Kontormus Skrevet 23. juni 2018 #41 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De gikk til narkotika Anonymkode: 02db1...e8b Ved å spise den og bli høy? 😉 Han fikk billetten, ikke pengene. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #42 Skrevet 23. juni 2018 2 timer siden, Kontormus skrev: Ved å spise den og bli høy? 😉 Han fikk billetten, ikke pengene. Den ble nok solgt til noen andre Anonymkode: 02db1...e8b
Cyndaquil Skrevet 23. juni 2018 #43 Skrevet 23. juni 2018 Mine foreldre bor på et lite tettsted, men pluserlig var det likevel 2-3 unge rumenske tiggere der. min mor nærmer seg 70 år og er kristen, men også veldig naiv og godtroende. En av disse tiggerne svært vondt i tenna. Ildsjel som hun var i bygda klarte hun å skaffe denne kvinnen gratis tannlegebehandling. jeg tryglet henne om å la være, fordi når de oppdager noen så snille ville de utnytte henne fordi det er verd. Og med å være så veldig engasjert, ble ordet å spre seg og flere tiggere komme. Men hun ville ikke lytte. Kalte meg rasist gjorde hun. rett fikk jeg. Pluselig var tiggerne borte, etter en måneds tid hjemme kom de tilbake. Men det tok med seg 10 til!!! Pluselig var bygda full. Alle henvendte seg til min mor og spilte på samvittigheten hennes. Hun ga de klær, telt, matvare,kjørt de hit og dit. En dag gikk det galt. De tok hennes pengbok en gang de satt på. De ranet min gamle mor, som hadde hjulpet dem så mye. Det er ikke greit. poenget mitt la det bli med å gi en 20 kr. Ikke involvert deg mer! Mange av dem eier ikke samvittighet. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #44 Skrevet 23. juni 2018 Jeg tenker at de nok har mye mer enn meg. Jeg har ikke hatt råd til å presse ut et par unger som andre kan synes synd på og betale for. Anonymkode: 9571e...0ed 1
Kontormus Skrevet 23. juni 2018 #45 Skrevet 23. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den ble nok solgt til noen andre Anonymkode: 02db1...e8b Vel, jeg hadde ikke kjøpt billett av noen andre enn NSB hvis jeg skulle reise med tog. Og noen ganger tenker jeg ikke det verste om folk. Dette var en sånn gang. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #46 Skrevet 24. juni 2018 Det hender jeg gir de rumenske tiggerne penger. Det er fordi Gud vil det. Anonymkode: 99fd7...ed1
filifjonka Skrevet 24. juni 2018 #47 Skrevet 24. juni 2018 On 6/11/2018 at 10:40 PM, AnonymBruker said: Ja hvorfor skal jeg støtte sigøynere som kommer å driter ned parkene og stjeler alt som er? Jeg støtter NORDMENN. Hvorfor? Fordi det faktisk er jævlig hyggelige mennesker. Anonymkode: aee1d...99e Like hyggelige som deg da...
visp Skrevet 24. juni 2018 #48 Skrevet 24. juni 2018 På 11.6.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev: Jeg har sluttet å gi gil alle tiggere. Også norske. Mange av dem sier de skal ha til kaffe eller mat, men etter at jeg selv har observert de gå rett til dealere for å kjøpe seg en dose er jeg sluttet å tro på løgnene demmes. Slutt å gi. Det er putesying under armer på folk som ikke engang forsøker å forlate miljøet. Anonymkode: aae62...501 Selvfølgelig prøver de å få tak i det som holder de gående. De er narkomane. "Putesying"; jaja- tror vi skal være glade for å ikke ha det helvete de har gående inni seg. På 15.6.2018 den 5.48, Xcase33 skrev: Det der har jeg reflektert en del over ....har egentlig konkludert med at folk som gjør dette faktisk gjør det for at de selv skal føle seg bedre. De renser sin egen samvittighet like mye som de selv har et behov for at folk i nærheten skal se på dem som gode mennesker. Kjenner en del ulike type mennesker som gjør dette...og de er ikke dem som sparer seg for verken baksnakking, mobbing, kaldt spill, utroskap osv mot sine nærmeste og kollegaer. Men herregud så mye bedre de føler seg når de har donert vekk en tier eller tyvekroner til en tigger. De er som frelsa sjeler ihvertfall til neste fristelse til bedrageri kommer sin vei. Å tro at de har mer neste kjærlighet for den tilfeldige tiggeren enn kona har jeg litt vanskelig for å tro helt på ....så i mine øyne ta heller å gi tilbake i handling istedenfor i penger ...noe som faktisk viser litt mer ektehet. Istedenfor de 20 kronene ...ta heller å knytte litt mellommenneskelige bånd...."lenge siden du har spist?" ..."har du noen allergier, så skal jeg se om jeg finner noe du kan bli litt mett på inni butikken?". Denne typen hjelp har jeg respekt for da det kommer fra deres eget hjerte ...de 20 kronene er en billig avgift å betale for å rense sin egen samvittighet enkelt sagt. I mine øyne ihvertfall men folk flest er faktisk ikke selvbevisste på hvorfor de heller vil gi fra seg de 20 kronene istedenfor å vise noe som er mye mer verdt for vedkommende, mao handling! Du bor kanskje på et sted med èn tigger? Om man skulle vist den typen opmerksomhet til alle man møter på sin vei i Oslo hadde man ikke gjort annet. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: De gikk til narkotika Anonymkode: 02db1...e8b Gjør det noe? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #49 Skrevet 24. juni 2018 6 timer siden, visp skrev: Selvfølgelig prøver de å få tak i det som holder de gående. De er narkomane. "Putesying"; jaja- tror vi skal være glade for å ikke ha det helvete de har gående inni seg. Du bor kanskje på et sted med èn tigger? Om man skulle vist den typen opmerksomhet til alle man møter på sin vei i Oslo hadde man ikke gjort annet. Gjør det noe? Ja, jeg sponser ikke misbruk Anonymkode: 02db1...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #50 Skrevet 24. juni 2018 6 timer siden, filifjonka skrev: Like hyggelige som deg da... Hva skal det bety? Anonymkode: aee1d...99e
visp Skrevet 24. juni 2018 #51 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg sponser ikke misbruk Anonymkode: 02db1...e8b Personen er jo allerede avhengig. Om du hadde sett hvor syk en narkoman blir uten dosen sin hadde du kanskje sett annerledes på det; mer som medisinbruk for å holde seg oppreist. Om han bruker dine 20 kr. til en kaffe eller som tilskudd til dagens medisin har vel null å si for deg? Kan du ikke bare late som om din mynt går til en kopp kaffe da? 1
filifjonka Skrevet 24. juni 2018 #52 Skrevet 24. juni 2018 22 hours ago, Cyndaquil said: Mine foreldre bor på et lite tettsted, men pluserlig var det likevel 2-3 unge rumenske tiggere der. min mor nærmer seg 70 år og er kristen, men også veldig naiv og godtroende. En av disse tiggerne svært vondt i tenna. Ildsjel som hun var i bygda klarte hun å skaffe denne kvinnen gratis tannlegebehandling. jeg tryglet henne om å la være, fordi når de oppdager noen så snille ville de utnytte henne fordi det er verd. Og med å være så veldig engasjert, ble ordet å spre seg og flere tiggere komme. Men hun ville ikke lytte. Kalte meg rasist gjorde hun. rett fikk jeg. Pluselig var tiggerne borte, etter en måneds tid hjemme kom de tilbake. Men det tok med seg 10 til!!! Pluselig var bygda full. Alle henvendte seg til min mor og spilte på samvittigheten hennes. Hun ga de klær, telt, matvare,kjørt de hit og dit. En dag gikk det galt. De tok hennes pengbok en gang de satt på. De ranet min gamle mor, som hadde hjulpet dem så mye. Det er ikke greit. poenget mitt la det bli med å gi en 20 kr. Ikke involvert deg mer! Mange av dem eier ikke samvittighet. Det var jo også det det var snakk om, tjue kroner liksom.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #53 Skrevet 24. juni 2018 På 11.6.2018 den 17.22, Guppy88 skrev: Å gi eller ikke å gi er jo et omfattende og vanskelig etisk dilemma. Selv har jeg ved noen helt få anledninger kjøpt litt variert mat og drikke til en jeg gikk forbi hver eneste dag. Men dere som kun gir til de norske: er dere da bevisste på at norske tiggere har krav på enten trygd eller sosialhjelp, mens de rumenske ikke har krav på noe? Bare et spørsmål der jeg oppriktig er nysgjerrig på svaret. De rumenske tiggerne er nettopp rumenske og dermed ikke Norge sitt ansvar. De kommer hit på tremånedersregelen og den sier at man skal ha bosted og nødvendige midler for å forsørge seg selv under oppholdet. Norge og nordmenn bør ta ansvar for å hjelpe seg selv og sine først og fremst. Hvorfor skulle rumenere ha krav på noe? Bidrar de med skatt av tiggingen sin eller bidrar de på noen som helst måte? Trokke Det! Anonymkode: fa8a8...9be 2
Guppy88 Skrevet 24. juni 2018 #54 Skrevet 24. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: De rumenske tiggerne er nettopp rumenske og dermed ikke Norge sitt ansvar. De kommer hit på tremånedersregelen og den sier at man skal ha bosted og nødvendige midler for å forsørge seg selv under oppholdet. Norge og nordmenn bør ta ansvar for å hjelpe seg selv og sine først og fremst. Hvorfor skulle rumenere ha krav på noe? Bidrar de med skatt av tiggingen sin eller bidrar de på noen som helst måte? Trokke Det! Anonymkode: fa8a8...9be Det jeg er nysgjerrig på, er om folk innser at de norske tiggerne får sosialhjelp. Det finnes ingen nordmenn som ikke har krav på sosialhjelp om de ikke har andre muligheter. De fra Romania har ikke krav på penger fra verken stat eller kommune. Så hva er tankene man gjør seg når man velger å gi penger til den som blir finansiert av kommunen? By the way: de norske på sosialhjelp bidrar heller ikke med skatt. Endret 24. juni 2018 av Guppy88
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #55 Skrevet 24. juni 2018 Jeg gir aldri penger. Hilser om de hilser, men de får ikke spille på min samvittighet. De som bor i Norge har krav på hjelp og om de bruker opp de pengene på annet. Får de takke seg selv. mange kriminelle i landet og i Åsted Norge er det ofte ikke nordmenn som er ettersøkt. mange bakmenn for tiggere, så de beholder ikke pengene selv. (Sier ikke at dette gjelder alle) jeg har selv ikke i overflod, så jeg må selv prioritere hva jeg ønsker /trenger. så vil tro at om vi slutter å gi, vil vi forhåpentligvis bli kvitt de og få ned kriminaliteten Anonymkode: 2c09d...436 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #56 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, Guppy88 skrev: Det jeg er nysgjerrig på, er om folk innser at de norske tiggerne får sosialhjelp. Det finnes ingen nordmenn som ikke har krav på sosialhjelp om de ikke har andre muligheter. De fra Romania har ikke krav på penger fra verken stat eller kommune. Så hva er tankene man gjør seg når man velger å gi penger til den som blir finansiert av kommunen? By the way: de norske på sosialhjelp bidrar heller ikke med skatt. Nei, norske sosialhjelpsmottakere bidrar kanskje ikke med skatt nå. Kanskje de har gjort det før, i flere år? Kanskje de kommer til å gjøre det senere? Og uansett så er det et sikkerhetsnett for norske borgere, ikke hele resten av verden. Hvorfor skal rumenere ha krav på noe? Er det forskjell på rumenere og andre? Skal alle som kommer hit gjennom Schengen-samarbeidet eller andre avtaler få penger for å komme hit? Tankene jeg gjør meg når jeg velger å gi til norske tiggere eller andre norske som har det vanskelig er at det kan skje den beste. Som samfunn har man plikt til å ta seg av sine egne. Det er som regel en god grunn for at folk havner utpå, og man lever ikke fett på nav eller sosialstønad. Det burde vært ulovlig å tigge for utenlandske tiggere og det burde være ordentlig hjelpeapparat på plass for de som skulle trenge det. Anonymkode: fa8a8...9be 2
