, så godt at jeg ikke trenger pålegg. Og en frukt. Spiser det når jeg kommer på jobben, er litt for tidlig for meg å spise kl 6..

Spiser en liten frokost,men en kraftig lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ellers blir jeg slapp og sliten, og yter dårlig på jobb. Jeg vet om jeg har blitt bedre, når jeg spiser frokost hver dag. 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Da spiser du frokost før du går hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringle skrev:

Da spiser du frokost før du går hjemmefra. 

Nei,for det rekker jeg ikke ;) 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 2 Wasa fiber balance knekkebrød, med mager cottage cheese, kalkun skinke, agurk, tomat og paprika. Pluss 2 gulrøtter og ett kokt egg. Med et glass vann eller Biola. 

Anonymkode: 25c95...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg MÅ bli bedre på å spise frokost!

 

Så, hva er dine beste frokost-tips som er sunne? Skal sies at jeg ikke spiser før jeg drar på jobb, men spiser når jeg kommer dit :) 

I dag lagde jeg meg kjøleskapsgrøt(melk, havregryn og chiafrø) med jordbær. Veldig godt, egentlig! Men kan ikke alltid ha det :hoppendeglad:

Anonymkode: 4ec30...e7e

Jeg for min del spiser havregrøt til frokost alle hverdager uten å bli lei :)  Men hvis du vil ha variasjon kan det da ikke være så vanskelig å finne sunne alternativer?. Grovt brød eller knekkebrød med f.eks kyllingskinke, makrell i tomat, magerost med purredryss, kokt egg, omelett med grønnsaker, sursild, røkt makrell, grov leverpostei osv.  Du kan også ha med middagsrester fra dagen før, eller lage en salat eller smoothie. Eller hva med en Yoghurt med granola, og kanskje litt frukt.

Egentlig kan man vel spise hva som helst til frokost, kan man ikke?

Anonymkode: 65a00...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,for det rekker jeg ikke ;) 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Det er jo bare å stå opp tidligere.

Anonymkode: 87ab4...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å stå opp tidligere.

Anonymkode: 87ab4...15b

"Bare" hehe. Prøv du å "bare" stå opp tidligere når man allerede står opp tidlig, har en ungen man må kle på å få i bhg og har lang reisevei til jobb.

Kan dere vittig ikke bare svare på det jeg spør om eller holde munn? 

Anonymkode: 4ec30...e7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv spiser jeg ikke frokost, og blir ikke "slapp og sliten" av å droppe et enkelt måltid. Tvert imot så holder jeg blodsukker stabilt og bygger opp god appetitt til en sunn lunsj. Har prøvd å tvinge i meg frokost fordi "frokost er dagens viktigste måltid". Funket ikke for meg.

Anonymkode: 11a53...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det meste av normal frokost ganske sunt da?

Knekkebrød eller grovt brød med pålegg som magre skinkepålegg, makrell, leverpostei, diverse grønt som garnityr. Havregrøt med bær eller banan oppå. Omelett med diverse grønnsaker i. Müsli med lett eller ekstra lett melk. Kun vann og kaffe/te som drikke. 

Jeg har i hvert fall aldri slitt med å spise en greit sunn og næringsrik frokost. Vanskeligere å komme på sunne og inspirerende middager hver dag, når man er sliten etter jobb og helst bare vil trykke i seg noe raskt, fett og salt. 

Anonymkode: 005fa...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det meste av normal frokost ganske sunt da?

Knekkebrød eller grovt brød med pålegg som magre skinkepålegg, makrell, leverpostei, diverse grønt som garnityr. Havregrøt med bær eller banan oppå. Omelett med diverse grønnsaker i. Müsli med lett eller ekstra lett melk. Kun vann og kaffe/te som drikke. 

Jeg har i hvert fall aldri slitt med å spise en greit sunn og næringsrik frokost. Vanskeligere å komme på sunne og inspirerende middager hver dag, når man er sliten etter jobb og helst bare vil trykke i seg noe raskt, fett og salt. 

Anonymkode: 005fa...72b

Er lite fan av brød, knekkebrød kan jeg ikke spise(har 2 vonde tenner etter tannlegetime for noen mnd siden, som ingen finner ut av) :)

 

takk for tips 😄 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv spiser jeg ikke frokost, og blir ikke "slapp og sliten" av å droppe et enkelt måltid. Tvert imot så holder jeg blodsukker stabilt og bygger opp god appetitt til en sunn lunsj. Har prøvd å tvinge i meg frokost fordi "frokost er dagens viktigste måltid". Funket ikke for meg.

Anonymkode: 11a53...1ea

Fint at det funker sånn for deg!

Om jeg ikke spiser frokost så blir jeg slapp og sliten som sagt, i tillegg får jeg en  veldig trang til å gå på feks bigbite å kjøpe meg noe, spise søtt og sånn. Matlysten på dårlig mat tar heeeeeeeeelt av. 

Anonymkode: 4ec30...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, jeg MÅ faktisk det. Ellers blir jeg slapp og sliten :) Og da ønsker jeg å spise noe sunt! 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Da har du sannsynligvis et dårlig kosthold. Menneskekroppen er lagd for å tåle gå en stund uten mat, det er ikke som om vi alltid har hatt overflod av mat slik som vi har nå. Hadde ikke mennesker tålt å gå uten forkost hadde de dødd ut for lenge siden. De jeg har møtt som føler seg slapp om de ikke spiser, har alltid vært litt lubne til overvektige. Det kan i verste fall være tegn på at kostholdet er så dårlig at man risikerer utvikle diabetes. 

Bytt ut prosessert mat med mer grønnsaker, bønner, linser, nøtter og frø. 

Selv spiser jeg mat mellom 8-10 på kvelden og jogger på morningen og spiser rundt kl 12-1 på etter middagen. Eneste gangen jeg har manglet energi var da jeg forsøkte faste i 3 dager. Da bli jeg slapp utover på dag 2. 

Anonymkode: a6d92...6a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Inwe said:

Hørte et eller annet sted, mener det var Børge Fagerli som sa at det er viktigere for oss kvinner å spise frokost. 

Selv trener jeg ikke før etter jobb så trenger ikke alt for mye energi om morgenen (stillesittende jobb) derfor spiser jeg ikke karbohydrater til frokost. Nå for tiden går det i en proteinshake og to egg. 

Sjekket det han skrev om periodisk faste. 

Han skriver for eks at fasting har vist negativt effekt på kroppen.... og linker til en studie som måler fasting i 62 timer !

Så skriver han at det har dårlig effekt på apetitt.... og linker til en studie som viser at apetitten blir hovedsaklig endret hos de som alltid spiste frokost og som i denne studien endret den vanen. Noe som betyr at menneskekroppen kan tilpasse seg en manglende frokost

Jeg stoler ike på dømmekraften til en person som ønsker at studiene skal backe up det han sier og som ikke er mer kritisk enn det. 

Anonymkode: a6d92...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du sannsynligvis et dårlig kosthold. Menneskekroppen er lagd for å tåle gå en stund uten mat, det er ikke som om vi alltid har hatt overflod av mat slik som vi har nå. Hadde ikke mennesker tålt å gå uten forkost hadde de dødd ut for lenge siden. De jeg har møtt som føler seg slapp om de ikke spiser, har alltid vært litt lubne til overvektige. Det kan i verste fall være tegn på at kostholdet er så dårlig at man risikerer utvikle diabetes. 

Bytt ut prosessert mat med mer grønnsaker, bønner, linser, nøtter og frø. 

Selv spiser jeg mat mellom 8-10 på kvelden og jogger på morningen og spiser rundt kl 12-1 på etter middagen. Eneste gangen jeg har manglet energi var da jeg forsøkte faste i 3 dager. Da bli jeg slapp utover på dag 2. 

Anonymkode: a6d92...6a5

Jeg er helt normalvektig, med litt ekstra på magen etter graviditet. Syntes overhode ikke vi har noe dårlig kosthold. 

Anonymkode: 4ec30...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...