Gå til innhold

Syklister på fortau


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg så sinnsykt over syklister som plinger for at fotgjengere skal kaste seg uti grøftekanten fordi at de skal forbi, så lenge du ikke går midt i veien burde de vel kunne bremse ned og ikke hindre fotgjengerne. Er det virkelig å "ta hensyn"? Hva hadde de sagt om hver gang en bil ville fordi, hadde de bare tuta så måtte de langt ut i grøfta for å ikke hindre de? De hadde jo aldri kommet seg frem

Anonymkode: c831c...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars syklister. Ikke får de sykle i veibanen og ikke får de sykle på gangstier. 

Mange kommuner har ikke lagt opp til delte gang og sykkelstier. Og selv der de har det, så går folk like godt i feltet for syklende, som i feltet for gående.

Og du verden hvor mange ganger gående tar hele gangfeltet. Spesielt når de er ute med barnevogn, eller lufter bikkja.

Jeg setter pris på et pling jeg. Da slipper både jeg og bikkja og eventuelt de jeg går med og skvette himmelhøyt mår noen suser forbi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pling signaliserer at man er i nærheten, ikke at du skal kaste deg ut i grøfta. 

Anonymkode: 147f0...c68

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plinger for å fortelle at nå kommer det en sykkel bak deg, sånn at du er oppmerksom på at du snart vil bli pent forbikjørt.

Så enkelt er det.

Kan ikke du feste en stor lapp på ryggen din dersom du er den som ikke vil ha beskjed om at noen kommer bak deg på sykkel?

 

Så er det litt skummelt med de som går med Mikke Mus ører og ikke hører noe som helst.

Bilderesultat for mann med trådløse hodetelefoner

Anonymkode: 02f3e...0c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler til jobb, og ofte så går folk litt mot midten. Altså slik at de er mot høyre side, men mer mot midten enn grøfta. Da må jeg nesten plinge slik at jeg ikke sykler de over ende. Jeg bremser jo opp, men jeg kan ikke drive å gå av sykkelen vær gang jeg skal forbi en forgjenger... 

Anonymkode: 9f066...f82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på siden på helt normalt vis, om jeg ikke går uti grøftekanten har det mange ganger skjedd at syklist har kjefta meg huden full fordi at "jeg plinga, da skal du gå ut i grøften". Det er ikke plinginga jeg bryr meg om , det er måten de oppfører seg som om de eier veien. Mikke mus ører? So what? Er det plutselig ulovlig å høre på musikk når man går ? Jeg holder siden min, og går der jeg skal gå, går ikke sikksakk og er en plage for alle andre. MED MUSIKK PÅ ØRET!!

Anonymkode: c831c...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rocka69

På rene sykkelstier(forbud mot gående), så kan syklister kjøre så fort de vil. I veibanen så kan de kjøre så fort som fartsgrensen på stedet tillater. Men på fortau og gang -og sykkelstier(tillatt for gående), så er det de gående som er sjefene. Og syklister skal avpasse farten i forhold til de gående. Om det er veldig mange gående på et fortau og gang -sykkelstier(tillatt for gående), så plikter faktisk syklistene å stanse og leie sykkelen.

https://vegnett.no/2017/04/har-du-lov-til-a-sykle-pa-fortauet/

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og-sikker-sykling/trafikkregler-for-syklister/

Forskrift:

Og etter her er forskriften(Forskrift om kjørende og gående). Les spesielt §18 som omhandler syklende. Og i særdeleshet §18.3, som sier følgende: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747?q=fortau

Tror det er mange syklister som burde ha fått bøter så det holder, for jeg tror ikke jeg har sett en syklist som følger §18.3 gjennom mitt liv. Dette kunne ha blitt en god inntektskilde for statskassa(vi snakker om milliarder) . Så gående er de som har førsterett til fortau, gangveier og gangfelt. Så en oppfordring til politiet er: Opptre i sivil, ta syklister som ikke tar hensyn til gående, og som kjører fortere enn gangfart(gangfart regnes som ca 5km/t) på fortau - Staten trenger penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rocka69 skrev:

På rene sykkelstier(forbud mot gående), så kan syklister kjøre så fort de vil. I veibanen så kan de kjøre så fort som fartsgrensen på stedet tillater. Men på fortau og gang -og sykkelstier(tillatt for gående), så er det de gående som er sjefene. Og syklister skal avpasse farten i forhold til de gående. Om det er veldig mange gående på et fortau og gang -sykkelstier(tillatt for gående), så plikter faktisk syklistene å stanse og leie sykkelen.

https://vegnett.no/2017/04/har-du-lov-til-a-sykle-pa-fortauet/

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og-sikker-sykling/trafikkregler-for-syklister/

Forskrift:

Og etter her er forskriften(Forskrift om kjørende og gående). Les spesielt §18 som omhandler syklende. Og i særdeleshet §18.3, som sier følgende: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747?q=fortau

Tror det er mange syklister som burde ha fått bøter så det holder, for jeg tror ikke jeg har sett en syklist som følger §18.3 gjennom mitt liv. Dette kunne ha blitt en god inntektskilde for statskassa(vi snakker om milliarder) . Så gående er de som har førsterett til fortau, gangveier og gangfelt. Så en oppfordring til politiet er: Opptre i sivil, ta syklister som ikke tar hensyn til gående, og som kjører fortere enn gangfart(gangfart regnes som ca 5km/t) på fortau - Staten trenger penger.

Samtidig kan man ta en aksjon mot parkering, stans og "skal bare" i sykkelfelt, for ikke å snakke om de som kryper over stopplinja mens de venter på at lyset skal bli grønt. Om man også tok en runde på mobilbruk blant sjåfører kunne det virkelig klirret av småmynt i statskassa.

Anonymkode: cc15d...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig kan man ta en aksjon mot parkering, stans og "skal bare" i sykkelfelt, for ikke å snakke om de som kryper over stopplinja mens de venter på at lyset skal bli grønt. Om man også tok en runde på mobilbruk blant sjåfører kunne det virkelig klirret av småmynt i statskassa.

Anonymkode: cc15d...8dd

Helt enig der, hadde alle fulgt reglene og vist hensyn - så hadde det også vært mindre skader og dødsfall i trafikken. Men nå var det ikke mobilbruk eller grøntlys man snakket om her - men uaktsomheten og til tider hensynsløsheten syklister viser overfor gående på fortau og gangveger. Og alle brudd på lovgivning og forskrifter bør få konsekvenser for alle trafikanter. Går fotgjengere på rødt lys, så skal de ha bot. Sykler syklister på fortau uten å ta hensyn til gående og med stor fart, så skal syklisten få bot. Kjører bilisten på rødt, for fort, snakker i mobil, leser avisen, holder på lese mail på PCen eller ikke overholder vikeplikt så skal den også få bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister på fortau har vikeplikt for fotgjengere, og må gå av sykkelen og trille for å kunne forvente at fotgjengere viser normalt takt og tone, og slippe folk frem. Så du trenger ikke kaste deg i grøfta. 

Anonymkode: 07ccf...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...