AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Er det mulig at et brudd gror sakte pga. at personen er undervektig? Selv om hun får i seg nok næring i løpet av dagen, men likevel har noen kg under normal BMI og ikke har regelmessig mens? Har et brudd som ikke vil gro innen rimelig tid. Tenker om dette kan ha betydning da. Ønsker ikke svar som "spør legen", det skal jeg uansett gjøre neste gang jeg skal dit Anonymkode: 45234...ba8
solmåneogstjerner Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Men hvis du får i deg nok næring i løpet av dagen over en periode så er du vel ikke undervektig? Enten så er du ikke undervektig, og manglende mens skyldes noe annet eller så får du faktisk ikke i deg det du skal ha. Kan være du mangler noen næringsstoffer som f eks kalsium. Men ja, generell helse og vitamin/mineralmangel kan påvirke tilheling av brudd og mange (alle) andre funksjoner i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Er det mulig at et brudd gror sakte pga. at personen er undervektig? Selv om hun får i seg nok næring i løpet av dagen, men likevel har noen kg under normal BMI og ikke har regelmessig mens? Ja, det er en velkjent sak at anorektikere kan oppleve problemer med å få brudd til å gro ordentlig. Anonymkode: e224a...e2a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Men hvis du får i deg nok næring i løpet av dagen over en periode så er du vel ikke undervektig? Enten så er du ikke undervektig, og manglende mens skyldes noe annet eller så får du faktisk ikke i deg det du skal ha. Kan være du mangler noen næringsstoffer som f eks kalsium. Men ja, generell helse og vitamin/mineralmangel kan påvirke tilheling av brudd og mange (alle) andre funksjoner i kroppen. Man kan jo være undervektig uten å være underernært. Jeg har vært undervektig i flere år (BMI på ca. 17), med uregelmessig eller uteblitt mensen i perioder. Men likevel vet jeg at jeg får i meg nok av næringsstoffer. Men jeg får ikke i meg kalorioverskudd slik at jeg går opp i vekt, da jeg trener mye. Med kostholdet mitt har jeg en stabil vekt, men den er under normalen, og for lav til å ha en regelmessig menstruasjon (mest sannsynlig). Men jeg får i meg alle næringsstoffer for det. Anonymkode: 45234...ba8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er en velkjent sak at anorektikere kan oppleve problemer med å få brudd til å gro ordentlig. Anonymkode: e224a...e2a Jeg har ikke anoreksia. Det går an å ha lav BMI/være undervektig uten å ha anoreksia. Anonymkode: 45234...ba8
solmåneogstjerner Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo være undervektig uten å være underernært. Jeg har vært undervektig i flere år (BMI på ca. 17), med uregelmessig eller uteblitt mensen i perioder. Men likevel vet jeg at jeg får i meg nok av næringsstoffer. Men jeg får ikke i meg kalorioverskudd slik at jeg går opp i vekt, da jeg trener mye. Med kostholdet mitt har jeg en stabil vekt, men den er under normalen, og for lav til å ha en regelmessig menstruasjon (mest sannsynlig). Men jeg får i meg alle næringsstoffer for det. Anonymkode: 45234...ba8 Når jeg sier 'det du skal ha' så mener jeg både vitaminer/mineraler OG nok kalorier 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Når jeg sier 'det du skal ha' så mener jeg både vitaminer/mineraler OG nok kalorier 😊 Så da er undervektig og underernært det samme? La oss si at en person er undervektig og har uregelmessig og/eller uteblitt mensen. Hun trener mye, og spiser næringsrik kost tilsvarende nok kalorier til å vedlikeholde vekta hun har (går verken opp eller ned i vekt). Er denne personen da underernært? Kan dette gjøre at hun har problemer med å få brudd til å gro innen normal tid? Anonymkode: 45234...ba8
solmåneogstjerner Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så da er undervektig og underernært det samme? La oss si at en person er undervektig og har uregelmessig og/eller uteblitt mensen. Hun trener mye, og spiser næringsrik kost tilsvarende nok kalorier til å vedlikeholde vekta hun har (går verken opp eller ned i vekt). Er denne personen da underernært? Kan dette gjøre at hun har problemer med å få brudd til å gro innen normal tid? Anonymkode: 45234...ba8 Nei det trenger ikke å være det samme. Men tror at begge deler kan påvirke.