AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Barnet mitt har et stort(i forhold til kroppen) skrubbsår på underarmen. Det er nå frem dager gammelt og produksjonen av væske og puss bare tiltar. Barnet har vondt når vi er borti. Hva gjør jeg? Kan jeg ringe lege så han kan henvise til sårsykepleier? Vet vi har to av de på legesenteret. Jeg vet jeg egentlig bør fikse dette selv, men det ser ut til at jeg feiler. Har dere andre tips? Snakket med apoteketet med de vil ikke gi råd når det gjelder så små barn. Snakk om 3-åring. Fikk selv sepsis av samme type sår for fem år siden, så har veldig respekt for disse sårene. Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Herlighet JA dere snakker så klart med lege når sånne ting ikke bedrer seg. Det er ikke farlig å ta en telefon dit å høre hva de syns Anonymkode: fa868...dca 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herlighet JA dere snakker så klart med lege når sånne ting ikke bedrer seg. Det er ikke farlig å ta en telefon dit å høre hva de syns Anonymkode: fa868...dca Kan men ringe å spørre legevakt om de synes det kan vente? Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Hvorfor spør du oss? Alle går selvsagt til legen når man har fått en infeksjon Anonymkode: ee64a...326 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan men ringe å spørre legevakt om de synes det kan vente? Anonymkode: 1e8a2...aa5 En ringer ikke legevakt for dette. En tar kontakt med fastlege Anonymkode: ee64a...326
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En ringer ikke legevakt for dette. En tar kontakt med fastlege Anonymkode: ee64a...326 Ok. Takk for svar. Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt har et stort(i forhold til kroppen) skrubbsår på underarmen. Det er nå frem dager gammelt og produksjonen av væske og puss bare tiltar. Barnet har vondt når vi er borti. Hva gjør jeg? Kan jeg ringe lege så han kan henvise til sårsykepleier? Vet vi har to av de på legesenteret. Jeg vet jeg egentlig bør fikse dette selv, men det ser ut til at jeg feiler. Har dere andre tips? Snakket med apoteketet med de vil ikke gi råd når det gjelder så små barn. Snakk om 3-åring. Fikk selv sepsis av samme type sår for fem år siden, så har veldig respekt for disse sårene. Anonymkode: 1e8a2...aa5 Sårsykepleier har vi ikke. Alle stkepleiere kan sårstell. Ellers er problemet ditt et legevaktproblem. Nå, og ikke senere. Anonymkode: 80d15...1e4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sårsykepleier har vi ikke. Alle stkepleiere kan sårstell. Ellers er problemet ditt et legevaktproblem. Nå, og ikke senere. Anonymkode: 80d15...1e4 Alle kan det, men noen er spesialiserte til det. Er forskjellige meninger her om det er legevaktproblem eller ikke. Får se det an et par timer. Takk for svar! Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ringer ikke legevakt for dette. En tar kontakt med fastlege Anonymkode: ee64a...326 Det er faktisk lørdag og fastlegen er stengt til mandag. Et lite barnmed et dlikt sår som ts beskriver i hi, skal ikke gå til mandag, men til legevakten nå på dagtid. På kveldstid er det færre ansatte på legevaktene. Så ts reis til legevakt med barnet nå, og ikke sitt på nettet med denne typen problemer. De må sees på og vurderes visuelt. Anonymkode: 80d15...1e4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 Rens flere ganger om dagen med klorhexidin og bomullpads . Nå r det helg så du får ikke kommet deg til legen før mandag, frem til det renser dere morgen, formiddag og kveld. Kanskje flere ganger enn det også, så får dere se om det bedrer seg Anonymkode: ecba5...240
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #11 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rens flere ganger om dagen med klorhexidin og bomullpads . Nå r det helg så du får ikke kommet deg til legen før mandag, frem til det renser dere morgen, formiddag og kveld. Kanskje flere ganger enn det også, så får dere se om det bedrer seg Anonymkode: ecba5...240 Takk, men er det vi har gjort frem til nå...skal selvsagt fortsette med rensingen😊 Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12 Skrevet 9. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kan det, men noen er spesialiserte til det. Er forskjellige meninger her om det er legevaktproblem eller ikke. Får se det an et par timer. Takk for svar! Anonymkode: 1e8a2...aa5 Et sår som væsker og er betent vil ikke på et mirakuløst vis bli bra på to timer. Plukk opp telefonen å snakk med legevakten! Om de ikke tror dere bør komme inn så kan dere i det minste få råd om hva dere skal gjøre Anonymkode: fa868...dca 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #13 Skrevet 9. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rens flere ganger om dagen med klorhexidin og bomullpads . Nå r det helg så du får ikke kommet deg til legen før mandag, frem til det renser dere morgen, formiddag og kveld. Kanskje flere ganger enn det også, så får dere se om det bedrer seg Anonymkode: ecba5...240 Små bar skal ikke ha mengder med sårrensemiddel på seg. 1. Hvor gammelt er barnet? 2. Hvor stor del av armen dekker dette såret? En 20 kroning eller en 100 lapp sin størrelse? 3. Hvordan har barnet fått såret? Ved fall utendørs i grus og jord, innendørs? 4. Hvorfor vegrer du deg for å kontakte legevakten ts? Anonymkode: 80d15...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #14 Skrevet 9. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Små bar skal ikke ha mengder med sårrensemiddel på seg. 1. Hvor gammelt er barnet? 3 år 2. Hvor stor del av armen dekker dette såret? En 20 kroning eller en 100 lapp sin størrelse? 50-lapp. 3. Hvordan har barnet fått såret? Ved fall utendørs i grus og jord, innendørs? Fall på offentlig fotballbane av grus. Blir også brukt til trening av hunder og hester. 4. Hvorfor vegrer du deg for å kontakte legevakten ts? Fordi jeg vet og forstår at de er lei av at folk plager de for alt mulig. Redd jeg krisemaksimerer noe som de anser som en bagatell. Anonymkode: 80d15...1e4 Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #15 Skrevet 9. juni 2018 Du tar selvfølgelig kontakt med legevakt!! Ikke vær redd for å virke overforsiktig, dette er et reelt legevakttilfelle. En 3 åring med betent sår skal ikke gå til mandag uten at du ihvertfall har pratet med lege. Lykke til! Anonymkode: bbedf...46f
solmåneogstjerner Skrevet 9. juni 2018 #16 Skrevet 9. juni 2018 Det skader vel ikke å ringe legevakten uansett? Så kan de vurdere det. Det er lurt å ringe tidlig på dagen. Hvis de vil dere skal komme inn, så er det sannsynligvis kortere ventetid.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #17 Skrevet 9. juni 2018 Ring legevakten og forklar skaden. De er flinke til å vurdere, og sette opp en time eller be deg komme inn. Anonymkode: 0647e...5ca
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #18 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Små bar skal ikke ha mengder med sårrensemiddel på seg. 1. Hvor gammelt er barnet? 3 år 2. Hvor stor del av armen dekker dette såret? En 20 kroning eller en 100 lapp sin størrelse? 50-lapp. 3. Hvordan har barnet fått såret? Ved fall utendørs i grus og jord, innendørs? Fall på offentlig fotballbane av grus. Blir også brukt til trening av hunder og hester. 4. Hvorfor vegrer du deg for å kontakte legevakten ts? Fordi jeg vet og forstår at de er lei av at folk plager de for alt mulig. Redd jeg krisemaksimerer noe som de anser som en bagatell. Anonymkode: 80d15...1e4 Anonymkode: 1e8a2...aa5 Siteringen her ble elendig.. Jeg håper nå ts for lengst har kommet seg på legevakten med barnet. De som plager leger med bagateller av fysiske ting i tide og utide trenger det for å få ro i sjelen. Altså er aldri et spørsmå for pite eller for stort. Når barnet tydelig har et problem så er det langt fra en unødvendighet eller unødvendig plaging, her er det tydelig et behov. Jeg håper barnet nå har fått nødvendig hjelp. Oppdater gjerne tråden, ts. Anonymkode: 80d15...1e4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #19 Skrevet 9. juni 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siteringen her ble elendig.. Jeg håper nå ts for lengst har kommet seg på legevakten med barnet. De som plager leger med bagateller av fysiske ting i tide og utide trenger det for å få ro i sjelen. Altså er aldri et spørsmå for pite eller for stort. Når barnet tydelig har et problem så er det langt fra en unødvendighet eller unødvendig plaging, her er det tydelig et behov. Jeg håper barnet nå har fått nødvendig hjelp. Oppdater gjerne tråden, ts. Anonymkode: 80d15...1e4 Vi kom rett inn. TS. Anonymkode: 1e8a2...aa5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #20 Skrevet 9. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sårsykepleier har vi ikke. Alle stkepleiere kan sårstell. Ellers er problemet ditt et legevaktproblem. Nå, og ikke senere. Anonymkode: 80d15...1e4 ikke bare sykepleiere men helsesekretærer hos fastlegen kan også utføre sårstell. Anonymkode: 2cd8f...d9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå