Gå til innhold

Dere som har hatt magesår

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt det, er det vanlig at det kommer og går? Det begynte for en uke siden, fikk bryst/ryggsmerter da jeg la meg og det varte en stund. Så var jeg bra helt til i natt for et par dager siden, da våknet jeg av det og det tok 3-4t før det forsvant. Det hjalp å sette meg ned, spise og slappe av. Tolv timer etter kom det tilbake rett før middagstid, jeg spiste og lå på sofaen resten av kvelden. Det ble litt bedre før jeg la meg, men kjente det godt. Halvsov til halv 4 i natt, da begynte det for alvor å bli vondt igjen. Tok to ibux men kastet de opp. En time senere la jeg meg på sofaen og fikk etterhvert sove. Sov til nå og kjenner ikke stort ubehag.

Smertene sitter som en stein mellom/under brystbena. Gjør ikke vondt å puste. Kjenner det også en del i ryggen på samme høyde. En likhet er at jeg er sulten når det kommer. Hvor lenge det varer har variert.

Er dette typisk for magesår eller kan det være noe annet? Jeg skal på kurs på ny jobb i morgen og kan ikke kansellere. Har også mine to første vakter på tirsdag og onsdag. Livredd for at det skal dukke opp på jobb.. Kan noe gjøres utenom legevakt? Hva kan de eventuelt gjøre? 

Anonymkode: 908a4...d8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legevakt spør om Omeprazol pensa. Også bør du dra til legen for å bli henvist på gastroskopi. 

Ibux er det verste du kan ta for magesår, ofte er det ibux som kan foresake det. Så hold deg unna det. Ikke snus, drikk kaffe, sure drikker eller alkohol,om du klarer å la være, det ødla for meg. Håper du snart blir frisk, vet hvor vondt det er. 

Anonymkode: 29141...f94

• Liker 1
Skrevet

Har du fått påvist magesår? Magekatarr kan også forverres når du ligger ned og lindres ved å spise. Ibux er absolutt ikke anbefalt om man har sart mage, men det kan hjelpe med syrehemmere. Du bør dra til legen både for råd, medisiner og evt utredning. 

• Liker 1
Skrevet

Du ringer legevakten i dag, da får du kvalifisert svar. Dette mener jeg pga du har kastet opp. Helsen er viktigere enn jobb i en slik sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter de andre svarene her! Hvis du vil unngå legevaktbesøk kan du også kjøpe Somac (pantoprazol) 20mg reseptfritt på de fleste apotek. Det er syrepumpehemmere på lik linje med Omeprazol som foreslås lenger opp.

Og som de andre; ikke ta mer Ibux. Ta heller en Paracet eller drikk litt melk. Bestill legetime. Vurder legevakt hvis dette ikke blir bedre, selvom det går ut over jobb. Ligg med hevet rygg/hode og mest mulig på venstre side i natt. Det kan også lindre.

Anonymkode: cb841...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...