AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Har hatt besøk av en katt som tilsynelatende er hjemløs. Den har holdt seg rundt husveggene i flere dager, så jeg forsøkte til slutt å lokke den med inn og har matet den for å prøve å bygge tillit og fange den. Har samtidig lagt ut bilder på Dyrebar og Facebook. Ved en tilfeldighet så jeg katten på et av bildene til en bekjent på Facebook. Viste henne bilde av katten som er på besøk med meg, og hun kunne bekrefte at det er hennes. Hun sa hun ville komme og hente katten. Tiden går, og hun er likevel ikke interessert i å ta ansvar for katten. Katten har aldri vært en innekatt, men er en katt hun holder utendørs og mater der. Katten er ikke vant til fysisk kontakt med mennesker ut fra hva jeg har hørt fra andre, og noe som trolig også stemmer siden jeg har forsøkt å lokke til meg katten lenge. Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 4c3ff...54e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 kontakt Mattilsynet, sånn kattehold er ikke greit. Anonymkode: 2f716...885 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Gratulerer, du har fått deg en katt. Ved å gi den mat, så vil den komme tilbake til deg. Anonymkode: 8880d...6cf 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gratulerer, du har fått deg en katt. Ved å gi den mat, så vil den komme tilbake til deg. Anonymkode: 8880d...6cf Ts kan kontakte Mattilsynet og få den omplassert ved tvang. Anonymkode: 2f716...885 1
ArtyFarty Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts kan kontakte Mattilsynet og få den omplassert ved tvang. Anonymkode: 2f716...885 MT prioriterer ikke å fange katter som har en eier. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 Er det å ikke ta ansvar hvis katten er en utekatt, og får mat og alt som trenges? Altså, katta kommer tilbake til deg, fordi du mata den. Sånn er det med katter og dyr generelt. Tenk deg selv, du går tilbake til der du har hatt det bra? Selv om du kan ha det like så godt hjemme. Anonymkode: 89093...555 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 5 minutter siden, ArtyFarty skrev: MT prioriterer ikke å fange katter som har en eier. Sier heller ikke at de skal fange den, hvor står det? Jeg sier at de kan kreve tvungen omplassering. Anonymkode: 2f716...885 2
ArtyFarty Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier heller ikke at de skal fange den, hvor står det? Jeg sier at de kan kreve tvungen omplassering. Anonymkode: 2f716...885 Det forutsetter vel at noen fanger katten, eller hur? TS får ikke tak i den, og eier bryr seg ikke så veldig. Så lenge katten får mat kommer ikke MT til å løfte en finger. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 5 minutter siden, ArtyFarty skrev: Det forutsetter vel at noen fanger katten, eller hur? TS får ikke tak i den, og eier bryr seg ikke så veldig. Så lenge katten får mat kommer ikke MT til å løfte en finger. Du har ikke hørt om dyrebeskyttelsen som gjerne kommer med feller? Og som hjelper til med omplassering? Så klart er dette en sak Mattilsynet tar. Anonymkode: 2f716...885
ArtyFarty Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hørt om dyrebeskyttelsen som gjerne kommer med feller? Og som hjelper til med omplassering? Så klart er dette en sak Mattilsynet tar. Anonymkode: 2f716...885 MT og dyrebeskyttelsen er to forskjellige ting, og dyrebeskyttelsen henter ikke katter som har en eier og som får mat og har ly. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 15 minutter siden, ArtyFarty skrev: MT og dyrebeskyttelsen er to forskjellige ting, og dyrebeskyttelsen henter ikke katter som har en eier og som får mat og har ly. Herrefred det går jo ikke an å forklare deg noen ting. Greit. Du kan jo la være å bry deg når du ser noe som ikke er rett, så kan vi andre faktisk gjøre en innsats. Anonymkode: 2f716...885
ArtyFarty Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herrefred det går jo ikke an å forklare deg noen ting. Greit. Du kan jo la være å bry deg når du ser noe som ikke er rett, så kan vi andre faktisk gjøre en innsats. Anonymkode: 2f716...885 Kjære deg - dyrebeskyttelsen henter ikke katter som har et hjem. De har mer enn nok med hjemløse katter. Tror du meg ikke så ring dem gjerne, spør om de vil komme og hente en katt fordi det er en utekatt, selv om den får mat og ly Poenget mitt er ikke at katten ikke kunne fått det bedre et annet sted, for det hadde den sikkert. Poenget mitt er at hverken MT eller Dyrebeskyttelsen har ressurser eller mulighet til å ta seg av slike tilfeller, fordi de har for mye og gjøre med katter som faktisk ikke har et hjem - enten det er inne eller ute. 