Gå til innhold

Kjøttbilen, hva slags melodi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa har drevet butikk hele livet, men nå har han solgt geskjeften. 62 år gammel, og planlegger et prosjekt "Kjøttbilen", på samme måte som man har "Isbilen", som de fleste kjenner til.

Dette blir ikke på landsbasis, men altså kjøre rundt i kommunen og nabokommunene med varebil med kjøtt av god kvalitet, han har gode kontakter.

Norge Rundt-låten passer jo til Isbilen fordi de kjører rundt overalt. Noen som har tips til låt? Og tror dere dette kan være liv laga? Spesielt i grillvær er planen å kjøre rundt med god grillmat, men kjøtt spiser jo folk hele året.

Anonymkode: d013d...9d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert du kjenner denne melodien, men muligens faren din gjør det.
Nå er det mat å få, nå er det mat å få, ta med deg kniv skje og gaffel!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Godt forslag!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gammel jegermarsj?

Anonymkode: e2f7e...605

AnonymBruker
Skrevet

Samme hva låt, men bør være noe av Slaughter:-)

Anonymkode: 9ad9b...ba1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme hva låt, men bør være noe av Slaughter:-)

Anonymkode: 9ad9b...ba1

Evt det norske punkebandet 'Kjøtt'. ;)

Anonymkode: 1ddcd...461

AnonymBruker
Skrevet

Tenker kanskje kjøttbilen virker litt betent, da det har vært mye i media om at vi må redusere kjøttforbruk grunnet miljø og helse. At det er ikke bærekraftig om hele verden skulle spist så mye kjøtt som nordmenn. Men mulig det ikke er så betent der du bor. Jeg tenker at dere risikerer bli et symbol på en usunn og umiljøisk trend i samfunnet. 

Skal han selge grønnsaker fra den samme bilen? 

Om dere reklamerer med et ordtak ala "lokal mat" på bilen, og fokuserer på at dere er for kortreist mat, så kanskje det reduserer problemet noe. 

Anonymkode: 71b58...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger han noen melodi, da? Du er klar over at det finnes fiskebil? Den kjører ikke rundt i nabolagene, men står f.eks. på torget til bestemte dager. Jeg tror nok det ville vært mer tillitsvekkende med en sånn framgangsmåte enn en shady bil som kjører rundt og pusher kjøtt i bakgatene.

Anonymkode: cd753...7c0

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker kanskje kjøttbilen virker litt betent, da det har vært mye i media om at vi må redusere kjøttforbruk grunnet miljø og helse. At det er ikke bærekraftig om hele verden skulle spist så mye kjøtt som nordmenn. Men mulig det ikke er så betent der du bor. Jeg tenker at dere risikerer bli et symbol på en usunn og umiljøisk trend i samfunnet. 

Om dere reklamerer med et ordtak ala "lokal mat" på bilen, og fokuserer på at dere er for kortreist mat, så kanskje det reduserer problemet noe. 

Etter den logikken der burde jo alle slakterbutikker og mindre pølsemakere vært lagt ned også, når det er disse som er eksponenter for veien vi egentlig burde gå: Kvalitet framfor kvantitet. 

Anonymkode: ec740...932

Skrevet (endret)

Jeg synes forslaget til Belima i #2 er best.

Her er forøvrig en sang som IKKE passer :fnise:

Endret av Perelandra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Etter den logikken der burde jo alle slakterbutikker og mindre pølsemakere vært lagt ned også, når det er disse som er eksponenter for veien vi egentlig burde gå: Kvalitet framfor kvantitet. 

En kjøttbil kjører rundt og gjør kjøtt lettere tilgjengelig. Det er noe ganske annet enn at man må reise til noen som selger. Det er høyere terskel for å kjøpe kjøtt om man selv må sette seg i bilen og reise, enn om det dukker opp på døra

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kjøttbil kjører rundt og gjør kjøtt lettere tilgjengelig. Det er noe ganske annet enn at man må reise til noen som selger. Det er høyere terskel for å kjøpe kjøtt om man selv må sette seg i bilen og reise, enn om det dukker opp på døra

