Gå til innhold
Chicchi

Er sykling bra for ryggen?

Anbefalte innlegg

Chicchi

Jeg har fått ny jobb og skal nå sykle til kontoret. Det tar opp såpass mye av dagen min at det blir vanskelig å klemme inn en time på treningsstudioet også. Jeg har trent der mest for å bruke ryggmaskinene, for som alle kontorrotter har jeg vondt i øvre del av ryggen.

Jeg finner ingenting på Google om sykling er generelt bra for ryggen. Det hadde vært fiffig om jeg kunne spart pengene og fått den ryggtreningen på vei til og fra jobb. Jeg har bare jobbet der i to uker, men kjenner meg allerede stiv i øverst del av ryggen.

Skal også nevnes at sykkelen jeg har er en bysykkel med høyt styre, slik at jeg sitter rett opp i stedet for å lute meg framover.

Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inwe

Jeg aner ikke om det egentlig er sånn, men jeg har fått bedre holdning og har ikke mye vondt i ryggen lenger etter at jeg skaffet meg en slik bysykkel. Og jeg ble kontorrotte like etterpå. 

Slet litt med ryggen før jeg begynte å sykle etter en skade jeg dro på meg etter knebøy, kjenner ingenting til den nå (selv når jeg gjør knebøy). Trener fortsatt helt likt, så bare sykkelen som er nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bevegelse er nok bra for ryggen. Det du kan gjøre, er å kjøpe strikk i tillegg, og gjøre litt roøvelser på ryggen for å få den god rotasjonen bakover. Det kan du f.eks gjøre rett etter sykling. 

Anonymkode: 8b2a3...d5d

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Overrasket

Ryggen er jo i en ganske statisk stilling under sykkelturen (varierer litt dersom du er en skikkelig seriøs syklist, kanskje). For meg virker det som om ryggen har nesten samme stilling på en sykkel som når jeg er på datamaskinen. Så jeg kunne aldri ha brukt sykling for å ivareta ryggen, men jeg er ikke glad i sykling i utgangspunktet. 

Endret av Overrasket

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe
2 timer siden, Overrasket skrev:

Ryggen er jo i en ganske statisk stilling under sykkelturen (varierer litt dersom du er en skikkelig seriøs syklist, kanskje). For meg virker det som om ryggen har nesten samme stilling på en sykkel som når jeg er på datamaskinen. Så jeg kunne aldri ha brukt sykling for å ivareta ryggen, men jeg er ikke glad i sykling i utgangspunktet. 

Ikke på en slik bysykkel. Da sitter man helt rett i ryggen og styret er høyere enn setet. Litt som du ser i Amsterdam :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chicchi
15 timer siden, Inwe skrev:

Ikke på en slik bysykkel. Da sitter man helt rett i ryggen og styret er høyere enn setet. Litt som du ser i Amsterdam :)

Godt å høre om din erfaring og at du er bedre i ryggen :) Men ryggen sitter jo fortsatt ganske statisk. Rettere riktignok, da... Jeg får gi det et par måneder og sjekke om det går seg til. Hadde vært utrolig digg å bare slippe å gå på gym og ta treningen til og fra jobb 😄 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

matrobot

Jeg tror man bør trene ryggen (og magen pga den holder også ryggen oppe). Du trenger ikke å trene mye. Bare 5-10 minutter 2 ganger i uken er mer enn nok, vil jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe
58 minutter siden, Chicchi skrev:

Godt å høre om din erfaring og at du er bedre i ryggen :) Men ryggen sitter jo fortsatt ganske statisk. Rettere riktignok, da... Jeg får gi det et par måneder og sjekke om det går seg til. Hadde vært utrolig digg å bare slippe å gå på gym og ta treningen til og fra jobb 😄 

Ja, men du trener musklene og holdningen ved å holde ryggen rett når du sykler. Jeg har fått mye bedre holdning etter jeg begynte å sykle, og jeg har trent for å få bedre holdning i flere år før dette uten like gode resultater 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du finner ingenting om dette på Google fordi sykling ikke har en døyt å si for ryggplager i forbindelse med statisk kontorarbeid eller ikke. Om noe, så kan sykling gi ryggplager.

Anonymkode: 4b84a...f0a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har mer vondt i ryggen etter at jeg begynte å sykle til jobb, bysykkel her også. For min del må jeg trene den utenom, ellers sliter jeg. 

Anonymkode: 73775...34b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiggins
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du finner ingenting om dette på Google fordi sykling ikke har en døyt å si for ryggplager i forbindelse med statisk kontorarbeid eller ikke. Om noe, så kan sykling gi ryggplager.

Anonymkode: 4b84a...f0a

En sykkel som ikke er riktig innstilt for syklisten kan gi ryggplager. En sykkel som er riktig innstilt vil sannsynligvis gi en bedring hvis man er ganske utrent fra før av. 

En sykkel der man sitter oppreist gir lite rom for å bruke ryggen. Når man står og trår får man ikke særlig effektiv bruk av ryggmusklene. På en racersykkel med bukkestyre eller en sykkel med barends på styret kan man få en mer effektiv bruk av musklene i rygg og armer når man reiser seg for å trå. 

Selv om man har en racer eller en sykkel med barends blir sykling ikke så veldig dynamisk for ryggen. Hvis du, TS, har behov for å trene opp ryggen fins det nok av øvelser du kan gjøre hjemme i stua. Armhevninger er for eksempel utmerket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiggins
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mer vondt i ryggen etter at jeg begynte å sykle til jobb, bysykkel her også. For min del må jeg trene den utenom, ellers sliter jeg. 

Anonymkode: 73775...34b

Da sitter du sannsynligvis litt galt på sykkelen din. Ta den til en butikk og få den riktig innstilt. Som jeg sa i forrige innlegg så er det bedre for ryggen med en sykkel der man er framoverlent, da får man mer rom for dynamisk bruk av rygg og armer, særlig når man står og trår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Safiye

Tråden er ryddet for avsporinger

- Safiye, mod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Wiggins skrev:

En sykkel som ikke er riktig innstilt for syklisten kan gi ryggplager. En sykkel som er riktig innstilt vil sannsynligvis gi en bedring hvis man er ganske utrent fra før av. 

En sykkel der man sitter oppreist gir lite rom for å bruke ryggen. Når man står og trår får man ikke særlig effektiv bruk av ryggmusklene. På en racersykkel med bukkestyre eller en sykkel med barends på styret kan man få en mer effektiv bruk av musklene i rygg og armer når man reiser seg for å trå. 

Selv om man har en racer eller en sykkel med barends blir sykling ikke så veldig dynamisk for ryggen. Hvis du, TS, har behov for å trene opp ryggen fins det nok av øvelser du kan gjøre hjemme i stua. Armhevninger er for eksempel utmerket. 

Jeg sliter med det samme som TS, og blir anbefalt å ikke gjøre armhevinger av fysio. Grunnen er at noe av problemet alt er at jeg har for sterke/korte muskler på fremsiden, disse drar skuldrene fremover. Og de blir også trent ved armhevinger. Derfor er ulike roøvelser bedre enn armhevinger når man sliter med typiske problemer fra kontorjobbing, i tillegg til tøying av musklene på forsiden.

Anonymkode: 80065...b65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her