Gå til innhold

Vanskelig å klippe til stoff for å sy!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å sy enkle ting som skjørt og handlenett. Jeg har litt lyst å utvide litt. Men... Jeg synes det vanskeligste er å klippe ordentlig ut fra stoffet. Om jeg tegner etter mønster, blir det liksom aldri riktig uansett. 

Har noen gode tips? Hva er det jeg mangler? Hjelper det meg ny stoffsaks? Annet utstyr? Noen teknikker? Hjelp? 

Tar også i mot tips til enkle mønster som han kjøpes i butikk (bor i Oslo), og stoff som er enkelt å jobbe med. 

Anonymkode: 62626...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skreddersaks er veldig bra å ha. 

Anonymkode: 021e9...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreddersaks hjelper ja. De finnes veldig dyre også, men jeg har en fra stoff og stil som jeg er fornøyd med. Har også en fra ikea og den er jeg ikke fornøyd med. Men husk at du må aldri klippe noe annet enn stoff med den saksa, ikke mønsterpapir engang.

ellers finnes jo skjærekniv og matter. På noen mønster og stoff er det enklere med skjærekniv. Da trenger du også mønstervekt, bare noen tunge dingser som kan holde mønsteret nede mens du klipper.

Anonymkode: 87b50...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke en dyr skreddersaks. Det viktigste er at saksen du har kun blir brukt til å klippe stoff.

Ellers så trenger du bare å øve deg :) Bomull og fastestoffer er lettere å jobbe med enn feks jersey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mønster uten sømrom, fester du mønsteret med knappenåler først, og klipper i det mens papiret er på. Iom at du har tegnet sømrom slipper du å tenke på å klippe borti papiret. Jeg har også gjort dette der papiret har sømrom, man må bare være  forsiktig.

Enkelte stoffer er lettere å klippe i når de er litt fuktige. Ikke tørk stoffet helt etter at du har vasket det. Jeg pleier å gjøre dette med lin. Funker sikkert på flere stoffer og.

Stryk stoffet før du klipper det.

Kjøp deg en god skreddersaks.

Anonymkode: 0dd31...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mønster uten sømrom, fester du mønsteret med knappenåler først, og klipper i det mens papiret er på. Iom at du har tegnet sømrom slipper du å tenke på å klippe borti papiret. Jeg har også gjort dette der papiret har sømrom, man må bare være  forsiktig.

Enkelte stoffer er lettere å klippe i når de er litt fuktige. Ikke tørk stoffet helt etter at du har vasket det. Jeg pleier å gjøre dette med lin. Funker sikkert på flere stoffer og.

Stryk stoffet før du klipper det.

Kjøp deg en god skreddersaks.

Anonymkode: 0dd31...dad

Tusen takk for godt tips, det hadde jeg ikke tenkt på. 

Enig i skreddersaks, så mye lettere å klippe stoff med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...