Kjøtt er allerede veldig lett tilgjengelig. Det som ikke nødvendigvis er tilgjengelig er et godt utvalg av kjøt, med god kvalitet og fra lokale produsenter. Mange mindre steder har ikke butikker med ferskvaredisk, og er henvist til vakuumpakket standardutvalg fra Gilde og Nordfjord. En omreisende "kjøttbil" med godt utvalg av kvalitetsvarer kunne gjøre at også folk på småsteder fikk muligheten til litt bedre utvalg en gang i blant. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøtt er allerede veldig lett tilgjengelig. Det som ikke nødvendigvis er tilgjengelig er et godt utvalg av kjøt, med god kvalitet og fra lokale produsenter. Mange mindre steder har ikke butikker med ferskvaredisk, og er henvist til vakuumpakket standardutvalg fra Gilde og Nordfjord. En omreisende "kjøttbil" med godt utvalg av kvalitetsvarer kunne gjøre at også folk på småsteder fikk muligheten til litt bedre utvalg en gang i blant. 

Ja, kjøtt er allerede lett tilgjengelig. Og som sagt, man kan bli et symbol på den negative trenden, fordi det er en forlengelse av noe som allerede er et problem. Vi lever litt i et skifte der flere og flere innser at vi overspiser kjøtt, og det er verken bra for miljø eller helse. Kjøttbil kan bli et symbol på den trenden der vi skal ha mest mulig kjøtt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjøtt er allerede lett tilgjengelig. Og som sagt, man kan bli et symbol på den negative trenden, fordi det er en forlengelse av noe som allerede er et problem. Vi lever litt i et skifte der flere og flere innser at vi overspiser kjøtt, og det er verken bra for miljø eller helse. Kjøttbil kan bli et symbol på den trenden der vi skal ha mest mulig kjøtt. 

Jeg tror nok den andelen av befolkningen som vil se på en kjøttbil som et symbol på en negativ trend er forsvinnende liten. Jeg kan heller ikke si jeg ser noe til en trend der vi skal ha mest mulig kjøtt, tvert imot er vegetarkost populært som aldri før. 

Men nå sporer vi av helt. Jeg stemmer for @Belimas forslag, matsignalet er helt topp til noe sånt. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎12‎.‎06‎.‎2018 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Folk spiser vel mer kjøtt enn f.eks. is, og isbilen er jo en stor suksess? Handler jo om et konsept hvor muligheten for å få stor omsetning er til stede. Spesielt i strøk hvor nærmeste butikk ikke er rett rundt hjørne, og på slike lokalbutikker jo prisene også nokså stive.

Er kjøtt betent noe som helst sted i Norge? Foruten svinekjøtt i områder med mange muslimer så har jeg ikke inntrykk av det. Antall vegetarianere i Norge er vel så lite at det neppe blir noe stort problem. Sikkert noen som blir hjernevasket av media, men mennesket er nå en gang et kjøttetende rovdyr fra naturens side, og slik vil det fortsette. Kjøttbilen skal ikke kjøre rundt i resten av verden heller, men kun enkelte steder i en norsk region.

Grønnsaker er nok ikke aktuelt, til nøds kanskje maiskolber i grillsesongen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg verken kjøttproduksjon eller konsum av kjøtt i det globale perspektiv vil bli spesielt påvirket av om Kjøttbilen blir en suksess eller ikke. At Kjøttbilen kjører rundt og leverer kjøtt kan føre til at folk i mindre grad kjører på butikken for å kjøpe annet rask, noe som også bidrar til miljøet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, helt riktig. Og ganske visst er nok mange lei av kjøtt med i beste fall middels kvalitet som selges i diverse lokalbutikker eller Kiwi eller Rema 1000. Steder hvor det er langt til nærmeste Meny vil nok oppleve Kjøttbilen som et interessant alternativ.

Det handler selvsagt ikke om tilgjengeligheten, der hvor Isbilen kjører er det vel nok av is å få kjøpt i butikkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎12‎.‎06‎.‎2018 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Trenger han noen melodi, da? Du er klar over at det finnes fiskebil? Den kjører ikke rundt i nabolagene, men står f.eks. på torget til bestemte dager. Jeg tror nok det ville vært mer tillitsvekkende med en sånn framgangsmåte enn en shady bil som kjører rundt og pusher kjøtt i bakgatene.

Anonymkode: cd753...7c0

Ja, jeg kjenner til Fiskebilen, det er vel flere av disse, min bestefar pleide alltid å kjøpe fra den. Om han sa "har du uer?", så fikk han alltid til svar "er det rødfisk du mener?", og om han sa "har du rødfisk", så svarte sjåføren/selgeren "er det uer du mener"?

Angående Kjøttbilen så finnes det vel noen som har noe greier, men ikke veldig gjennomført og ikke blitt noen store greier. Men det er ikke noe slikt der det er snakk om å sette i gang dette.

Er ikke helt uaktuelt med Kjøtt- og fiskebilen, men det er innen kjøtt han har best kontakter med tanke på å få tak i gode kvalitetsvarer.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er mer irriterende enn den «lokkemusikken» til isbilen og av prinsipp så handler jeg ikke hos den og kommer heller ikke til å gjøre det av en like irriterende kjøttbil. Men dersom den på forhånd opplyser om rutetider og når/hvor den vil være å treffe, på samme måte som fiskebilene, så vil jeg vurdere det. Selv om jeg ikke tror en kjøttbil vil bli noen suksess. Kjøtt er lett tilgjengelig overalt og en slik bil vil derfor ikke dekke et stort behov.  

Anonymkode: e5ed5...42d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk spiser vel mer kjøtt enn f.eks. is, og isbilen er jo en stor suksess? Handler jo om et konsept hvor muligheten for å få stor omsetning er til stede. Spesielt i strøk hvor nærmeste butikk ikke er rett rundt hjørne, og på slike lokalbutikker jo prisene også nokså stive.

Er kjøtt betent noe som helst sted i Norge? Foruten svinekjøtt i områder med mange muslimer så har jeg ikke inntrykk av det. Antall vegetarianere i Norge er vel så lite at det neppe blir noe stort problem. Sikkert noen som blir hjernevasket av media, men mennesket er nå en gang et kjøttetende rovdyr fra naturens side, og slik vil det fortsette. Kjøttbilen skal ikke kjøre rundt i resten av verden heller, men kun enkelte steder i en norsk region.

Grønnsaker er nok ikke aktuelt, til nøds kanskje maiskolber i grillsesongen.

Det er mye mer fokus på at nordmenn burde spise mindre kjøtt, ja. Det handler om at jordkloden skal vare noen generasjoner etter vår, og at vi skal klare mate en hel verden. Det klarer vi ikke om hele verden skal fråtse slik nordmenn gjør. 

Dette er ikke et vegetar-tema, dette handler om å skape en bærekraftig verden for alle. Det er ikke vegetarianere som står i fronten for å spise mindre kjøtt, det er stort sett alle som forstår de negative konsekvensene av stor kjøttproduksjon som fremmer mindre kjøtt i kosten. 

• Å kutte 100 g storfekjøtt i uka innebærer CO2-kutt på 48 kg/person/år = 291 km med bil.
  • Å kutte 150 g storfekjøtt i uka innebærer CO2-kutt på 72 kg/person/år = 436 km med bil.
  • Å kutte 200 g storfekjøtt i uka innebærer CO2-kutt på 96 kg/person/år = 581 km med bil.

https://www.dagbladet.no/kultur/takket-vaere-nrk-vet-du-na-hvor-mye-co2-du-kutter-nar-du-dropper-kjott-en-gang-i-uka/62763116

Hvis norske bønder virkelig vil øke norsk produksjon, på norske ressurser, og bidra til verdens matfat ved å importere mindre mat og husdyrfôr, og samtidig bidra til bedre klima og bedre folkehelse, er man nødt til kvitte seg med en del av drøvtyggere, og produsere menneskemat isteden der det lar seg gjøre. Å produsere mindre kjøtt fra ammekyr er en god start.

http://www.nationen.no/debatt/mindre-norsk-kjottproduksjon-vil-gi-mer-mat/

Just now, AnonymBruker said:

Nå tror jeg verken kjøttproduksjon eller konsum av kjøtt i det globale perspektiv vil bli spesielt påvirket av om Kjøttbilen blir en suksess eller ikke. At Kjøttbilen kjører rundt og leverer kjøtt kan føre til at folk i mindre grad kjører på butikken for å kjøpe annet rask, noe som også bidrar til miljøet.

Som sagt, det handler om symbolisme. Isbilen ble lagd i en tid før fedme var et stort tema. Is er også noe mer sesongbasert, og is om sommeren er ikke det som gjør oss feite

De som spiser mest kjøtt derimot, er som regel feitere enn andre, samt at høyt kjøttforbruk ikke er miljøvennlig og ikke bærekraftig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...