Gå til innhold

PCOS og kampen mot kiloene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal forsøke å fatte meg i korthet. Jeg er 31 år, var normalvektig som barn og ungdom men fikk pcos i slutten av tenårene og la da veldig fort på meg. Har nå en BMI på 34 og jeg fortsetter å gå opp noen snikende kilo hvert år. Føler at hele mitt voksne liv har vært en slankekur der jeg har tapt alle rundene. Jeg har fått oppfølging av lege, kostholdsveileder og ernæringsfysiolog uten at noe har hjulpet, har prøvd lavkarbo, grovkarbo og en del kostholdsplaner. Gått til gruppeoppfølging der de andre deltakerne har gått ned i vekt mens jeg har stått på stedet hvil uten at noen har skjønt hvorfor. Har stabilt ligget på mellom 1600 og 1700 kalorier men vekta øker allikevel. Er normalt aktiv vil jeg si, trener noen ganger i uka. Har også hatt oppfølging med trening hos fysio via lege uten resultat. 

Jeg ønsker meg barn og har forsøkt i flere år uten resultat. Jeg har blitt henvist til IVF men er for tykk. Har vurdert å betale for privat slankeoperasjon men er redd pcosen vil gjøre at jeg legger på meg igjen. Man kan heller ikke bli gravid på 2 (?) år etterpå, og da føler jeg årene går fra meg med tanke på alderen. Vet at mange har god erfaring med Metformin, jeg går på 500mg og har gjort det i flere år uten at det hjelper meg. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men ønsker å høre om det er noen som har vært i samme situasjon der dere har funnet noe som hjelper utover det jeg har nevnt ovenfor? Operasjon? Og har noen klart å bli gravid? 

Ps; jeg vet at mange har hatt veldig god effekt av lavkarbo, jeg har som sagt prøvd det med oppfølging fra klinikk så jeg vil gjerne be om å ikke få råd om at jeg må forsøke det ordentlig. 

Anonymkode: 7beb2...537

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med trening?

Anonymkode: 47265...dab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville begynt å trene mer intensivt. Kanskje annerledes enn du gjør nå. og gått litt i meg selv og tenkt over hva du gjør i hverdagen for å gå ned i vekt. Er det kun PCOS som gjør at du går opp eller har det med livsstil å gjøre og at det er litt "godt" å ha en unnskyldning?

Jeg mener ikke å være krass eller frekk med deg, men jeg har selv PCOS og vet at jeg må være forsiktig med hva jeg putter i meg. Jeg må kanskje jobbe hardere enn andre og være mer forsiktig enn andre, men det er fult mulig å gå ned i vekt og holde seg der. Det handler mye om instilling. Det var legen min som fikk meg til å innse dette da han fortalte meg at PCOS KAN gjøre at man lettere går opp i vekt, men man må likevel putte i seg flere kalorier enn man klarer å forbrenne for å gå opp i vekt. Fettet vokser ikke på deg over natten. 

Da jeg selv sluttet å bruke PCOS som en "forklaring" på hvorfor jeg hadde noen kilo for mye, så mistet jeg hvileputen min og jeg tok grep. Nå er jeg slank og fornøyd, MEN jeg jobber hardt for å holde meg sånn. 

Du må trene, ikke spise mer enn du forbrenner og du må slutte å bortforklare ting. 

Jeg vet også at mange har effekt på ulvehungeren om de tar metformin. Det kan også hjelpe på andre symptomer på pcos. Har du prøvd det?

Håper ikke du syntes jeg er slem med deg her, men det hjalp meg veldig at noen var litt krass. Hvis du blir lei deg av det jeg skriver, så beklager jeg på forhånd, men det hjalp meg. 

Edit: Ser du allerede går på metformin. Kan det hjelpe å øke dosen?

Endret av altflyter
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spis enda mindre og tren enda mer. Det er det eneste som fungerer. Glem diagnoser og andre årsaker. Begynn fra start og finn ut hvor mange (få) kalorier akkurat DU trenger. Så går/løper du så mye du orker/rekker i løpet av uken, så kommer resultatene. Last ned lifesum-appen eller andre appen hvor du kan få oversikt over kostholdet og ikke lyv for deg selv når det kommer til antall kalorier.

Jeg har nettopp vært igjennom dette selv, bare med andre "årsaker" til overvekt, og jeg måtte være hard med meg selv og glemme "ekspertråd" om hva jeg burde og ikke burde. Det kommer til slutt an på hva kroppen din reagerer positivt på, og å fortsette med det.

Masse lykke til, og ikke gi opp!

Anonymkode: e9391...f33

Skrevet

Dropp dessuten alt som heter dietter og gå for den mindre kjente dietten  "sunt folkevett". Du vet innerst inne hva som er bra for deg og hva som ikke er det. Dropp potetgullposen til fordel for rotgrønnsaker og dip. Spis havregrøt til frokost og ikke en baguette fra 7-eleven. Dropp pølsen på bensinstasjon. Spis mye grønnsaker, og vær heller forsiktig med frukt på grunn av sukkeret. Dropp brus til fordel for kullsyrevann evt lettbrus. 

Skrevet

Jeg ser også du skriver at du er redd PCOS-en vil gjøre at du legger på deg igjen. Det er ikke PCOS sin feil at du legger på deg. Det er det du putter i deg som gjør det. Pcos kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt/holde vekten, men du legger ikke magisk på deg 20 kg fordi du har pcos. Valgene du tar, gjør at du legger på deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du testet for insulinresistens? 

Uansett, Metformin 500 mg (bare en gang om dagen?) eren lav dose dersom du har insulinresistens og kraftig PCOS. Jeg gikk på 1000 mg x 3, noe som også egentlig var alt for lite for å stabilisere insulinresistensen min. 

Anonymkode: 3bb87...acd

• Liker 1
Gjest lillemy36
Skrevet

Har pcos selv. Sliter dere med hårvekst ?

Skrevet
16 minutter siden, Alina82 skrev:

Har pcos selv. Sliter dere med hårvekst ?

Ja :(

Gjest lillemy36
Skrevet

Samme her😪😪 har du/ dere tatt piller eller laser mot dette ? 

Skrevet
16 minutter siden, Alina82 skrev:

Samme her😪😪 har du/ dere tatt piller eller laser mot dette ? 

Ikke foreløpig nei.. Her går det i høvel, epilator, veet krem og pinsett..Veldig slitsomt. 

Skrevet

Jeg kjenner to kvinner som har pcos. Hun ene trener en del, spiser sunt og er slank. Hun andre trener ikke, spiser usunt, er veldig overvektig og skylder på at hun legger på seg fordi hun har pcos. 

Folk er forskjellige, men prinsippet er det samme. Kanskje du spiser mer enn du tror? Ikke trener effektivt nok? Kanskje du skulle snakket med legen din og økt dosen med metformin?

lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerer periodisk faste best av alt jeg har prøvd. 

Anonymkode: ba9e1...774

AnonymBruker
Skrevet

Ei som heter Trine Dahlmo har utviklet en kostholdsmetode (i mangel av bedre ord) som hjelper mange. Hun har nettside kalt Helseinspirator. Blant annet har hun hjulpet klient med PCOS til å gå ned i vekt slik at hun kunne bli gravid. Kostplan tilpasses hver klient, noen tåler jsrbo godt, andre dårlig. Hodet skal også være med i endringene! En dame med lang erfaring som har hjulpet mange. 

Anonymkode: eaee4...3a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...