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei det trenger ikke å være det samme. Men tror at begge deler kan påvirke. Okei Skjønner jo at underernæring fører til undervekt. Men som jeg forstår det kan man være undervektig uten å være underernært. Jeg anser meg selv som undervektig, men ikke underernært siden jeg får i meg mange næringsstoffer. Men skal jeg gå opp i vekt må jeg i kalorioverskudd. Har fått et brudd som ikke gror noe særlig. Er derfor jeg lurer på om min undervekt og uteblitte menstruasjon kan være årsak til dette. Vet jeg bør ta det opp med legen, men som sagt skal jeg gjøre det neste gang jeg skal dit! Spør bare her siden andre "vanlige" mennesker kanskje har mer kunnskap om dette enn det jeg har Anonymkode: 45234...ba8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da er undervektig og underernært det samme? La oss si at en person er undervektig og har uregelmessig og/eller uteblitt mensen. Hun trener mye, og spiser næringsrik kost tilsvarende nok kalorier til å vedlikeholde vekta hun har (går verken opp eller ned i vekt). Er denne personen da underernært? Kan dette gjøre at hun har problemer med å få brudd til å gro innen normal tid? Anonymkode: 45234...ba8 Men dersom kroppen din ikke har energi til å holde menstruasjonen i gang regelmessig, så er det vel ikke usannsynlig at han trenger tid for at et brudd skal leges? Anonymkode: 8daad...026
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men dersom kroppen din ikke har energi til å holde menstruasjonen i gang regelmessig, så er det vel ikke usannsynlig at han trenger tid for at et brudd skal leges? Anonymkode: 8daad...026 Det er nettopp det jeg spør om her! Jeg aner ikke hvilken påvirkning dette har på at brudd skal gro. Anonymkode: 45234...ba8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det jeg spør om her! Jeg aner ikke hvilken påvirkning dette har på at brudd skal gro. Anonymkode: 45234...ba8 Det tror jeg kun legen din kan svare på. Sånne ting er for kompliserte til at vi vanlige mennesker kan svare på. Dersom du har et brudd som ikke gror, bør du forresten raskt til legen så du slipper andre komplikasjoner. Lykke til 😊😊 Anonymkode: 8daad...026
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg kun legen din kan svare på. Sånne ting er for kompliserte til at vi vanlige mennesker kan svare på. Dersom du har et brudd som ikke gror, bør du forresten raskt til legen så du slipper andre komplikasjoner. Lykke til 😊😊 Anonymkode: 8daad...026 Jeg har kontaktet legekontoret, og oversendt svaret fra CT og MR (nettopp byttet fastlege pga. flytting). Legen har ventetid, så fikk ikke time før om en stund. Men etter å ha fått journal og bilde-svarene skulle han vurdere om jeg trenger å komme dit tidligere enn timen jeg har fått. Har ikke hørt noe fra dem, og nå har det gått 1 uke siden jeg oversendte svarene. Virker derfor ikke som at han mener jeg trenger å komme raskt? Anonymkode: 45234...ba8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg kun legen din kan svare på. Sånne ting er for kompliserte til at vi vanlige mennesker kan svare på. Dersom du har et brudd som ikke gror, bør du forresten raskt til legen så du slipper andre komplikasjoner. Lykke til 😊😊 Anonymkode: 8daad...026 Og hva kan forresten være komplikasjonene? Anonymkode: 45234...ba8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva kan forresten være komplikasjonene? Anonymkode: 45234...ba8 At sårkantene på beinet, gror hver for seg, og at du dermed må gjennom en omfattende operasjon. Anonymkode: 8daad...026
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 Men har du kontaktet behandlende sykehus? Der du var da skaden først oppstod? Anonymkode: 8daad...026
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: At sårkantene på beinet, gror hver for seg, og at du dermed må gjennom en omfattende operasjon. Anonymkode: 8daad...026 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du kontaktet behandlende sykehus? Der du var da skaden først oppstod? Anonymkode: 8daad...026 Hæ? Det er snakk om et tretthetsbrudd. Altså ikke et fullstendig brudd som er blitt gipset eller immobilisert på annen måte. Står i MR-svaret at bruddet har god stilling, men ikke er grodd. Det er nå ca. 4 måneder siden det oppsto. Er det risiko for at jeg må gjennom en omfattende operasjon hvis dette ikke gror snart? Har ikke vært i kontakt med noe sykehus, kun lege og bildediagnostikk. Anonymkode: 45234...ba8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå