Gå til innhold

Bør jeg ringe barnevernet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens.

jeg har ei venninne som har ei datter på 1 år. Hun drar mye ut med sin datter på kvelden. Senest i kveld fikk jeg telefon av henne at hun skulle ut. Halv 7 på kvelden. Hun pleier å være ute til både 24-01 på natten. Med den lille. Ut å råner og farter rundt. 

Har selv en sønn på 1 1/2 og han legger seg alt mellom 19-19:30 på kvelden. 

Burde jeg ringe barnevernet? Eller er jeg en dårlig venninne? Dette er jo ikke bare en engangs tilfelle, det skjer jo hver kveld. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: a3366...33a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gang lot jeg være å kontakte BV fordi det var en venn. Jeg angrer, og gjør det aldri igjen. Når du vurderer kontakt med BV skal du ta hensyn til barnets beste. Ingenting annet. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres veldig ung ut.. Er hun alene med barnet? 

Anonymkode: 0e543...530

Skrevet

Dette er en sak for BV - ikke tvil i mitt hjerte.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens.

jeg har ei venninne som har ei datter på 1 år. Hun drar mye ut med sin datter på kvelden. Senest i kveld fikk jeg telefon av henne at hun skulle ut. Halv 7 på kvelden. Hun pleier å være ute til både 24-01 på natten. Med den lille. Ut å råner og farter rundt. 

Burde jeg ringe barnevernet? Eller er jeg en dårlig venninne? Dette er jo ikke bare en engangs tilfelle, det skjer jo hver kveld. Hva burde jeg gjøre? 

Barnevernet foretrekker at du melder bekymring skriftlig. 

Anonymkode: 641d4...2c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier venninna di selv om dette? Hva gjør hun ute? Har venninna di det bra selv?

Anonymkode: 7331c...dae

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens.

Hva sier hun når du konfronterer henne da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bv tar ikke barnet fordi moren ikke legger barnet kl 19 hver dag. Hun blir kanskje tilbudt veiledning, til nøds avlastning. 

Anonymkode: 75432...e3c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Drar hun ut for å sosialisere seg eller er det leggetiden du er bekymret for? Du burde prøve å snakke med henne først og si at slik ikke er bra for barn så små  

Anonymkode: b4899...33d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du blande deg inn i når barnet hennes sover??? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrodeF skrev:

Hvorfor skal du blande deg inn i når barnet hennes sover??? 

Fordi et lite barn har godt av rutiner og skal ikke være våken til kl 00 om natten. Det er ikke sundt for et lite barn.

Anonymkode: 27765...8c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Først må du jo såklart ta det opp med henne..

Deretter, om hun ikke skjerper seg - ta kontakt med f.eks foreldrene hennes/faren til barnet, og hør

OG DA, om det ikke bedres - kan du kontakte bv

Anonymkode: bd80b...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok best du ringer barnevernet siden hun ikke overholder den lovpålagte leggetiden på kl 19, senest 19.30. Og mens du er i gang, så melder du om de 50 % av søreuropeiske barn som også lider under foreldre som legger de seint og tar de med ut på Resturanter og besøk til seint på kveld...

Anonymkode: 7b25f...451

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Parafin skrev:

Så hvis et barn har noen skrubbsår etter f.eks lek ute så skal barnevernet blandes inn? Mange foreldre har blitt anklaget for barnemishandling på grunn av sår og blåmerker som har kommet av utelek med andre barn. Jeg bare sier det til deg, om denne moren er ny og ikke vant med morsrollen så betyr ikke det at hun ikke er egnet. La hennes familie ta seg av dette. Barnevernet skal ikke ødelegge familier. 

Rapportert, rapportert og rapportert

Anonymkode: 4a81d...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Guppy88 skrev:

DU har en plikt som borger p melde fra til barnevernet når du er bekymret for et barn. Blir du bekymret for et skrubbsår? Mest sannsynlig ikke. Men får du en rar klump i magen fordi barnet ofte har blåmerker på overarmen eller sier noe sånt som "onkel liker når jeg stryker ham på låret", da plikter du å melde ifra.

Det er ikke din jobb å prøve å finne bevis for bekymringen. 

Ikke gå inn i diskusjon med han. Overse i stedet og rapporter han

Anonymkode: 4a81d...034

• Liker 8
Gjest kalkulator
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens.

Alvorlig talt folkens, voldsomt så det skulle overreageres.. Ute sent og plutselig er det noe alvorlig galt.

TS: Du kan spørre henne, kommer hun med en god forklaring så ser jeg egentlig ikke problemet med å ikke kontakte BV. Om du kontakter BV så ser jeg ikke problemet med heller.

Endret av kalkulator
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens.

Du skriver at moren er "ute å råner og farter". Betyr det at de er ute å kjører bil? Det kan isåfall også være for å få barnet til å sovne. Jeg kjenner flere som har tatt barn med seg i bil for å få de til å sovne i ren desperasjon fordi barna ikke får sove ellers. Jeg ville tatt en prat med venninnen min om jeg var deg. Forgør deg litt om hvorfor hun er ute og hva de gjør 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Meld fra. Barnevernet kan også gi henne veiledning dersom hun er ung og uerfaren, eller generelt ikke har så mye kunnskap om barns utvikling og behov. Et barn skal ikke ut og farte på den tiden. De trenger stabilitet, trygghet og rutiner. 

Endret av Mass
Skrevet
44 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Man skal heller ødelegge barn da altså?

Hvorfor kan du ikke heller bare ringe venninnen din og fortelle at du vurderer å sladre til barnevernet fordi hun er mye ute?

Hvis dette her var deg, - altså du var trådstarter - hadde du fortalt venninnen din at du hadde tenkt til å ringe barnevernet eller hadde du ikke fortalt venninnen din at du hadde tenkt til å ringe barnevernet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...