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer, du har fått deg en katt. Ved å gi den mat, så vil den komme tilbake til deg. Anonymkode: 8880d...6cf Jo, takk for det. Jeg venta egentlig på kommentaren også. For å presisere: katten ser hjemløs ut, i form av at den har floker i pelsen, ser generelt lurvete og syk ut. Den er i tillegg tynn og det er ikke andre hus i området hvor jeg bor. Når jeg blir oppsøkt av et tilsynelatende sykt dyr ønsker jeg selvfølgelig å hjelpe dyret. Etter å ha vurdert situasjonen over flere dager så velger jeg å mate den og forsøke å finne eier. Jeg kan legge ut i det vide og det brede om hvorfor denne katten ikke går tilbake til hjemmet sitt, blant annet at eieren har flyttet to ganger det siste året, katten er ikke tam og vandrer (har snakket med flere i området), og den får åpenbart ikke veterinærhjelp. Jeg trenger ikke hjelp til å vurdere tilstanden til katten, eller kommentarer om mating osv. Her er jeg altså sikker på at katten har en eier som ikke bryr seg om den, og det er så godt som en villkatt. Den er livredd folk, virker syk og er ukastrert. Basert på at den ikke er vant med mennesker tenker jeg også at ingen omplasseringsorganisasjoner vil ta imot katten. Kontakter jeg Mattilsynet ender vel det hele med feller og avliving - om de gjør noe i hele tatt? Anonymkode: 4c3ff...54e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 TA KATTEN! Ta kontakt med absolutt alle organisasjoner, på FB , overalt- ikke pin den, ta ansvar og finn nytt hjem til den. Anonymkode: 70aed...730 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #15 Skrevet 12. juni 2018 10 timer siden, ArtyFarty skrev: Kjære deg - dyrebeskyttelsen henter ikke katter som har et hjem. De har mer enn nok med hjemløse katter. Tror du meg ikke så ring dem gjerne, spør om de vil komme og hente en katt fordi det er en utekatt, selv om den får mat og ly Poenget mitt er ikke at katten ikke kunne fått det bedre et annet sted, for det hadde den sikkert. Poenget mitt er at hverken MT eller Dyrebeskyttelsen har ressurser eller mulighet til å ta seg av slike tilfeller, fordi de har for mye og gjøre med katter som faktisk ikke har et hjem - enten det er inne eller ute. Kjære deg- en katt som dette er ikke «eid» av noen, den er en hjemløs som får mat av en person. Hvorfor har du så mye imot å prøve å hjelpe egentlig? Anonymkode: 2f716...885 3
ArtyFarty Skrevet 12. juni 2018 #16 Skrevet 12. juni 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg- en katt som dette er ikke «eid» av noen, den er en hjemløs som får mat av en person. Hvorfor har du så mye imot å prøve å hjelpe egentlig? Anonymkode: 2f716...885 Hvor har jeg skrevet at jeg imot å hjelpe? Siter meg på hvor er du snill. Kjernen i det jeg sier er ikke at man ikke skal hjelpe, men at hverken MT eller dyrebeskyttelsen har kapasitet til å gå inn og bidra der dyret har en eier og får mat. De har dessverre alt for mange å hjelpe hvor det er mer presserende, og dyrebeskyttelsens kattehjem er stappfulle - spesielt på denne tiden av året. 3
Tvist Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 På 12.6.2018 den 1.33, AnonymBruker skrev: TA KATTEN! Ta kontakt med absolutt alle organisasjoner, på FB , overalt- ikke pin den, ta ansvar og finn nytt hjem til den. Anonymkode: 70aed...730 Er ikke lett å finne et hjem til en forvillet katt. Nær sagt umulig på denne tiden av året. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #18 Skrevet 13. juni 2018 20 timer siden, ArtyFarty skrev: Hvor har jeg skrevet at jeg imot å hjelpe? Siter meg på hvor er du snill. Kjernen i det jeg sier er ikke at man ikke skal hjelpe, men at hverken MT eller dyrebeskyttelsen har kapasitet til å gå inn og bidra der dyret har en eier og får mat. De har dessverre alt for mange å hjelpe hvor det er mer presserende, og dyrebeskyttelsens kattehjem er stappfulle - spesielt på denne tiden av året. En annen ting er at TS etter loven nå er å anse som eier av katten all den tid hun har fôret den. Med mindre katten er chipmerket og registrert på venninnen - hvilket jeg anser som meget usannsynlig. Anonymkode: 17c08...63e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #19 Skrevet 13. juni 2018 Vi var nødt til å mate en katt som var hjemløs og syk midt på svarteste vinteren, ellers ville den dødd. Vi hengte opp lapper samt satte inn annonse i avisen, men ingen eier meldte seg, så katten var helt klart forlatt. Vi fikk beskjed om at dyrebeskyttelsen ikke tar imot syke katter. Vi måtte fange den selv, betale veterinærutgifter og medisiner selv, samt frakte den til dyrebeskyttelsen når den var frisk og fetet opp. Jeg vet at det er forskjell på dyrebeskyttelsen fra region til region, så du kan alltids spørre. Håper det kommer til en løsning som er bra for både de og katten. Anonymkode: c7077...5fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå