Gå til innhold

Jumper's knee


granolagirl

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden økte jeg litt brått på med løping og styrketrening og klarte å pådra meg jumper's knee. Det har blitt bedre ved restitusjon, men kommer tilbake med én gang jeg bare går litt lengre enn en tur på nærbutikken, og også når jeg sykler. Skikkelig synd og irriterende.

Kan jeg trene om jeg bruker Voltaren Gel? Er det noen grense for hvor mye jeg bør bruke det? Og er det noen som har noen andre gode råd til å trene med eller å bli kvitt jumper's knee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er mellom jumpers knee og runners knee, men som det hjalp meg veldig, er å tøye skikkelig etter løpingen. Da forsvant "runners knee" helt hos meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er mellom jumpers knee og runners knee, men som det hjalp meg veldig, er å tøye skikkelig etter løpingen. Da forsvant "runners knee" helt hos meg. 

Takk!  Vet ikke helt hva som er forskjellen på noen av de to begrepene. Men jeg begynte for noen uker siden å løpe nesten daglig uten at jeg hadde trent på lenge, og en uke etterpå så kjenner jeg at ene kneet mitt er skikkelig stivt og rart. HAr ikke vondt i kneet, men kjenner en begrenset bevegelighet, spesielt når jeg sitter i Lotus og mediterer. Kuttet ut løpingen forid jeg vil ikke risikere at det blir vondt,eller at jeg skader noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke smart å bruke smertestillende og trene som vanlig. Det er en grunn til at du har vondt, og det er fordi du har en skade. Skaden blir ikke noe bedre av å bruke smertestillende. Da jeg hadde jumper's knee var det eneste som hjalp treningsfri. Det er kanskje litt ekstremt, men jeg sluttet å trene i nesten et år. Da jeg begynte ordentlig igjen var ikke smertene der lenger, og jeg har ikke kjent noe til dem siden. Snakk med en fysioterapeut. 

Anonymkode: 4b98d...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke smart å bruke smertestillende og trene som vanlig. Det er en grunn til at du har vondt, og det er fordi du har en skade. Skaden blir ikke noe bedre av å bruke smertestillende. Da jeg hadde jumper's knee var det eneste som hjalp treningsfri. Det er kanskje litt ekstremt, men jeg sluttet å trene i nesten et år. Da jeg begynte ordentlig igjen var ikke smertene der lenger, og jeg har ikke kjent noe til dem siden. Snakk med en fysioterapeut. 

Anonymkode: 4b98d...e9d

Tusen takk for svar! Uff, det er kjedelig med sånne skader, altså. Tror du yoga og lignende går greit om jeg er forsiktig når jeg kjenner det i kneet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Hopperkne/jumpers knee/patellar tendonitis, kjært barn har mange navn, kan være en vanskelig lidelse å bli kvitt.

I dag anbefaler man at en bør unngå aktivitet som forværrer symptomene, altså ting som gjør vondt. Typiske ting man bør unngå er eksplosivitet/støt(løp, hopp, fotball, basketball, volleyball, håndball etc) som belaster patellarsenen.

Samtidig som du unngår aktivitet som forværrer tilstanden, må du forsøke å trene det bort ved eksentrisk trening, eller tung langsom styrketrening. En kombinasjon av begge bør prøves ut. Følger du disse treningsmetodene i rundt 6 måneder uten at det er blitt bedre, kan operasjon være mulighet, og du bør derfor henvises til en ortoped. Jeg anbefaler å bli henvist til Dr. Marc Strauss, Lars Engebretsen eller Roald Bahr. Dette er dyktige ortopeder med ekspertise på kneskader, da spesielt hopperkne. Alle disse er tilknyttet Olympiatoppen, men jobber også ved Oslo universitetssykehus, hvor man kan bli henvist gjennom det offentlige.

Operasjon av hopperkne har vist seg å være så som så. Rundt 60% av pasientene blir helt bra etter operasjon, mens de resterende har fått liten eller ingen effekt av operasjon i det hele tatt. Ved operasjon fjerner man arrvev fra patellarsenen, slik at kroppen kan lege seg selv. Litt av hva jumpers knee er, er at kroppen ikke lenger klarer å reparere senen etter belastning, og dermed forekommer det degenerative forandringer i senen. Etter operasjonen er det full fokus på trening, siden det ikke er operasjonen i seg selv som evt kurerer deg - den gjør bare at kroppen kan klare å reparere seg selv. Det er altså ingen garanti for at en operasjon blir vellykket.

Jeg har selv hatt hopperkne, som endte med operasjon. Min operasjon var vellykket, og jeg er helt frisk i dag. Håper situasjonen din ordner seg, og det er bare å spørre om noe ang hopperkne om du lurer på noe.

Endret av physics
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Jeg hadde det lenge før jeg fikk tips om å trene sideplanke 3 - 4g i uken. Kjente en forbedring allerede etter første uken 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...