Mels Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Hei, jeg gikk igjennom journalen min for noen uker siden og oppdaget at min psykolog hadde sent ut 2 epikriser. En til meg og en til legen. Min og legens var totalt anderledes. Blant annet hadde hun satt en diagnose i legens kopi, og skrivd at hun lurte på om jeg kanskje hadde den men trengte videre utredning i min.... Har hun lov til dette? Fast legen min på den tiden informerte meg heller ikke om at denne diagnosen var satt. Har noen opplevd noe lignende? Er det noe som helst jeg kan gjøre med dette? Syns det er totalt feil at dette skjedde, spesielt når jeg vet at konsekvensene var at jeg ikke fikk behandlingen jeg trengte, eller en ordentlig diagnose på lang tid etterpå. Er det noe som helst jeg kan gjøre for å passe på at de ikke gjør dette til noen andre? Eller få noen erstatning ettersom dette har påvirket livet mitt på en veldig negativ måte?
StripeteSitron Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 (endret) Veldig enig med at du bør undersøke dette så det ikke skjer med andre om det er gjort en feil her, men erstatning for hva? Har dette påvirket livet ditt på en veldig negativ måte? Ville tatt kontakt med pasientombudet og hørt om de har noen meninger om saken, hva som gjelder av regler. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Endret 12. juni 2018 av StripeteSitron
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 Kanskje legen skrev det samme i begge to, men brukte kanskje legespråk eller forkortelse du ikke forstår i den andre? "Diagnose: Pasienten har kanskje schizofreni, og bør utredes for dette." "Diagnose: Schizofreni, ub." (Hvor ub betyr "utredning behøves". (Jeg fant på akkurat den forkortelsen) Mulig? Anonymkode: 95814...859
Mels Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2018 8 minutter siden, StripeteSitron skrev: veldig enig med at du bør undersøke dette så det ikke skjer med andre om det er gjort en feil her, men erstatning for hva? Har dette påvirket livet ditt på en veldig negativ måte? Ville tatt kontakt med pasientombudet og hørt om de har noen meninger om saken, hva som gjelder av regler. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Vel ettersom jeg ikke har kunnet fullført skole,vært i jobb osv. pga av misbehandling av leger... ja. Jeg har hatt konstant smerte mesteparten av livet og hjemmeværende de siste 5 årene. Hvis det ikke var for spesialisten hun sente meg til så hva som hadde skjedd og sente meg til en annen spesialist hadde jeg fremdeles vært uten diagnose, behandling eller noe håp om å noen sinne få det. Jeg snakker om to mennesker som behandlet meg som om jeg var gal... Og nektet medisiner, behandlinger, kontakt med spesialister som hadde peiling på hva som faktisk var galt med meg... Ville sagt det de to gjorde har påvirket meg på en veldig negativ måte
Mels Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje legen skrev det samme i begge to, men brukte kanskje legespråk eller forkortelse du ikke forstår i den andre? "Diagnose: Pasienten har kanskje schizofreni, og bør utredes for dette." "Diagnose: Schizofreni, ub." (Hvor ub betyr "utredning behøves". (Jeg fant på akkurat den forkortelsen) Mulig? Anonymkode: 95814...859 Koselig tanke men nei er ikke det det står... Er vant til å lese journaler, epikriser med lege språk osv. Jeg kan forskjellen. Hun satte konkret en diagnose i den offesielle diagnosen og sa at jeg viste tegn men hun var ikke sikker på den hun sente til meg...
StripeteSitron Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, Mels skrev: Vel ettersom jeg ikke har kunnet fullført skole,vært i jobb osv. pga av misbehandling av leger... ja. Jeg har hatt konstant smerte mesteparten av livet og hjemmeværende de siste 5 årene. Hvis det ikke var for spesialisten hun sente meg til så hva som hadde skjedd og sente meg til en annen spesialist hadde jeg fremdeles vært uten diagnose, behandling eller noe håp om å noen sinne få det. Jeg snakker om to mennesker som behandlet meg som om jeg var gal... Og nektet medisiner, behandlinger, kontakt med spesialister som hadde peiling på hva som faktisk var galt med meg... Ville sagt det de to gjorde har påvirket meg på en veldig negativ måte Dette er jo noe helt annet enn det som kom fram i hovedinnlegget så da skjønner jeg mer Takk for oppklaring, håper du finner ut av det
Duff Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 Jeg har opplevd noe i samme gata. Vil ikke skrive hva her men du kan sende en pm.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 Det fremgår ikke av det du skriver at noen lege har løyet til deg. Det som står, er at angjeldende behandler har sendt en noe mer omfattende epikrise til fastlegen din enn til deg. Det er hverken uvanlig eller ulovlig, og du har innsynsrett i journalen din, så hemmelig var det heller ikke. Har de to epikrisene samme dato? Videre skriver du at psykologen i epikrisen til lege lurer på om du har en bestemt diagnose, men trenger nærmere utredning. I neste setning skriver du at legen ikke informerte deg om at denne diagnosen var satt. Fra det du skriver, var ikke diagnosen satt, men antydet. At legen ikke tar det opp med deg, kan bety at han valgte å ikke forfølge dette sporet, siden det var tvil om diagnosen. Det er vanskelig å se at noen har gjort noe galt her. Om du mener at dette har ført til manglende behandling eller manglende diagnose, må du kunne sannsynliggjøre at det er en årsakssammenheng her. Den kan man ikke se fra hva du skriver. Jeg ser ikke hva som skulle berettige deg til noen form for erstatning, eller hvilket tap du skulle ha lidd som følge av dette. Anonymkode: 36631...a13 1
Mels Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fremgår ikke av det du skriver at noen lege har løyet til deg. Det som står, er at angjeldende behandler har sendt en noe mer omfattende epikrise til fastlegen din enn til deg. Det er hverken uvanlig eller ulovlig, og du har innsynsrett i journalen din, så hemmelig var det heller ikke. Har de to epikrisene samme dato? Videre skriver du at psykologen i epikrisen til lege lurer på om du har en bestemt diagnose, men trenger nærmere utredning. I neste setning skriver du at legen ikke informerte deg om at denne diagnosen var satt. Fra det du skriver, var ikke diagnosen satt, men antydet. At legen ikke tar det opp med deg, kan bety at han valgte å ikke forfølge dette sporet, siden det var tvil om diagnosen. Det er vanskelig å se at noen har gjort noe galt her. Om du mener at dette har ført til manglende behandling eller manglende diagnose, må du kunne sannsynliggjøre at det er en årsakssammenheng her. Den kan man ikke se fra hva du skriver. Jeg ser ikke hva som skulle berettige deg til noen form for erstatning, eller hvilket tap du skulle ha lidd som følge av dette. Anonymkode: 36631...a13 Det er ikke at hun har sent en mer omfattende epikrise. I min er det ingen diagnoser satt. I den som står i journalen er den satt. Og legen behandlet meg som om diagnosen var satt jeg bare viste ikke om det. Behandlingen til den diagnosen er å nekte alle nye tester og henvisninger... Som er nøyaktig det hun gjorde. Det er nesten 4 på natta så var kanskje ikke tydlig. Og når det kommer til tap skreiv jeg en del om det på svar til noen andre. Personlig bryr jeg meg ikke om pengene, hadde vært fint å ha noe ettersom jeg ikke kan jobbe og mest sannsylighvis aldri kan ha full jobb. men bryr meg mer om at dette ikke burde være akseptabelt 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå