Gå til innhold

Hva betyr: "Mor sjøl..." o.l.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ofte folk skriver om andre eller omtaler seg selv som dette.

"Nei, dette ble for mye for mor." (Om seg selv).
"Mor sjøl gjør jo akkurat som hun vil." (Om andre.)

Dette er bare to enkle eksempler, jeg har sett mange varianter. Det jeg lurer på er hvorfor det blir sagt på denne måten. At noen omtales som "mor" uten at det i setningen er snakk om hennes rolle som mor. Og når noen sier det om seg selv så blir det i tredjeperson, hvorfor det?

Som om jeg (hvis jeg hadde vært mor) skulle sluttet innlegget med:

"Nå er det på tide å gi seg, dette ble litt for mye for mor. :)"

 

Anonymkode: 7e53c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hello? Hvor er hu mor i kveld? Ikke her og svarer i tråden iallfall.

Anonymkode: 7e53c...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor sjøl er her og skal prøve å svare etter beste evne. Jeg sier mye "mor sjøl" (både om meg selv og andre damer) og "far sjøl", men er litt vanskelig å forklare når jeg bruker det. Det har ingenting med morsrollen å gjøre nei. Men ofte blir det vel sagt litt for å skryte av noen (eller seg selv), at man opphøyer seg selv/andre litt, ofte i en humoristisk tone. Mye internhumor bak det egentlig. Det kan også brukes hvis noen oppfattes som litt bestemte. Mor sjøl, hun som er sjefen liksom, mye på tull da 😅 Men syvende far i huset (fra eventyret) er jo virkelig far sjøl! Ofte kan jeg bruke det litt synonymt med "sjølvaste". Åssen går det med mor sjøl, a mor eller sjølvaste. Hvis jeg ikke har sett eller snakket med noen på lenge, og jeg brått ser de kan jeg si: Neimen, er det ikke sjølvaste [navnet]?

Ble du noe klokere eller bare mer forvirret? Jeg sier det ganske ofte, men er så vanskelig å huske tilbake til når jeg konkret sier det. Kan prøve å ta meg selv i det neste gang, og evt skrive mer da :)

Hilsen sjølvaste mor sjøl 😆

Anonymkode: b99e9...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor sjøl er her og skal prøve å svare etter beste evne. Jeg sier mye "mor sjøl" (både om meg selv og andre damer) og "far sjøl", men er litt vanskelig å forklare når jeg bruker det. Det har ingenting med morsrollen å gjøre nei. Men ofte blir det vel sagt litt for å skryte av noen (eller seg selv), at man opphøyer seg selv/andre litt, ofte i en humoristisk tone. Mye internhumor bak det egentlig. Det kan også brukes hvis noen oppfattes som litt bestemte. Mor sjøl, hun som er sjefen liksom, mye på tull da 😅 Men syvende far i huset (fra eventyret) er jo virkelig far sjøl! Ofte kan jeg bruke det litt synonymt med "sjølvaste". Åssen går det med mor sjøl, a mor eller sjølvaste. Hvis jeg ikke har sett eller snakket med noen på lenge, og jeg brått ser de kan jeg si: Neimen, er det ikke sjølvaste [navnet]?

Ble du noe klokere eller bare mer forvirret? Jeg sier det ganske ofte, men er så vanskelig å huske tilbake til når jeg konkret sier det. Kan prøve å ta meg selv i det neste gang, og evt skrive mer da :)

Hilsen sjølvaste mor sjøl 😆

Anonymkode: b99e9...eed

Takk for at jeg fikk svar fra a' mor sjøl!

Jeg må lese det igjen, men tror jeg skjønte noe av det.

Har trodd at det kun brukes om mødre, forresten, hehe. Er det vanligvis litt forskjell i betydningen når man bruker det om andre enn om seg selv? Hvis noen skriver om seg selv "nå må mor ha seg en pause", da har jeg oppfattet det som "nå må jeg ha meg en pause". Ikke humoristisk eller noe annet spesielt. (Men siden jeg har trodd det kun blir sagt om og av mødre så har jeg stusset litt på hva morsrollen har med det som ytres. :P)

Men som oftest når noen bruker det om andre, da har jeg sett det du sier om at det er mer humoristisk, og litt mer sånn "se på hun der", som for å fremheve noe om den personen og ikke nødvendigvis noe positivt.

Anonymkode: 7e53c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at jeg fikk svar fra a' mor sjøl!

Jeg må lese det igjen, men tror jeg skjønte noe av det.

Har trodd at det kun brukes om mødre, forresten, hehe. Er det vanligvis litt forskjell i betydningen når man bruker det om andre enn om seg selv? Hvis noen skriver om seg selv "nå må mor ha seg en pause", da har jeg oppfattet det som "nå må jeg ha meg en pause". Ikke humoristisk eller noe annet spesielt. (Men siden jeg har trodd det kun blir sagt om og av mødre så har jeg stusset litt på hva morsrollen har med det som ytres. :P)

Men som oftest når noen bruker det om andre, da har jeg sett det du sier om at det er mer humoristisk, og litt mer sånn "se på hun der", som for å fremheve noe om den personen og ikke nødvendigvis noe positivt.

Anonymkode: 7e53c...970

Jeg er heller ikke mor, men forstår at det kan misforstås hvis man ikke er vant til begrepet 😄 Hvis jeg sier "nå må mor ha seg en pause" eller "nå skal mor legge seg" så er det litt mer trykk i det enn hvis jeg sier "jeg" fremfor "mor". At jeg da er ekstra sliten eller trøtt kanskje. Det trenger ikke være humor nei. Men hvis jeg legger til "sjøl" bak, er det litt humor. Veldig vanskelig å forklare faktisk 😅 Jeg tror jeg bruker det temmelig likt om meg selv og andre. Tror. Det er så vanskelig å tenke tilbake til noe som bare plopper ut daglig eller flere ganger ukentlig. For min del bruker jeg det om de jeg kjenner og liker og i positive settinger.

Anonymkode: b99e9...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor sjøl er Matriarken, familiens overhode.

Anonymkode: 995f0...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...