Gå til innhold

Kristin-krøll?


Dagoberta

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes at det mangler noe i debatten når Kristin Krohn Devold er den eneste som får kjeft etter milliardsprekken i Forsvaret?

Her har Stortinget lagt opp til budsjettinnskrenkninger, og da de øverste lederne i Forsvaret klaget til avisene, fikk de beskjed fra forsvarsministeren om at de skulle tilpasse aktivitetsnivået sitt etter det nye budsjettet. Og så overskrider de budsjettet med en milliard, og klarer ikke engang å gi beskjed om det før året forlengst er omme. Ser det ikke ut som de øverste lederne i Forsvaret har et lite autoritetsproblem? Synes også det er et lite problem at offiserene løper til avisene for å klage hver gang forsvarsministeren kommer med upopulære avgjørelser.. det er jo det som er jobben hennes, og det bedrer jo ingenting å lage dårlig stemning når de allikevel må gjennom omstillinger.

Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PRESIDENTEN

Det er ingen annen enn den øverste politiske lederen som har ansvar overfor Stortinget.

Anne-Lise Bakken, som var statsråd i et eller annet departement i Gro's regjering på 80-tallet, måtte på Stortingets talestol og forsvare et eller annet som var blitt gjort feil i departementet hennes.

Hun stod fram og sa at hun var uten ansvar, og skyldte på saksbehandlere i departementet. Når hun gikk av talestolen, ble hun kalt inn på kammerset til Gro. Deretter var hun totalt politisk død, og har vært det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette henger blant annet sammen med

1) Offiserenes syn på politikere generelt

2) Offiserenes syn på kvinner generelt

3) Offiserenes syn på kvinnelige politikere (to onder på én gang!) spesielt

Dessuten har media bestemt seg for at all kritikk mot KKD får friplass - av den enkle grunn at man værer statsrådblod. Dermed får kjønnsfascister som Petar A. Moe og Diderik Coucheron (lederne i de to befalsorganisasjonene) boltre seg fritt med spekulasjoner og karakteristikker av en helt surrealistisk verden.

Men: KKD har det overordnede ansvaret for alle de underlige tingene som har skjedd, og hun har forsåvidt også det overordnede ansvaret for at sentrale deler av Forsvarets personell finner det mer bekvemt å angripe henne enn å ta tak i de nødvendige omstillingsprosessene.

Dessuten har det liksom ikke samme effekten å kalle en mann for milliardsprekken...

For ordens skyld: Jeg er ikke veldig imponert over det KKD har fått til. Mine år i forsvaret har likevel overbevist meg om at hovedskylden for manglende resultater ligger i tre faktorer:

1) Stortingets litt for kraftige vedtak om omstilling og reduksjon

2) Offiserenes manglende evne til å følge opp dette

3) Offiserenes ønske om å få fokus på KKD i stedet for egen inkompetanse hva styring og omstilling angår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

JEg synes forresten at mennene (?) på desken i enkelte aviser også er geniale i sine ordvalg.

Krohn Devold blir høvlet over

Krohn Devold må legge seg flat

og så videre.

Det er flott med en fri og kritisk presse, men av og til kunne det kanskje også vært på sin plass med en fri og selvkritisk presse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Ting tyder på at Tore Tønne-saken ikke lenger gjør særlig inntrykk på folk, pressedekningen tatt i betraktning. Det krever en relativt rak rygg for å takle dette kjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig, Kristin Krohn Devold har jo det overordnede ansvaret, en stor del av grunnen til at vi har statsråder er vel at noen skal ha overoppsyn med hva som foregår. Men jeg må si at jeg rett og slett synes litt synd på henne, hun har blitt aktivt motarbeidet av sine underordnede, og det er jo egentlig et stort problem at de militære lederne motarbeider landets politiske styre - vi bor jo ikke i Paraguay, heller :roll:

Jeg har ingen politiske sympatier med noen av regjeringspartiene, men jeg har begynt å beundre KKD litt, hun er bra tøff som ikke gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omstillingsprossesen i forsvaret ble igangsatt før KKD ble forsvarsminister. Hun har selvfølgelig det overordnede ansvaret, men det blir likevel feil hvis det ender med at hun må gå når den egentlige årsaken er at hun blir motarbeidet av sine underordnede.

Jeg tror faktisk ikke noen annen kunne gjort jobben bedre... eller vel, kanskje en mann... Eller kanskje Erna... Det virker jo som om det største problemet hennes er at hun ikke får nok respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
JEg synes forresten at mennene (?) på desken i enkelte aviser også er geniale i sine ordvalg.

Krohn Devold blir høvlet over

Krohn Devold må legge seg flat

og så videre.

Det er flott med en fri og kritisk presse, men av og til kunne det kanskje også vært på sin plass med en fri og selvkritisk presse..?

Trøffel? Er du Anne Kat. Hærland? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, men ikke si det til noen. Det er så flaut etter at jeg kjørte bil med litt for mye festrester innabords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...