Gå til innhold

Endre treningsprogram?


Gjest Rosemoren

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemoren

Jeg har en del fysiske diagnoser som jeg har måttet tilrettelegge rundt for å få trening til å fungere.  Og når jeg endelig har funnet noe som fungerer er det ikke noe jeg har lyst til å endre på.

Nå, på fredag, fikk jeg vite at jeg har utviklet osteoporose, og dermed at vektbærende trening er viktigere enn noen gang før.  Jeg har ennå ikke fått vite scoren min, og vet ikke hvor skjør beinmassen er, men jeg har trent i mange år uten treningsrelaterte skader/brudd,, så enten har jeg vært veldig heldig, eller så er det ikke så veldig ille.

Jeg har fått beskjed om å holde meg unna enkelte øvelser som innebærer raske/brå vridninger i ryggen, og veldig harde støt, men at jeg ellers kan trene som vanlig.  På direkte spørsmål fra meg sa legen at jeg kunne fortsette med jogging så lenge jeg har god demping i skoene, og enten løper på tredemølle med god demping, eller på mykt underlag, og unngår løping på asfalt.

Styrketreningen er det ingen som sier noe på, men joggingen er det mange som har en mening om. De forteller meg at legen ikke vet hva han snakker om, forteller meg  skrekkhistorier om beinbrudd i rygg og lårhals bare ved å tråkke feil, viser meg artikler der jogging frarådes og sier at jeg er skjødesløs hvis jeg ikke endrer treningsprogram.

Jeg stoler på legen, men samtidig vet jeg at trening ikke er det området han har mest kunnskap om.  I tillett vet jeg at de som fraråder meg jogging har mye kunnskap om trening, men kanskje ikke like mye kunnskap om osteoporose.  Artikler på internett er motstridende, og bidrar ikke akkurat til oppklaring.

Så her er forvirringen total akkurat nå, og jeg håper noen her har kunnskap og erfaring de kan dele med meg, slik at jeg slipper være redd for å gjøre ting verre.

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...