AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Har lest litt her inne å lurer derfor på om dette er normalt? Å betale husleie til samboern sin om h*n eier huset. Da tenker jeg om man deler på alt annet av utgifter som trøm, kommunale, mat osv. Va skal denne husleia gå til? Jeg bor i samboerns hus, å betaler ikke husleie eller deler på huslånet. Det er hans hus, å om jeg flytter ut eier jeg ingenting så det å betale huslån er ikke aktuelt. (Om han hadde mistet jobben eller slitt økonomisk for å beholde huset har det vært noe annet, siden det er hjemme vårt). så spørsmålet er va denne ”husleia” skal gå til? Anonymkode: 4b601...9dd
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Slitasje, oppgradering, renteutgifter felleskostnader til borettslaget osv. Eier du ikke bolig selv og vet at det koster å eie? Anonymkode: f73cc...e26 18
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 La oss ta et eksempel: Du bor i Oslo og det koster deg minst 8000 kr/mnd for den samme typen leilighet (eget forbruk av strøm, internett, mat etc kommer utenom og er en selvfølge). Fellesavgifter kan vi si er på 3000 som man så deler på to personer dvs 1500 kroner sparer han på at du bor der, mens du selv sparer 6500. Det sier seg selv at det blir mer slitasje på leiligheten ved å ha flere som bor der så da syntes jeg det er helt ok hvis du betaler feks 3000 kr /mnd. Du selv sparer 5000 og han selv sparer 3000 altså kommer dere begge to meget godt ut av det. Det finnes selvsagt de som går i mannefella og lar folk bo hos seg helt gratis, men det håper jeg at ikke er alt for mange. Anonymkode: fa5d9...db9 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slitasje, oppgradering, renteutgifter felleskostnader til borettslaget osv. Eier du ikke bolig selv og vet at det koster å eie? Anonymkode: f73cc...e26 I tillegg til dette har mange også innbakt andre ting i husleien slik at man ikke deler de regningen på to når de kommer. Som eks. Eiendomsskatt, nrk lisens, strøm, kommunale utgifter, innboforsikring, husforsikring, tv abonnement, nettleie, internett osv. Deler dere disse utgiftene på to ettersom du ikke betaler husleie? Anonymkode: f73cc...e26 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Skjønner du nedre nå hvorfor man betaler husleie? Anonymkode: f73cc...e26
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slitasje, oppgradering, renteutgifter felleskostnader til borettslaget osv. Eier du ikke bolig selv og vet at det koster å eie? Anonymkode: f73cc...e26 Ingen utgifter til borettslag. Slitasje? Seriøst er folk så firkanta i et forhold? Jeg betaler jo maling og diverse ting for å oppgradere. Men jeg betaler ikke husleie, dette fordi han hadde hatt samme utgifter om jeg bodde der ts Anonymkode: 4b601...9dd 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen utgifter til borettslag. Slitasje? Seriøst er folk så firkanta i et forhold? Jeg betaler jo maling og diverse ting for å oppgradere. Men jeg betaler ikke husleie, dette fordi han hadde hatt samme utgifter om jeg bodde der ts Anonymkode: 4b601...9dd Seriøst? Firkanta? Det er du som snylter på den stakkars mannen og bør gratis. Ingen bor gratis, alt koster, man betaler for seg. Anonymkode: f73cc...e26 19
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til dette har mange også innbakt andre ting i husleien slik at man ikke deler de regningen på to når de kommer. Som eks. Eiendomsskatt, nrk lisens, strøm, kommunale utgifter, innboforsikring, husforsikring, tv abonnement, nettleie, internett osv. Deler dere disse utgiftene på to ettersom du ikke betaler husleie? Anonymkode: f73cc...e26 Nr 1 alle disse utgiftene hadde han hatt om jeg ikke bodde der. Nei jeg er ikke med å betaler eiendomsskatt Jeg betaler alt av mat, deler strøm og nettleie, kommunale, internett, tv og telefon. Noen ganger betaler jeg strøm flere måneder på rad osv, barnehage regning ol vi har det ikke så firkanta, han ønsker at jeg skal bo der, vi har planer om å kjøpe sammen senere. Vi har bodd sammen i 5år å har barn sammen. Den dagen han selger får ikke jeg ei krone, jeg må ta opp lån i banken. Så jeg sparer litt mer enn han for å kunne ha mulighet til å kjøpe sammen med han. Å han får da mulighet til å kjøpe seg motorsykkel og båt som står høy på ønskelista ts Anonymkode: 4b601...9dd
