Gå til innhold

Til du som er på diett


kriztine

Anbefalte innlegg

Hva spiser du til frokost, lunsj og kveldsmat? Jeg har et mål om å gå ned 20 kilo, så da er det greit å få noen tips.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke si at jeg er på diett, men går ned i vekt.

Spiser et "godt" knekkebrød med korn (117 kcal) + en frukt (eple/nektarin/pære)til frokost. 
Til lunsj spiser jeg en salat, suppe og evt litt varmmat (kantine), ca 40-600 kcal.
Av og til spiser jeg en til frukt før middag
Det som står på planen til middag, vanligvis vegetarmat eller fisk. Spiser sent og kjenner etter når jeg er mett. Avslutter måltidet når jeg er litt mett, hvis jeg ikke har spist opp porsjonen min, setter jeg den i kjøleskapet og spiser til lunsj eller middag en annen dag. Evt mellommåltid om det bare er litt.

De dagene jeg trener spiser jeg et lite måltid etter trening, gjerne kesam med havregryn og banan, eller en skive eller to.

I helgene spiser jeg knapt 300 kcal til frokost (2 tynne skiver med pålegg), lunsj (2 skiver, eller banan med havregryn og peanøttsmør, eller lignende. Deretter middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 tynne skiver rugbrød med ost eller joghurt naturell med solsikkefrø og linfrø

Samme til lunsj + et eple og et par gulrøtter

Spiser ikke kveldsmat kun sen middag.

Anonymkode: 086c0...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips? Du finner jo ikke noe annet i ukeblader, aviser, artikler og bokhandler. En gang må det da bli nok av tips og råd og menyforslag! Hvis ingen av dem du har lest om ennå, "fungerer for deg"; er det fordi det ikke er sånn noenting fungerer. Det beste tipset jeg har, er derfor å droppe tanken på "diett" og at noen sitter på en hemmelig oppskrift for vektnedgang/vektmestring. Å gå ned i vekt handler om noe så opplagt og selvfølgelig og kjedelig som å spise mindre enn man forbrenner, og å holde vekta er enda kjedeligere, fordi man må spise mindre og bevege seg mer for resten av livet, og det er det nesten ingen som gidder, ihvertfall ikke å snakke om, for det er ingen penger i det. 

Jeg har likevel tatt til meg dette, og spiser nå det jeg har lyst på til alle måltider, og det jeg har lyst på er normal mat i normale porsjoner, med litt godis innimellom. Jeg har holdt vekta i tre og et halvt år, etter å ha gått ned 25 kilo, etter å ha slitt med og/eller bekymret meg for vekta siden jeg var ungdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg er på diett, men forsøker å gå ned noen kg iallefall. Kaloritelling driver jeg ikke med, men har litt fokus på hva jeg spiser når. 

Frokost: 2 egg og en proteinshake

Lunsj: salat, skinke og ost eller varmmat (får lunsj på jobb så det varierer, tar ikke brød da)

Før trening: en banan og kanskje en frukt til 

Etter trening: en proteinshake 

Middag: en stor god porsjon av hva nå enn vi har. Vi trener begge to så maten er alltid næringsrik og proteinrik

Middagen er ofte såpass sen at det ikke blir noe mer, men om jeg er mer sulten blir det en brødskive med 1-2 egg, en skyr eller noe lignende. 

Du må finne hva som passer for deg. For meg er det best å ta karbohydrater etter trening da jeg har en stillesittende jobb og ikke trenger den type energi på dagtid. Jeg trener også mer enn gjennomsnittet (4-5 økter med styrketrening i uken, 1 økt yoga også sykler jeg hvor enn jeg skal). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg legger meg på når vekta må justeres litt.  ;)  

Frokost hver dag: Havregrøt med valnøtter og 1/2 revet eple

Lunch: 3-4 frukost-knekkebrød av fullkorn med magert pålegg (makrell i tomat, kyllingskinke, kokt egg, magerost med purre el.l)

Før/ etter trening: 1 grovbrødskive med peanøttsmør før trening og 1 banan etterpå

Middag: Fisk med grønnsaksris (mye grønnsaker, lite ris), eller vegetarisk som f.eks Blomkålsuppe, ertesuppe, pasta med grønnsakssaus, omelett med grønnsaker, eller med salat ved siden av, pytt i panne, ostegratinerte grønnsaker, bakte grønnsaker med hummus

Pleier å ha småtomater tilgjengelig som snacks, og spiser også som regel en kiwi og litt druer i løpet av dagen. 

Hvis du skal lykkes med en "diett" så er det viktig å ta utgangspunkt i mat du liker! (jeg avskyr f.eks cottage-cheese og tomatsuppe, så da hjelper det ikke at det er sunt og lett)  

Drikk nok vann! Mange drikker for lite vann og kan få en falsk sultfølelse når det de trenger er væske. Ta et glass vann før mat :) 

 

Anonymkode: 56324...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg totalfaster to dager i uka, og resten av tiden spiser jeg som vanlig. Har gått ned 10 kg siden mars.

Anonymkode: 37d39...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg totalfaster to dager i uka, og resten av tiden spiser jeg som vanlig. Har gått ned 10 kg siden mars.

Anonymkode: 37d39...bd8

Drikker du kun vann de dagene du faster da? 

Anonymkode: 7d6ef...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du kun vann de dagene du faster da? 

Anonymkode: 7d6ef...939

Ja. Vann og pepsi Max.

Anonymkode: 37d39...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig vanskelig å faste. Føler du ikke sulten gnager? Blir du slapp og svimmel?

Anonymkode: 45c52...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke veldig vanskelig å faste. Føler du ikke sulten gnager? Blir du slapp og svimmel?

Anonymkode: 45c52...66b

Nei jeg syns ikke det er vanskelig nå, men var vanskelig i starten, tenkte bare på mat og hvordan jeg skulle lindre sulten. Sult går over etter en stund og jeg føler da at jeg faktisk blir klarere i hodet og får mere energi. Jeg bruker å faste fra søndags kveld til tirsdags morgen og fra onsdags kveld til fredags morgen. Jeg er ikke spesielt sulten etter en faste, men jeg spiser godt alikevel de dagene jeg ikke faster. 

Endret av Diva74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på diett, men spiser litt mindre enn vanlig. Jeg spiser nå 2100 kalorier mot "vanlig" 2400. Målet er ca 250 gram mindre i uken (jeg har et rolig langsiktig mål, hehe). Men som hobbit (hehe), spiser jeg ca 6-7 måltider om dagen. Det fungerer bra for meg og jeg blir ikke særlig sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å ikke endre matvanene og måltidsrytmen din for mye. Da er det enklere å holde på over tid. Du må bare justere innholdet i måltidene slik at kaloriinntaket blir mindre. Anbefaler å bruke en app for å regne på hva du spiser. I hvert fall en stund og når du spiser noe nytt.

Jeg spiser mye grønnsaker for å få litt mengde, magert kjøtt, kylling, svin, hvit fisk, knekkebrød, magre mellommåltider som det finnes så mange av, drikker ikke kalorier osv. Spiser også Fjordland som «hurtigmat» når jeg har dårlig tid eller spiser på jobb. Må lære å finne løsninger som passer for deg og ditt liv.

Anonymkode: 26cb4...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...