Gå til innhold

Å kun trene løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år og har testa mye forskjellig trening opp gjennom åra. Step, aerobic, tredemølle, svømming, tung styrke osv.

Nå har jeg landa på at løping ute er det som er mest lystbetont for meg. Det er lett å komme seg ut døra, jeg rekker en tur etter at ungene er lagt og jeg slipper å forholde meg til andre folk på et treningssenter (hater f.eks. å stå i kø ved styrkeapparatene).

I tillegg til å løpe 3-4 ganger i uka sykler jeg til og fra jobb, så det blir litt ekstra bevegelse også.

Er det «nok» å bare trene løping i forskjellige former (intervall, langkjøring osv.)? Målet er å holde seg frisk og i form, og holde muskel- og beinmasse ved like.

Dere andre som løper - får dere noe muskler av det?

Anonymkode: b12d1...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått synlige muskler i beina av å løpe i terreng. Supplerer med styrkeøvelser for overkroppen og kjernemuskulatur som armhevinger, planke, pullsups osv. Jeg gjør disse øvelser når det faller meg inn. Har ikke lyst å bygge for mye muskler på overkoppen da dette vil gå utover løpingen, men vil unngå å miste muskelmasse når jeg blir eldre.

Så ja, løping er "nok" for meg. Det er dette jeg liker og brenner for; løper 50-60 km i uken, mest i terreng. Så da blir det med det.

Anonymkode: e74ce...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare løpe er vel egentlig ikke nok til å holde muskel- og beinmasse ved like i det lange løp, for du bør trene styrke for å unngå beinskjørhet blant annet. Det er flott at du har funnet glede i å løpe, men det vil utgjøre en ganske stor forskjell å gjøre noen enkle styrkeøvelser med egenvekt på slutten av hver/annenhver økt. Knebøy, utfall og pushups 

Anonymkode: 774df...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bare løpe er vel egentlig ikke nok til å holde muskel- og beinmasse ved like i det lange løp, for du bør trene styrke for å unngå beinskjørhet blant annet. Det er flott at du har funnet glede i å løpe, men det vil utgjøre en ganske stor forskjell å gjøre noen enkle styrkeøvelser med egenvekt på slutten av hver/annenhver økt. Knebøy, utfall og pushups 

Anonymkode: 774df...19c

Vil det altså hjelpe å stå der og gjøre knebøy uten vekter? :klo: Har alltid tenkt at man må ha en viss motstand for at det skal regnes som styrketrening.

Anonymkode: b12d1...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det altså hjelpe å stå der og gjøre knebøy uten vekter? :klo: Har alltid tenkt at man må ha en viss motstand for at det skal regnes som styrketrening.

Anonymkode: b12d1...2c8

Det hjelper, men du må gjøre fler repetisjoner enn om du trener med vekter. Du opprettholder muskelmassen, men vil antagelig ikke bygge alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...