Gå til innhold

Barnehage arrangerer pride for 2- og 3-åringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er veeeeeldig tidlig må jeg si. Er faktisk litt enig med Selbekk i denne saken, og jeg er VELDIG tilhenger av homofiles rettigheter og pride generelt. Men dette synes jeg blir å tre politikk langt nedover hodet deres. Jeg tror ikke de har forutsetninger for å begripe hva dette dreier seg om.

https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-at-barnehager-arrangerer-pride-1.14074299

Anonymkode: 9e2dd...21a

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette blir for dumt..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er fint at barn lærer mye i barnehagen, men akkurat ting som dette ønsker jeg å lære MINE barn selv, på våre premisser og når vi ser at det kan bli mottatt og forstått. 

Her tar barnehagene et foreldreansvar de bør holde seg langt borte fra. 

Uhørt at dette er ting mine barn, som jeg har jobben med å oppdra, skal lære av andre mennesker. 

Anonymkode: 3a8f3...751

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Toskeskap. Hadde aldri latt min 3-åring delta på slike ting før han selv forstår hva det er.

Men er det ikke slik at utviklingshemmede feks. også deltar på dette? Pride viser vel alt som skiller seg litt ut.

Anonymkode: 6704f...1cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig positivt. Hva er problemet med at barba har det gøy? 

Anonymkode: e1d51...5ca

• Liker 23
Gjest making.a.mess
Skrevet

Å ha festival for voksne er en ting, men ibhg hører det ingen steds hjemme. Det blir helt helt feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig at det er litt drøyt at det er barnehagen som skal lære bort slik aksept, men når jeg tenker over det så er det egentlig relativt viktig. Ikke alle foreldre er åpne for andre seksualiteter eller viser forståelse mot folk som er funksjonshemmede. Da er det viktig at man lærer fra man er liten av at man skal akseptere andres situasjoner og ikke ta etter og dømme slik som foreldrene. 

Anonymkode: 93fbb...429

• Liker 26
Skrevet

Jeg synes det er flott at barn lærer om mangfold tidlig! I rammeplanen for barnehagen står det at barna skal lære om homofili. Da er pride en fin anledning. Dette skal jeg tipse barnehagen vår om etterhvert! Kanskje kan vi ungå at "homo" blir brukt som skjellsord i skolealder.

• Liker 34
Skrevet

Barnehagar har jo hatt karneval i årevis, det har ikkje blitt spetakkel av at det eigentleg er seksualiserte antrekk i originalkarneval i Brasil. Trur barnehagetilsette er kloke nok til å lage dette til ein fin, fargerik dag for små menneske. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, høres ut som du mener homofili er noe som ungene dine ikke vil tåle å høre noe om før de når en viss alder. Du ser tydeligvis ikke på homofile som helt vanlige mennesker.

Anonymkode: c1e8d...055

Nei, min bror er homofil. Så homofili får de inn der. 

Det jeg ikke liker, er at de arrangerer pride, som om homofili er noe unaturlig som derfor må gjøres noe spesielt ut av. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Hva er problemet? Tviler på de tvinger ungene til å kle seg i drag... Barna får flagg, har det gøy og lærer littegrann om pride.

Ser ikke helt at barn kan være "for unge" for å begynne å lære om at man kan bli kjæreste med den man vil. Barn forstår heller ikke fullt ut hva en grunnlov er, men de går da i 17. mai-tog likevel.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at pride i barnehagen retter seg mot mangfold, ikke seksualitet. Derfor hadde jeg ikke hatt noen problemer med å sende snart 4 åringen på det. 

Anonymkode: 4b6f0...2d2

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes egentlig at det er litt drøyt at det er barnehagen som skal lære bort slik aksept, men når jeg tenker over det så er det egentlig relativt viktig. Ikke alle foreldre er åpne for andre seksualiteter eller viser forståelse mot folk som er funksjonshemmede. Da er det viktig at man lærer fra man er liten av at man skal akseptere andres situasjoner og ikke ta etter og dømme slik som foreldrene. 

Anonymkode: 93fbb...429

1 time siden, Frostrose skrev:

Jeg synes det er flott at barn lærer om mangfold tidlig! I rammeplanen for barnehagen står det at barna skal lære om homofili. Da er pride en fin anledning. Dette skal jeg tipse barnehagen vår om etterhvert! Kanskje kan vi ungå at "homo" blir brukt som skjellsord i skolealder.

1 time siden, Fjaselina skrev:

Barnehagar har jo hatt karneval i årevis, det har ikkje blitt spetakkel av at det eigentleg er seksualiserte antrekk i originalkarneval i Brasil. Trur barnehagetilsette er kloke nok til å lage dette til ein fin, fargerik dag for små menneske. 

Støtter dere!

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, min bror er homofil. Så homofili får de inn der. 

Det jeg ikke liker, er at de arrangerer pride, som om homofili er noe unaturlig som derfor må gjøres noe spesielt ut av. 

Det er vel ofte slik i "normaliseringsprosesser", det går i fra uglesett og kanskje til og med forbudt til krampaktig positivitet til javel, hvem bryr seg? Om noen år kommer vi sikkert til å se tilbake på pride og tenke at det var sært å feire og markere noe så hverdagslig som homofili. Har hørt en historier fra mange tiår tilbake der folk har bedt om å få håndhilse på og fotografere fargede mennesker fordi de aldri hadde sett noen sånne før. Det var godt ment fra initiativtakernes side, men i dag ser man jo på det som ganske utrolig at noen kunne finne på å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra

Anonymkode: 4b20e...068

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra de lærer mangfold allerede fra barnehagealder, men å arrangere pride i barnehagen syns jeg er litt krampeaktig. Hvis de vil normalisere homofili osv bør de heller lære at det å være homofil ikke er noe stor greie, og da syns jeg det blir feil å ha en parade for alle som faller utenfor normalen. Spesielt når barna ikke skjønner hva det går ut på engang. De vet ikke, og bør ikke vite, noe om seksualitet eller legning når de er 3 år

Anonymkode: 7a488...9e8

• Liker 6
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
7 timer siden, ti10 skrev:

Det er vel ofte slik i "normaliseringsprosesser", det går i fra uglesett og kanskje til og med forbudt til krampaktig positivitet til javel, hvem bryr seg? Om noen år kommer vi sikkert til å se tilbake på pride og tenke at det var sært å feire og markere noe så hverdagslig som homofili. Har hørt en historier fra mange tiår tilbake der folk har bedt om å få håndhilse på og fotografere fargede mennesker fordi de aldri hadde sett noen sånne før. Det var godt ment fra initiativtakernes side, men i dag ser man jo på det som ganske utrolig at noen kunne finne på å gjøre det.

Dette tenker jeg og. Vi trenger denne overhypen akkurat nå, men så går det tilbake og blir den hverdagen det faktisk er.

AnonymBruker
Skrevet

Ja til mangfold, nei til pride i barnehager. Jeg er helt for at ungene skal lære at alle er forskjellige, men likevel like mye verd. Og det er så mange måter man kan gjøre det på. Rockesokk, internasjonale dager, markering og læring om ulike helligdager, osv osv osv. Men jeg har lite tro på at unger på 1-5 år har noe behov for å lære om pride og homofili i den måten. Det holder lenge med å bare fortelle om det like enkelt som at man forteller om at noen har mammaer og pappaer som ikke bor sammen. 

Anonymkode: fb119...53b

• Liker 3
Skrevet

2-3-åringen min hadde helt sikkert likt å vifte med regnbueflagg og marsjere litt, og hadde neppe blitt seksualisert eller hjernevasket av det. 

Homofili er allerede en del av noen av barnas virkelighet. Anslagsvis 3-5% av dem vokser opp til å være homofile. Noen av dem har følelsen av det allerede som ganske unge barn og forholder seg snart til det som en av "de andre", ikke som en av det "normale" fellesskapet. Dernest er det en del av dem som har likekjønnede foreldre, eller nær familie eller bekjente som er i likekjønnede forhold. 

Med all påvirkningen barna vil møte som er nedsettende mot minoriteter, synes jeg det er bra at barnehagen tar et tydelig standpunkt om å se på ulike familier og par som likeverdige. 

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...