Guppy88 Skrevet 24. juni 2018 #57 Skrevet 24. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, norske sosialhjelpsmottakere bidrar kanskje ikke med skatt nå. Kanskje de har gjort det før, i flere år? Kanskje de kommer til å gjøre det senere? Og uansett så er det et sikkerhetsnett for norske borgere, ikke hele resten av verden. Hvorfor skal rumenere ha krav på noe? Er det forskjell på rumenere og andre? Skal alle som kommer hit gjennom Schengen-samarbeidet eller andre avtaler få penger for å komme hit? Tankene jeg gjør meg når jeg velger å gi til norske tiggere eller andre norske som har det vanskelig er at det kan skje den beste. Som samfunn har man plikt til å ta seg av sine egne. Det er som regel en god grunn for at folk havner utpå, og man lever ikke fett på nav eller sosialstønad. Det burde vært ulovlig å tigge for utenlandske tiggere og det burde være ordentlig hjelpeapparat på plass for de som skulle trenge det. Anonymkode: fa8a8...9be Ok, da har jeg fått svar på det. Selv gir jeg ikke til norske tiggere, fordi de ikke trenger småpenger i tillegg til sosialstønaden. Det har hendt at jeg har gitt til utenlandske, fordi verden er et jævelig urettferdig sted, og vi mesker oss her i paradis mens vi tenker på oss selv og våre egne. Det er helt sikkert en del snyltere blant de rumenske (og det er det gudhjelpe meg blant nordmenn også). Men ikke alle. Ikke alle drar gladelig vekk fra barna sine i mange måneder for å tigge på gata. Igjen; jeg er veldig usikker på om det er etisk riktig å gi. Dette fordi det ikke er bærekraftig til å overleve på. Men jeg er også veldig skremt av egoismen og "vi-dem" tankegangen som veldig mange har. Vi er ikke mer verdt, bare fordi vi er så heldige å tilhøre Norge. Endret 24. juni 2018 av Guppy88
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #58 Skrevet 24. juni 2018 8 minutter siden, Guppy88 skrev: Igjen; jeg er veldig usikker på om det er etisk riktig å gi. Dette fordi det ikke er bærekraftig til å overleve på. Men jeg er også veldig skremt av egoismen og "vi-dem" tankegangen som veldig mange har. Vi er ikke mer verdt, bare fordi vi er så heldige å tilhøre Norge. Det er ingen som har sagt at noen er mindre verdt. Mennesket har alltid vært, og vil alltid være, opptatt av , og føle tilhørighet til "stammen" sin. Vi holder oss med folk som er like oss. Vi foretrekker naturlig de med likt utseende og språk og andre likheter. Et land er nødt til å ha grenser og grensekontroll. Hvorfor skal vi villig gi bort alt våre forfedre har gitt oss? Jeg jobber for å gi mine barn en god fremtid. Det er naturlig for meg å prioritere mine egne barn fremfor andres. Det er naturlig at man ønsker det beste for sine egne. Hvordan vil Vesten se ut om vi skal åpne grensene og gi bort fruktene av vårt og våre forfedres arbeid? Hva vil være igjen av det trygge vi kjenner og tar sånn for gitt? Anonymkode: fa8a8...9be 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #59 Skrevet 25. juni 2018 21 timer siden, visp skrev: Personen er jo allerede avhengig. Om du hadde sett hvor syk en narkoman blir uten dosen sin hadde du kanskje sett annerledes på det; mer som medisinbruk for å holde seg oppreist. Om han bruker dine 20 kr. til en kaffe eller som tilskudd til dagens medisin har vel null å si for deg? Kan du ikke bare late som om din mynt går til en kopp kaffe da? Jo, det har noe å si for meg. Min bror er narkoman og jeg sponser ingen med den avhengigheten. Uansett. Hvis de blir "syke" uten den daglige dosen av ulovlige stoffer, får de gå til legen og få medisiner som kan hjelpe Anonymkode: 02db1...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #60 Skrevet 25. juni 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir aldri penger. Hilser om de hilser, men de får ikke spille på min samvittighet. De som bor i Norge har krav på hjelp og om de bruker opp de pengene på annet. Får de takke seg selv. mange kriminelle i landet og i Åsted Norge er det ofte ikke nordmenn som er ettersøkt. mange bakmenn for tiggere, så de beholder ikke pengene selv. (Sier ikke at dette gjelder alle) jeg har selv ikke i overflod, så jeg må selv prioritere hva jeg ønsker /trenger. så vil tro at om vi slutter å gi, vil vi forhåpentligvis bli kvitt de og få ned kriminaliteten Anonymkode: 2c09d...436 Kunne ikke vært mer enig Anonymkode: 02db1...e8b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå