Gå til innhold

Dere som har løpt halvmaraton


XaoS

Anbefalte innlegg

Skal løpe mitt første halvmaraton til helgen, og lurer på hvor lenge jeg bør vente med å løpe igjen etterpå. Finner veldig mange ulike råd på nett. Jeg tenker å gi alt på dette løpet, og bør kanskje ha treningsfri en uke etterpå? Eller se an formen, og ta den første turen tidligere om jeg føler meg bra? Erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regelen er en dag pr. mile før man går tilbake til full trening, dvs. 13 dager for en halvmaraton. Går som regel greit med mindre, men en uke bør du regne med, og å trene hurtige intervaller bør du kanskje vente enda noen dager. Men du må jo kjenne det litt på hvordan beina er også, mange som har løpt på seg strekk i leggen etter å ha vært for ivrig for tidlig etter en halvmaraton. 

Betyr ikke at du skal være helt i ro i en uke etterpå, kan sykle, gå eller løpe lett, det hjelper på restitusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "løpe etterpå"? Delta i et nytt løp eller ta en treningstur? Dette er selvfølgelig også avhengig av din form og alder. Mens forskjellen i løpetid ikke nødvendigvis er så forskjellig på yngre og eldre er rekonvalesenstiden gjerne lengre for eldre. Med mindre du er syk er det ikke noe i veien for at du tar en joggetur dagen etter. 

Anonymkode: 504a0...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr "løpe etterpå"? Delta i et nytt løp eller ta en treningstur? Dette er selvfølgelig også avhengig av din form og alder. Mens forskjellen i løpetid ikke nødvendigvis er så forskjellig på yngre og eldre er rekonvalesenstiden gjerne lengre for eldre. Med mindre du er syk er det ikke noe i veien for at du tar en joggetur dagen etter. 

Anonymkode: 504a0...fad

Tenkte treningstur, ikke nytt løp. Jeg tror ikke det er lurt å jogge dagen etter et løp, nei. 

Jeg er 35 år forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leifern skrev:

Regelen er en dag pr. mile før man går tilbake til full trening, dvs. 13 dager for en halvmaraton. Går som regel greit med mindre, men en uke bør du regne med, og å trene hurtige intervaller bør du kanskje vente enda noen dager. Men du må jo kjenne det litt på hvordan beina er også, mange som har løpt på seg strekk i leggen etter å ha vært for ivrig for tidlig etter en halvmaraton. 

Betyr ikke at du skal være helt i ro i en uke etterpå, kan sykle, gå eller løpe lett, det hjelper på restitusjonen.

Ok, takk. Har også hørt en dag per mile. Men to uker uten noe løping høres lenge ut. Tenkte å se det an etter 5-6 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke lyst å løpe de første par dagene etter løpet, og bør ta det med ro. Immunforsvaret trenges også å bygges opp etter en slik påkjenning. Bruk gjerne en foam roller for ømme muskler. Etter det - gåturer, sykling ect. Bevegelse er gunstig for restitusjon. Du kan gjerne introdusere lette joggeturer etter en uke, og trene som normalt etter et par uker. 

Anonymkode: 2fafa...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du føler for det. Med mindre du er toppidrettsutøver eller skal løpe nytt løp raskt etterpå har ikke sånt særlig stor betydning. Du vil nok kjenne at kroppen trenger pause noen dager, men jeg ville ikke ventet for lenge for da kan det være trådt å komme i gang igjen.

Anonymkode: 75751...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 hours ago, XaoS said:

Skal løpe mitt første halvmaraton til helgen, og lurer på hvor lenge jeg bør vente med å løpe igjen etterpå. Finner veldig mange ulike råd på nett. Jeg tenker å gi alt på dette løpet, og bør kanskje ha treningsfri en uke etterpå? Eller se an formen, og ta den første turen tidligere om jeg føler meg bra? Erfaringer? 

Jeg vil anbefale å løpe en kort, rolig tur (4-5 km) tirsdag (gitt at løpet er på lørdag) for å løse opp litt. Deretter ta en like rolig 6-7 km fredagen etter. Jeg vil ikke anbefale turer med intensitet før det har gått 14 dager etter løpet (stortabbe, som jeg smertelig erfarte etter første 21k). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...