Gå til innhold

Finansieringsbevis fra DNB - lang tid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å investere i boligmarkedet og har sendt inn i søknad på nett om finansieringsbevis i DNB (min bank, har alle kontoer og sparing der). Det står på nett at søknaden skal ta bare noen få minutter og de reklamerer med at dersom du er på visning og finner en bolig, skal du kunne søke og få svar så kjapt at du er klar til budrunden dagen etter. Jeg søkte for tre dager siden og fremdeles står det bare at søknaden er under behandling. Ganske villedende reklame at man skal kunne få svar på få minutter, og ihvertfall innen et døgn, og så drar det ut i langdrag. Heldigvis er jeg ikke i en budrunde enda for det ville ha vært veldig ergelig å gå glipp av drømmeboligen fordi banken er treg i avtrekkeren...

Noen med erfaring? Er det vanlig at DNB er så trege?

Anonymkode: c9a9f...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg sliter med noe lignende; men mer digitalt problem. har gitt en bank tilgang til å innhente skattemld i altinn. men får mail og sms om at søknaden min ikke er fullført. 

har prøvd å ringe kundeservice hele dagen. håper jeg kommer gjennom mandag, visningen er da!

opplever at de tre bankene jeg innhenter tilbud fra er ganske slappe. budrundene er for raskt etter visning!

Anonymkode: 3fbe0...98c

• Liker 2
Gjest Hummel34
Skrevet

Døgnåpne bank - ring og spørr. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg sliter med noe lignende; men mer digitalt problem. har gitt en bank tilgang til å innhente skattemld i altinn. men får mail og sms om at søknaden min ikke er fullført. 

har prøvd å ringe kundeservice hele dagen. håper jeg kommer gjennom mandag, visningen er da!

opplever at de tre bankene jeg innhenter tilbud fra er ganske slappe. budrundene er for raskt etter visning!

Jeg fikk ikke beskjed om noe som helst men oppdaget helt tilfeldig dagen etter da jeg skulle i nettbanken og sjekke, at de ventet på at jeg skulle sende inn lønnsslipp før de kunne gå videre med søknaden. De hadde ikke gitt beskjed om dette verken på mail, sms eller i inboksen i nettbanken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Hummel34 skrev:

Døgnåpne bank - ring og spørr. 

kom endelig gjennom! men... eneste tips var å prøve en ny nettleser😓det hjalp ikke på den ekektr.søkn.

har styrt med dette helt siden drømmeleiligheten ble annonsert denne uken. mandag blir den solgt.

skikkelig surt, jeg har ek og økonomi til den. hiver meg så klart rundt mandag; men er begrenset hva jeg klarer å få i orden før budfristen

AnonymBruker
Skrevet

Fremdeles ikke svar, men nå er det vel helg...
De burde drite i å love rask behandling/svar når de ikke klarer å innfri.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt å investere i boligmarkedet og har sendt inn i søknad på nett om finansieringsbevis i DNB (min bank, har alle kontoer og sparing der). Det står på nett at søknaden skal ta bare noen få minutter og de reklamerer med at dersom du er på visning og finner en bolig, skal du kunne søke og få svar så kjapt at du er klar til budrunden dagen etter. Jeg søkte for tre dager siden og fremdeles står det bare at søknaden er under behandling. Ganske villedende reklame at man skal kunne få svar på få minutter, og ihvertfall innen et døgn, og så drar det ut i langdrag. Heldigvis er jeg ikke i en budrunde enda for det ville ha vært veldig ergelig å gå glipp av drømmeboligen fordi banken er treg i avtrekkeren...

Du må legge inn en masse dokumenter i nettbanken før de ser på det. Skatteoppgjør, lønnslipper.

Jeg fikk ikke noe svar før jeg ringte dem og da hadde det gått mer enn 1 uke. så nei det tar mer tid enn 1 dag.

Anonymkode: a6115...c2a

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kom endelig gjennom! men... eneste tips var å prøve en ny nettleser😓det hjalp ikke på den ekektr.søkn.

har styrt med dette helt siden drømmeleiligheten ble annonsert denne uken. mandag blir den solgt.

skikkelig surt, jeg har ek og økonomi til den. hiver meg så klart rundt mandag; men er begrenset hva jeg klarer å få i orden før budfristen

Hvis du har fått sendt inn nødvendig dokumentasjon så går det helt sikkert fint, bare ring banken på mandag.  Du trenger ikke ha med deg noe bevis på finansiering på visning, megler skal ikke vite hvor mye du har å rutte med, og er nødt for å ringe banken for hvert bud du gir.

Anonymkode: 1d258...754

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må legge inn en masse dokumenter i nettbanken før de ser på det. Skatteoppgjør, lønnslipper.

Jeg fikk ikke noe svar før jeg ringte dem og da hadde det gått mer enn 1 uke. så nei det tar mer tid enn 1 dag.

Anonymkode: a6115...c2a

De har fått full tilgang til skattemeldingen min i Altinn og jeg har sendt inn lønnsslipp for begge jobbene mine. Hva mer skal de ha?

Hvis man må laste opp masse dokumenter, ringe for å bekrefte og vente i flere dager, burde de opplyse om dette og ikke reklamere med rask søknad og avgjørelse på nett. Det er både dårlig kundebehandling og villedende reklame.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dessuten, de bør klare å si i fra dersom de trenger mer dokumentasjon. Spesielt når de lover kjapp avgjørelse og beskjed i nettbanken. Det var jo bare helt tilfeldig at jeg gikk inn under lån/gjeld i nettbanken og så at de ventet på lønnsslipp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søknaden må nok behandles manuelt og der er nok noe banken ikke er fornøyd med. 

Du har ikke tenkt at det kan være et smart trekk å ringe dem? Dnb driver vel ikke saksbehandling via forumet her?

Anonymkode: 48358...a27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

DNB har døgnåpen kundeservice både på chat og telefon, så hvorfor ikke ta kontakt der? Der vil de kjapt svare på om det er noen papirer som mangler eller hva som er rusk i maskineriet. 

Anonymkode: 65bbc...c8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke tenkt at det kan være et smart trekk å ringe dem? Dnb driver vel ikke saksbehandling via forumet her?

Anonymkode: 48358...a27

Nei guri, det har jeg ikke tenkt! :rolleyes:
Jeg spurte om noen andre har erfaring med at dem er trege, jeg spurte ikke etter hjelp til saksbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke i DnB men venter også på finsieringsbevis og hva beløpet blir på. Ble lovet det skulle være ferdig onsdag så torsdag purret vi og da skulle det være ferdig fredag. Var visning på torsdag så vi stresset litt da. Fredag purret vi igjen men fikk til svar at det var møter hele dagen så det ble ikke ferdig, hvorfor da love å få det ferdig... :sukk:

mandag MÅ vi ha svar. Gikk glipp av ett 5 roms hus til under 2 millioner og nekter å gå glipp av det siste vi så på som ligger på 2,3 millioner. 

Anonymkode: f0b30...352

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i DnB men venter også på finsieringsbevis og hva beløpet blir på. Ble lovet det skulle være ferdig onsdag så torsdag purret vi og da skulle det være ferdig fredag. Var visning på torsdag så vi stresset litt da. Fredag purret vi igjen men fikk til svar at det var møter hele dagen så det ble ikke ferdig, hvorfor da love å få det ferdig... :sukk:

mandag MÅ vi ha svar. Gikk glipp av ett 5 roms hus til under 2 millioner og nekter å gå glipp av det siste vi så på som ligger på 2,3 millioner. 

5 roms hus til 2 mill? 😮 hvor er det?

Anonymkode: 5db7b...5d1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 roms hus til 2 mill? 😮 hvor er det?

Anonymkode: 5db7b...5d1

Sol og sommerbyen Mandal vettu, vi har alt her :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er irriterende for oss selgere også. La ut leilighet for salg, fire stk var interessert. Tre av dem ventet på finansiering! Derfor avslo jeg et lavt bud fra den ene som hadde pengene, men nå sitter vi her og aner ikke om de siste får stablet pengene på bordet. Vil nesten snu på flisa og spørre hvorfor folk går på visninger og skriver seg på lister når de ikke har pengene enda. Selv om jeg forstår frustrasjonen hvis man blir lovet raskt svar og det drar ut.

Anonymkode: 8e90a...3bf

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er irriterende for oss selgere også. La ut leilighet for salg, fire stk var interessert. Tre av dem ventet på finansiering! Derfor avslo jeg et lavt bud fra den ene som hadde pengene, men nå sitter vi her og aner ikke om de siste får stablet pengene på bordet. Vil nesten snu på flisa og spørre hvorfor folk går på visninger og skriver seg på lister når de ikke har pengene enda. Selv om jeg forstår frustrasjonen hvis man blir lovet raskt svar og det drar ut.

Å sette seg på interesselista er helt uforpliktende. Har selv gjort det kun for å få vite hvor mye boligen blir solgt for til slutt.

Anonymkode: 52513...1e8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Å sette seg på interesselista er helt uforpliktende. Har selv gjort det kun for å få vite hvor mye boligen blir solgt for til slutt.

Anonymkode: 52513...1e8

Det er så, men det er også mange som sender inn bud med forbehold om finansiering. Og så må selgeren finne ut om han skal sitte på gjerdet og vente på et finansieringsbevis som kanskje ikke kommer, eller godta et lavere bud. Vet at det er mange nysgjerrige naboer og andre useriøse som også skriver seg på listen, kjente igjen halvparten av navnene på listen her. 

Skrevet

Hvis du har all dokumentasjon på plass elektronisk kan det gå veldig fort å få finansieringsbevis. Ring når de åpner mandag. Vi fikk finansieringsbevis på under 40 minutter fra DNB da vi skulle legge inn bud på huset vårt. Hadde riktignok lagt inn alt som var nødvendig fredagskvelden, men det var ikke ferdig den mandagen vi ville i budrunde, så vi ringte og fikk vi snakke med lånebehandler som fikset alt tidsnok til budrunden :)  Bare pass på å si ifra om at det må være klart til mandag kl 12 :) 

Vi har forresten også snakket med DNB angående lån på helg, tror det var ifb med finansieringsbevis tidligere (da fikset de det i helgen faktisk).. så det kan jo være verdt det å ringe i dag og høre hva de får til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...