Gå til innhold

Forlover betale billett til bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man gifter seg i utlandet, og spanderer følgende på forloveren:
-Flott hotell i fire netter til ganske stiv pris (gave fra oss til forloverne våre som takk)
-Håroppsett og makeup på bryllupsdagen (hun har selv forespurt dette)
-Kjole og sko
-Gir forlovergave (fikk da hun sa ja til å være forlover)
-Blomsterkrans til å ha i håret (selv forespurt)
-Har gitt beskjed om at vi ikke ønsker oss gave men at de skal komme og feire med oss (dette gjelder begge forloverne)

....og forloveren har takket ja til å være forlover vel vitende om hvor bryllupet står, og planlegger en egen ferie rundt bryllupet med reiser og aktiviteter i andre deler av landet i tiden før/etter bryllupet. Er det likevel naturlig eller forventet at vi likevel skal betale billett for vedkommende?
Alt forloveren får (og forventer) er verdt 2-3 ganger prisen av billettene.

Har nemlig en forlover som har snakket med "masse folk" som synes det er "helt sykt" at hun skal betale billettene sine selv.
Også verdt å nevne at mens vi er studenter og betaler bryllupet vårt av egen lomme uten noe hjelp, bor hun gratis, og har stabil inntekt uten noen store utgifter - vet med 100% sikkerhet at hun ikke sliter økonomisk.

Det har heller ikke falt meg inn at jeg skulle ha hjulpet henne med billetter, og tenker jeg ikke hadde forventet å bli spandert det på om det var omvendt heller. 

Er det jeg som er på villspor, eller er det forloveren min som er kravstor? 

Anonymkode: 89e2b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er naturlig at du spanderer flybilletter og overnatting for forloveren din dersom dere skal gifte dere i utlandet. Håroppsett og make-up, kjole og sko samt blomsterkrans syntes jeg dog forloveren burde betalt selv, med mindre det er du som har lagt føringer for hva hun skal ha på seg og hvordan hun skal se ut på håret i bryllupet. Forlovergave er da heller ikke nødvendig når du spanderer reise og opphold på henne.

Så med mindre du ønsker at hun skal ha en bestemt kjole osv. i bryllupet så ville jeg sagt at dere kan spandere flybillettene, men kjole, sko og make-up må hun ordne selv. 

Anonymkode: 09a8c...4f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er naturlig at du spanderer flybilletter og overnatting for forloveren din dersom dere skal gifte dere i utlandet. Håroppsett og make-up, kjole og sko samt blomsterkrans syntes jeg dog forloveren burde betalt selv, med mindre det er du som har lagt føringer for hva hun skal ha på seg og hvordan hun skal se ut på håret i bryllupet. Forlovergave er da heller ikke nødvendig når du spanderer reise og opphold på henne.

Så med mindre du ønsker at hun skal ha en bestemt kjole osv. i bryllupet så ville jeg sagt at dere kan spandere flybillettene, men kjole, sko og make-up må hun ordne selv. 

Anonymkode: 09a8c...4f3

Trådstarter her.
Vi skal betale flybilletter for henne selv om hun planlegger å bli i 2-3 uker, og bare skal være på "vårt sted" til bryllupet altså 2-3 dager? Ellers er planene hennes å besøke familie og dra på guidede turer og aktiviteter. Føler jo at det blir veldig sånn at vi betaler ferien hennes da?

Kan dessverre ikke si nei til hår, makeup, blomster nå, ettersom hun selv spurte, og jeg allerede har sagt hun kan få det. Tenkte jo det at når hun drar så langt så fortjener hun litt ekstra. Men så viser det seg at jeg burde jo kanskje ikke sagt ja likevel da...

Anonymkode: 89e2b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her.
Vi skal betale flybilletter for henne selv om hun planlegger å bli i 2-3 uker, og bare skal være på "vårt sted" til bryllupet altså 2-3 dager? Ellers er planene hennes å besøke familie og dra på guidede turer og aktiviteter. Føler jo at det blir veldig sånn at vi betaler ferien hennes da?

Kan dessverre ikke si nei til hår, makeup, blomster nå, ettersom hun selv spurte, og jeg allerede har sagt hun kan få det. Tenkte jo det at når hun drar så langt så fortjener hun litt ekstra. Men så viser det seg at jeg burde jo kanskje ikke sagt ja likevel da...

Anonymkode: 89e2b...a54

Koster flybillettene noe mer om hun skal være der i 2-3 uker kontra hva de hadde kostet om hun kun skulle være der i forbindelse med bryllupet deres? 

Dersom flybillettene koster det samme ville jeg sagt: «Vi kan spandere flybillettene på deg, men da kan vi dessverre ikke kjøpe kjole, sko, hår-og make-up eller blomsterkrans til deg. Du får velge selv hva du ønsker. Du har kanskje en kjole fra før du kan bruke?»

Anonymkode: 09a8c...4f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det er naturlig at dere spanderer billetter. Det er jo frivillig å komme i bryllupet, hadde hun ikke hatt råd så måtte hun jo bare ha takket nei til å være forlover. Også veldig spesielt at hun snakker om dette til andre, virker ganske umodent.

 

Anonymkode: 1f69c...c8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, dere har betalt kjempemye allerede! Og jeg synes at dere er kjempesnille som betaler hotellopphold.

Jeg antar at hun er en av dine nærmeste venninner, så hun hadde jo kommet i bryllupet ditt uansett. Dette er jo ikke en utgift hun har fordi hun er forlover.

Dette er ikke en jobb, men en tjeneste man gjør for en venn. Da kan hun ikke kreve at dere betaler for alle utgiftene. Dere betaler vel både mat og drikke denne dagen også. Hun bør forstå at dere har flust med utgifter som det er.

Om dette skulle bli en diskusjon mellom dere, så synes jeg ikke at du er den som er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man gifter seg i utlandet, og spanderer følgende på forloveren:
-Flott hotell i fire netter til ganske stiv pris (gave fra oss til forloverne våre som takk)
-Håroppsett og makeup på bryllupsdagen (hun har selv forespurt dette)
-Kjole og sko
-Gir forlovergave (fikk da hun sa ja til å være forlover)
-Blomsterkrans til å ha i håret (selv forespurt)
-Har gitt beskjed om at vi ikke ønsker oss gave men at de skal komme og feire med oss (dette gjelder begge forloverne)

....og forloveren har takket ja til å være forlover vel vitende om hvor bryllupet står, og planlegger en egen ferie rundt bryllupet med reiser og aktiviteter i andre deler av landet i tiden før/etter bryllupet. Er det likevel naturlig eller forventet at vi likevel skal betale billett for vedkommende?
Alt forloveren får (og forventer) er verdt 2-3 ganger prisen av billettene.

Har nemlig en forlover som har snakket med "masse folk" som synes det er "helt sykt" at hun skal betale billettene sine selv.
Også verdt å nevne at mens vi er studenter og betaler bryllupet vårt av egen lomme uten noe hjelp, bor hun gratis, og har stabil inntekt uten noen store utgifter - vet med 100% sikkerhet at hun ikke sliter økonomisk.

Det har heller ikke falt meg inn at jeg skulle ha hjulpet henne med billetter, og tenker jeg ikke hadde forventet å bli spandert det på om det var omvendt heller. 

Er det jeg som er på villspor, eller er det forloveren min som er kravstor? 

Anonymkode: 89e2b...a54

Selv hadde jeg spandert billetten på forloveren min, uten tvil. Skulle bare mangle. 

Edit, men ikke spandert alt det andre med hår og make up. Så kanskje jeg trekker tilbake det jeg skrev først etter å ha tenkt litt ;)

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal dra inn at dere gir overnatting på kjempedyrt hotell til henne - selv hadde jeg ikke satt pris på noe slikt og ville heller hatt fly dekket

Anonymkode: 29a56...d0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forlover til neste sommer og forventer ikke at de dekker noe for oss. Og det blir nok en dyr flybillett.

Anonymkode: 8f236...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...