stan Skrevet 10. juni 2018 #1 Del Skrevet 10. juni 2018 Hvorfor heter det kaffe? Altså ordet kaffe hvor stammer det fra? Alle de språkene jeg har oversikt over bruker samme ordet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Del Skrevet 10. juni 2018 https://www.etymonline.com/word/coffee Anonymkode: 55c0c...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Del Skrevet 10. juni 2018 kaffe m1 (gjennom fransk, eller tysk, fra arabisk) https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kaffe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 7e2a3...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Del Skrevet 29. juli 2018 På 10.6.2018 den 9.31, stan skrev: Hvorfor heter det kaffe? Altså ordet kaffe hvor stammer det fra? Alle de språkene jeg har oversikt over bruker samme ordet. Fra kaffebønnene? Anonymkode: b861e...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Del Skrevet 29. juli 2018 Fra wikipedia: Det eldste sporet vi finner etter kaffe er en 1500 år gammel historie fra Etiopia om gjeteren Kaldi. ..Selve ordet kaffe er dokumentert fra 1598 på italiensk, caffe, igjen fra tyrkisk kahve, som igjen er avledet fra det arabiske ordet qahwah (kaffe). Det siste skal etter sigende bety vin, men mer sannsynlig er nok forklaringen at ordet har sin opprinnelse i den etiopiske regionen Kaffa, et tradisjonelt område for kaffeproduksjon. Kaffe er forøvrig kalt buno i Etiopia. Anonymkode: 6adbc...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 1. august 2018 #6 Del Skrevet 1. august 2018 På 29.7.2018 den 2.29, AnonymBruker skrev: Fra wikipedia: Det eldste sporet vi finner etter kaffe er en 1500 år gammel historie fra Etiopia om gjeteren Kaldi. ..Selve ordet kaffe er dokumentert fra 1598 på italiensk, caffe, igjen fra tyrkisk kahve, som igjen er avledet fra det arabiske ordet qahwah (kaffe). Det siste skal etter sigende bety vin, men mer sannsynlig er nok forklaringen at ordet har sin opprinnelse i den etiopiske regionen Kaffa, et tradisjonelt område for kaffeproduksjon. Kaffe er forøvrig kalt buno i Etiopia. Anonymkode: 6adbc...91a Jeg har hørt at kaffe heter "bunni" i Etiopia. Men det kan jo være jeg har hørt feil eller det er snakk om ulike dialekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå