Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kan noen forklare såne ord som: presens, preteritum, presens perfektum, partisipp, perfektum, passiv, imperrativ og sånne lignende ord som er med i den katogorien

jeg husker ikke hva de andre er og det er derfor jeg ikke skriver de( fint om dere kan forklare så mage dere kan). jeg finner ikke akkuratt det jeg leter etter på google. derfor spør jeg her. men dere kan godt legge til en link hvis dere vet om en bra nettside.

sikkert mange som synes det er et tåpelig spørsmål😅men jeg har aldri skjønt det

Anonymkode: f58a4...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du skal studere grammatikk, er dette det du trenger å vite: 

Infinitiv - den verbtiden du kan sette "å" foran, "jeg liker å lese" (jeg liker: presens, å lese: infinitiv)
Presens - nåtid, noe som skjer akkurat nå
Preteritum - fortid, for eksempel noe som skjedde i helgen 

Perfektum - en avsluttet handling, noe du har gjort og er helt ferdig med. Dette kan du sette "har" foran. 
Futurum - noe du skal gjøre. Dette er verb du kan sette "skal" foran. Skal + infinitiv. 

Å lese - infinitiv
Leser - presens
Leste - preteritum
Har lest - perfektum
Skal lese - futurum

Litt videre: 
Forskjellen på aktive og passive verb er at aktive verb viser oss hvem som gjør noe. Et passivt verb viser bare at noe blir gjort. Aktiv: Jeg skal selge boka. Passiv: Boka ble solgt. 

Presens partisipp: Verbet blir brukt som et adjektiv. Et adjektiv er et ord som brukes for å beskrive noe eller noen, for eksempel tykk, rød, snill. Når vi bruker verbet som en måte å beskrive noe(n) på bruker vi partisippformen: De gikk leende sammen. Presens partisipp slutter på -ende. Perfektum og perfektum partisipp har en ganske lik funksjon, men vi bruker "er" eller "blir" foran perfektum partisipp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...