Gå til innhold

sur lukt i vaskemaskin


kriztine

Anbefalte innlegg

Hvordan fjerne sur lukt fra vaskemaskin. Har prøvd sånn pulver for å rense maskinen, men den synes jeg ikke virker. Hver gang jeg vasker klær nå, lukter klærne surt. Gang på gang. huff.. noen som har tips for å få bukt med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lufter du ut hver eneste gang du har vasket klær? Det er veldig viktig å la døra til vaskemaskinen stå åpen etter vasking.

Ellers så burde du rengjøre vaskemaskinen godt for hånd. Særlig i silikonlaget mellom døra kan det legge seg mye bakterier og lukt, ettersom vann ofte kommer inn her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje upopulært, men den eneste måten jeg fikk vekk den sure lukta på (til tross for å skrubbe alle pakninger, kjøre maskinrens, med eddik.... og alle andre muligheter) var å kjøre et laaangt program med litt klorin i vannet, og la maskinen tørke helt ut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bort lukt i min med eddik. Jeg passer alltid på å la døren stå åpen mellom vask. Jeg har i tillegg kjørt en 90 graders vask en gang i uka og nå har jeg ingen lukt 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kriztine skrev:

Hvordan fjerne sur lukt fra vaskemaskin. Har prøvd sånn pulver for å rense maskinen, men den synes jeg ikke virker. Hver gang jeg vasker klær nå, lukter klærne surt. Gang på gang. huff.. noen som har tips for å få bukt med dette?

Hvor ofte kjører du kokevask?

Anonymkode: d963c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan være et tegn på at termostaten din gir for lav temperatur. Hvis det går mye 40 graders med reell temperatur 30-35 grader blir det surt etterhvert. Jeg bruker stort sett 60 på alt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kriztine skrev:

Hvordan fjerne sur lukt fra vaskemaskin. Har prøvd sånn pulver for å rense maskinen, men den synes jeg ikke virker. Hver gang jeg vasker klær nå, lukter klærne surt. Gang på gang. huff.. noen som har tips for å få bukt med dette?

Sur lukt er straffen for å ha latt klærne ligge i maskinen etter at de er vasket, ikke latt døren stå åpen når maskinen ikke er i bruke alternativ tre vasket alt mulig i maskinen. 

Du får ikke sur lukt bort uansett hva du gjør. Maskinen er ferdig når den lukter stikk av. Alternativene dine er å skifte alt av gummislanger og belg. Men det blir dyrt. Har du i tillegg brukt eddik i maskinen? 

Anonymkode: 63dc4...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjør kokvask. Dette bør du gjøre månedlig, den enkleste måten å sikre det på er å kokvaske håndduker, kluter, etc. Her og nå må du kjøre kokvask på tom maskin. Du trenger verken såpe eller rens eller eddik. Bare kjør 90 grader på tom tank.

2. Ha døren åpen til maskinen er tørr. Hver gang. Tøm maskinen senest innen 1/2 time for klær vasket på under 60 grader, 1 time for klær vasket over. Bakterier elsker våte, klamme maskiner. Ikke mye poeng i nyvasket tøy når det har godgjort seg inni maskinen en stund.

3. Vask mellom gummipakning og tøm lofilter. Jevnlig. Og før du vasker noe som helst igjen.

Anonymkode: 8407f...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 15.6.2018 den 0.20, Gjest Konditorfrue skrev:

Du kan bruke sånne rensetabletter for oppvaskmaskinen 

Amen! Eneste som hjalp hos meg, men det var pulverrens for oppvaskmaskin jeg hadde. Betyr sikkert ingenting. Tusen takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt damme problem. Jeg syns heller ikke maskinrens virket. Det som virket, var å skifte til pulvervaskemiddel til hvitt tøy, og kjøre vask med det vaskemiddelet på 60 eller 90 graderjevnlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg begynte å bruke eddik som skyllemiddel, har aldri maskinen luktet.

Eddik gjør klærne like myke som skyllemiddel, det lukter ikke eddik av klærne, og maskinen får seg en rens hver gang jeg vasker klær :) 

Husk å la både dør og vaskemiddel skuff stå åpen for lufting mellom vasking :) 

Og jevnlig rense lofilter. 

Anonymkode: c2d89...62e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem før da maskinen stod på lite bad der vi måtte ha døra til maskinen lukket for å gå på do og dusje etc. Da ble det til at vi ikke var flinke nok til å la døra stå åpen for lufting mellom vasker.

har nå flyttet og fått vaskerom, så nå lar vi døra stå åpen hele tiden når den ikke er i bruk. Det er samme maskinen, men klærne lukter ikke surt lenger. Vi har vel og merke renset og vasket den godt i tillegg.

Anonymkode: 7c617...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2019 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg begynte å bruke eddik som skyllemiddel, har aldri maskinen luktet.

Eddik gjør klærne like myke som skyllemiddel, det lukter ikke eddik av klærne, og maskinen får seg en rens hver gang jeg vasker klær :) 

Husk å la både dør og vaskemiddel skuff stå åpen for lufting mellom vasking :) 

Og jevnlig rense lofilter. 

Anonymkode: c2d89...62e

Hver gang jeg åpner den lofilter dritten så er den rein, så det gidder ikke jeg.

Anonymkode: 9d50f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...