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nr 1 alle disse utgiftene hadde han hatt om jeg ikke bodde der. Nei jeg er ikke med å betaler eiendomsskatt Jeg betaler alt av mat, deler strøm og nettleie, kommunale, internett, tv og telefon. Noen ganger betaler jeg strøm flere måneder på rad osv, barnehage regning ol vi har det ikke så firkanta, han ønsker at jeg skal bo der, vi har planer om å kjøpe sammen senere. Vi har bodd sammen i 5år å har barn sammen. Den dagen han selger får ikke jeg ei krone, jeg må ta opp lån i banken. Så jeg sparer litt mer enn han for å kunne ha mulighet til å kjøpe sammen med han. Å han får da mulighet til å kjøpe seg motorsykkel og båt som står høy på ønskelista ts Anonymkode: 4b601...9dd Du hadde også hatt de utgiftene om du ikke bodde der. Så fint at dere har funnet noe som fungerer for begge da, tar du andre utgifter så går det kanskje opp i opp Anonymkode: f73cc...e26 5
Tvist Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nr 1 alle disse utgiftene hadde han hatt om jeg ikke bodde der. Nei jeg er ikke med å betaler eiendomsskatt Jeg betaler alt av mat, deler strøm og nettleie, kommunale, internett, tv og telefon. Noen ganger betaler jeg strøm flere måneder på rad osv, barnehage regning ol vi har det ikke så firkanta, han ønsker at jeg skal bo der, vi har planer om å kjøpe sammen senere. Vi har bodd sammen i 5år å har barn sammen. Den dagen han selger får ikke jeg ei krone, jeg må ta opp lån i banken. Så jeg sparer litt mer enn han for å kunne ha mulighet til å kjøpe sammen med han. Å han får da mulighet til å kjøpe seg motorsykkel og båt som står høy på ønskelista ts Anonymkode: 4b601...9dd Så lenge det fungerer for dere er det i orden, tenker hvert par må finne en løsning basert på egne tanker og økonomi. Ps: i starten på setningene dine er det riktig å skrive og, ikke å. 1
Grønt blad Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nr 1 alle disse utgiftene hadde han hatt om jeg ikke bodde der. Nei jeg er ikke med å betaler eiendomsskatt Jeg betaler alt av mat, deler strøm og nettleie, kommunale, internett, tv og telefon. Noen ganger betaler jeg strøm flere måneder på rad osv, barnehage regning ol vi har det ikke så firkanta, han ønsker at jeg skal bo der, vi har planer om å kjøpe sammen senere. Vi har bodd sammen i 5år å har barn sammen. Den dagen han selger får ikke jeg ei krone, jeg må ta opp lån i banken. Så jeg sparer litt mer enn han for å kunne ha mulighet til å kjøpe sammen med han. Å han får da mulighet til å kjøpe seg motorsykkel og båt som står høy på ønskelista ts Anonymkode: 4b601...9dd Om du betaler alt dette, så blir det på et vis i stedet for husleie. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 4 minutter siden, Tvist skrev: Så lenge det fungerer for dere er det i orden, tenker hvert par må finne en løsning basert på egne tanker og økonomi. Ps: i starten på setningene dine er det riktig å skrive og, ikke å. Er ikke rart det er krig i verden når folk irriterer seg over enkle skrivefeil Anonymkode: 4b601...9dd
Tvist Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke rart det er krig i verden når folk irriterer seg over enkle skrivefeil Anonymkode: 4b601...9dd Bare en enkel kommentar, jeg setter pris på å bli rettet på. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Firkanta? Det er du som snylter på den stakkars mannen og bør gratis. Ingen bor gratis, alt koster, man betaler for seg. Anonymkode: f73cc...e26 Snylter? Jeg bor da overhode ikke gratis. Vi deler alle faste utgifter i to, samt jeg betaler alt av mat. Dette gjelder også nrk lisens og kommunale avgifter. Men jeg betaler ikke huslån og eiendomskatt. Er med på å betale for oppussing, samt pusse opp en del. Som igjen gir HAN pris økning på huset. Spørsmålet mitt var, om jeg betalte han husleie utenfor disse utgiftene, så lurer jeg på va denne summen skal gå til, da jeg ikke er med på å betale lånet hans, siden det ikke gir meg noe om jeg evnt flytter ut. Jeg sparer mer enn han, fordi han er den som til dagsdato sitter med mest verdi. Vi har planer om å kjøpe/bygge hus sammen. Når dette blir gjort får han bruke pengene fra hussalg til kjøp av motorsykkel og båt. snylter jeg fortsatt? ts Anonymkode: 4b601...9dd
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snylter? Jeg bor da overhode ikke gratis. Vi deler alle faste utgifter i to, samt jeg betaler alt av mat. Dette gjelder også nrk lisens og kommunale avgifter. Men jeg betaler ikke huslån og eiendomskatt. Er med på å betale for oppussing, samt pusse opp en del. Som igjen gir HAN pris økning på huset. Spørsmålet mitt var, om jeg betalte han husleie utenfor disse utgiftene, så lurer jeg på va denne summen skal gå til, da jeg ikke er med på å betale lånet hans, siden det ikke gir meg noe om jeg evnt flytter ut. Jeg sparer mer enn han, fordi han er den som til dagsdato sitter med mest verdi. Vi har planer om å kjøpe/bygge hus sammen. Når dette blir gjort får han bruke pengene fra hussalg til kjøp av motorsykkel og båt. snylter jeg fortsatt? ts Anonymkode: 4b601...9dd Nei, men det høres litt uryddig ut. Om jeg var sammen med noen som eide hus hadde jeg heller villet delt likt på løpende utgifter, betalt en husleie og holdt meg helt unna ting som oppussing og det som hadde med boligen å gjøre. Når du betaler mat, barnehage, ofte tar strømregning alene og betaler for oppussing (og du tar kanskje mye av utgiftene til klær/utstyr til barnet også) mm så høres det ut som at du har gått i kvinnefella. Du betaler løpende forbruk, han investerer i varige verdier. Anonymkode: 8fb38...508 7
Belima Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 Synes det er skremmende at ikke alle har samboerkontrakter. Hva skjer den dagen hvis forholdet ryker eller at samboer som eier huset dør? Har dere da noen form for egenkapital så dere kan komme inn på boligmarkedet igjen? Er folk gifte, så stiller det seg annerledes ved brudd eller dødsfall, med mindre folk har samboerkontrakt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 Hvis du skal betale leie, så husk å skrive en leiekontrakt. Som leietaker har du rettigheter som oppsigelsestid, disposisjonsrett osv. Les husleieloven og bruk forbrukerrådets standard husleiekontrakt. Anonymkode: b94c3...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det høres litt uryddig ut. Om jeg var sammen med noen som eide hus hadde jeg heller villet delt likt på løpende utgifter, betalt en husleie og holdt meg helt unna ting som oppussing og det som hadde med boligen å gjøre. Når du betaler mat, barnehage, ofte tar strømregning alene og betaler for oppussing (og du tar kanskje mye av utgiftene til klær/utstyr til barnet også) mm så høres det ut som at du har gått i kvinnefella. Du betaler løpende forbruk, han investerer i varige verdier. Anonymkode: 8fb38...508 Jeg vil bare legge til, har du engang oversikt over hva hver av dere betaler? Hvor mye av din inntekt går inn i fellessluket i året, for det høres mye ut, bare maten alene for en familie kan jo bli en god del, sikkert mer enn det mange vil mene er en rimelig leie for samboere der den ene leier og den andre ikke kan kjøpe seg inn. Min første reaksjon på tråden var at man burde selvfølgelig betale noe i leie, fordi selv samboende bør betale noe for å få tak over hodet. Men nå virker det mer som at du har gjort en alvorlig feil i planlegging av økonomien din og har fått deg en serdeles dårlig deal, det høres ikke bra ut i det hele tatt. I hovedinnlegget spør du hvorfor folk betaler leie til samboeren sin, "hva skal denne husleia gå til?", og jeg kan jo spørre deg det samme. Hvorfor føler du at du må betale mer for mat og annet forbruk samtidig som han sitter på et hus, hvorfor har han "rett" på at du bidrar mer med de løpende, ikke-verdiskapende utgiftene? Det er vel samme tankegangen som gjør at folk blir enige om en leiesum, samtidig som de deler andre utgifter likt. Anonymkode: 8fb38...508 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #19 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det høres litt uryddig ut. Om jeg var sammen med noen som eide hus hadde jeg heller villet delt likt på løpende utgifter, betalt en husleie og holdt meg helt unna ting som oppussing og det som hadde med boligen å gjøre. Når du betaler mat, barnehage, ofte tar strømregning alene og betaler for oppussing (og du tar kanskje mye av utgiftene til klær/utstyr til barnet også) mm så høres det ut som at du har gått i kvinnefella. Du betaler løpende forbruk, han investerer i varige verdier. Anonymkode: 8fb38...508 Så nå har jeg gått i kvinnefella? Du sa jo nettopp at jeg snylta på samboeren min? Jeg sparer til varieverdier, å vi prøve å dele ting likt, noen måneder går det andre ikke. Det er heller ikke snakk om at jeg tar opp lån for oppussing, men jeg gjør mitt her og der. Det er hjemme mitt uansett om jeg eier eller ikke, vi er mer opptatt av å ha et fint liv for begge to enn å skrive kontrakter å drive hverandre til vannvidd fordi noen har betalt mer eller mindre. Vi er fornøyd med løsningen, så da må det vel komme på det samme. Penger er penger, å i enden er planen om at vi eier 50/50 Du har enda ikke svart på spørsmålet mitt da :) Anonymkode: 4b601...9dd
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #20 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så nå har jeg gått i kvinnefella? Du sa jo nettopp at jeg snylta på samboeren min? Jeg sparer til varieverdier, å vi prøve å dele ting likt, noen måneder går det andre ikke. Det er heller ikke snakk om at jeg tar opp lån for oppussing, men jeg gjør mitt her og der. Det er hjemme mitt uansett om jeg eier eller ikke, vi er mer opptatt av å ha et fint liv for begge to enn å skrive kontrakter å drive hverandre til vannvidd fordi noen har betalt mer eller mindre. Vi er fornøyd med løsningen, så da må det vel komme på det samme. Penger er penger, å i enden er planen om at vi eier 50/50 Du har enda ikke svart på spørsmålet mitt da Anonymkode: 4b601...9dd Jeg er ikke samme anonymbruker, bare hoppet inn midt i diskusjonen deres. Beklager det. Jeg har også svart litt mer utdypende i et senere innlegg som kanskje svarer på spm ditt likevel. Kvinnefella er nettopp dette å betale for forbruk mens mannen investerer i verdier. Og det høres ut som at det er det du gjør, selv om du også sparer. Det høres ut som at dere likevel har en objektiv skjev fordeling fordi han tjener mye mer på samboerskapet enn deg. Det kan fort bli veldig surt for deg hvis det blir slutt. Planer kan endre seg, det er derfor kontrakter og økonomisk rettferdighet er viktig, da sikrer man seg for fremtiden. Å gjøre dette er ikke nødvendigvis å «drive hverandre til vanvidd», det er et svært vanlig råd når det kommer til samboerskap, ikke uten grunn. Som du selv sier vil det ikke være ditt hjem i det hele tatt ved et eventuelt brudd selv om du føler det nå. Hvordan du velger å gjøre ting er selvfølgelig helt opp til deg, men det høres ut som at du tar en enorm risiko. Anonymkode: 8fb38...508 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå