AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Jeg har jobbet hardt og gjort så godt jeg kunne. Alikevel så fikk jeg ikke til det jeg ønsket mest. Jeg er så sykt deprimert, og klarer ikke å finne glede i noen ting mer, selv ikke hobbyer. Alt jeg vil er å drikke, og drikke det gjør jeg, fordi det er min eneste glede for tiden. Jeg er så mye redd, fryktelig redd. Jeg vil ikke at fremtiden skal komme. Fremtiden skremmer meg. Jeg trenger en klem, og en stemme som sier at alt skal bli bra. Men jeg vet at det ikke blir bra, fordi jeg er mislykket. Alikevel vil jeg bare ha en falsk bekreftelse på at ting skal bli bra, for da kan jeg late som om jeg er verdt noe, og at ting er verdt å kjempe for. Jeg er ikke suicidal, jeg er bare trist. Anonymkode: b38bb...dbd
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Har du snakket med fastlegen din om dette? Kan du tenke deg å snakke med en psykolog? Anonymkode: 145dd...9a9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du snakket med fastlegen din om dette? Kan du tenke deg å snakke med en psykolog? Anonymkode: 145dd...9a9 Har gjort det, og går i behandling ( har mistet tellingen på hvor mange år jeg egentlig har vært i behandling) . Akkurat nå fløt bare begeret over. Anonymkode: b38bb...dbd
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Du er verdifull og ting vil bli bra Anonymkode: 145dd...9a9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har gjort det, og går i behandling ( har mistet tellingen på hvor mange år jeg egentlig har vært i behandling) . Akkurat nå fløt bare begeret over. Anonymkode: b38bb...dbd Det er bra at du går i behandling. Synes du at behandleren din greier å hjelpe deg? Synes du at det går greit å være åpen om det som er vanskelig, når du snakker med behandleren din? Anonymkode: 145dd...9a9
Rumle Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Du er verdt noe. Og det er alltid verdt å kjempe, selv om du ikke ser det akkurat nå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet hardt og gjort så godt jeg kunne. Alikevel så fikk jeg ikke til det jeg ønsket mest. Jeg er så sykt deprimert, og klarer ikke å finne glede i noen ting mer, selv ikke hobbyer. Alt jeg vil er å drikke, og drikke det gjør jeg, fordi det er min eneste glede for tiden. Jeg er så mye redd, fryktelig redd. Jeg vil ikke at fremtiden skal komme. Fremtiden skremmer meg. Jeg trenger en klem, og en stemme som sier at alt skal bli bra. Men jeg vet at det ikke blir bra, fordi jeg er mislykket. Alikevel vil jeg bare ha en falsk bekreftelse på at ting skal bli bra, for da kan jeg late som om jeg er verdt noe, og at ting er verdt å kjempe for. Jeg er ikke suicidal, jeg er bare trist. Anonymkode: b38bb...dbd Du nevner depresjon og redsel. Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. (Selv om man ikke føler seg deprimert eller har angst, kan man ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken). I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative tanker og bekymringstanker til positive tanker. Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no. Les gjerne også innleggene til psykiater Nils Håvard Dahl her, i forbindelse med boken: https://forum.doktoronline.no/topic/224360-pessimidtopptimist-og-levealder/ Han anbefaler bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Bla "Sjef i eget liv", "Livet - et usikkert prosjekt", "Kongen anbefaler". https://forum.doktoronline.no/topic/315464-bok-om-kognitiv-terapi/ Anonymkode: 145dd...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er bra at du går i behandling. Synes du at behandleren din greier å hjelpe deg? Synes du at det går greit å være åpen om det som er vanskelig, når du snakker med behandleren din? Anonymkode: 145dd...9a9 Behandleren min nå har jeg litt høyere forhåpninger til enn de tidligere. Har ikke rukket å bli så godt kjent med henne. Går greit å være åpen om ting, det er ikke det vanskeligste, det vanskeligste er at jeg føler jeg lever på lånt tid og er livredd for ting ikke skal bli bedre. Alt jeg vil er å vise lærerne mine det talentet de fikk beskjed om da jeg begynte der (skolen har egentlig en aldersgrense på 24, mens jeg på mine 26 år kun slapp inn fordi jeg hadde lite fravær og gode karakterer fra allmennlinja på den forrige skolen. De ville egentlig ikke ta meg inn før rektor på den gamle skolen sa klart ifra at jeg var en god elev og verdt å bruke ressurser på). Jeg føler at jeg svikter alle ved at jeg ikke klarer å leve opp til alt. JEg bare opptar ressursene deres og er til bry Anonymkode: b38bb...dbd
Dr. A. Kula Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 Du skulle bare ha visst Hvor mange synes alt er trist Så derfor får du denne klem Kan det bringe smilet frem? 2
Rumle Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Behandleren min nå har jeg litt høyere forhåpninger til enn de tidligere. Har ikke rukket å bli så godt kjent med henne. Går greit å være åpen om ting, det er ikke det vanskeligste, det vanskeligste er at jeg føler jeg lever på lånt tid og er livredd for ting ikke skal bli bedre. Alt jeg vil er å vise lærerne mine det talentet de fikk beskjed om da jeg begynte der (skolen har egentlig en aldersgrense på 24, mens jeg på mine 26 år kun slapp inn fordi jeg hadde lite fravær og gode karakterer fra allmennlinja på den forrige skolen. De ville egentlig ikke ta meg inn før rektor på den gamle skolen sa klart ifra at jeg var en god elev og verdt å bruke ressurser på). Jeg føler at jeg svikter alle ved at jeg ikke klarer å leve opp til alt. JEg bare opptar ressursene deres og er til bry Anonymkode: b38bb...dbd Dette er depresjonen din som snakker. Det er ikke sannheten, det bare føles slik 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #13 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, Rumle skrev: Dette er depresjonen din som snakker. Det er ikke sannheten, det bare føles slik Ja, det er jo det folk rundt meg sier, men jeg er så redd for å bli avvist til høsten siden jeg ble sykemeldt og allting at jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg har jobbet så jævlig hardt, og tenk om de ikke ser det eller forstår det? JEg orker ikke å bli avvist. Anonymkode: b38bb...dbd
Rumle Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det folk rundt meg sier, men jeg er så redd for å bli avvist til høsten siden jeg ble sykemeldt og allting at jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg har jobbet så jævlig hardt, og tenk om de ikke ser det eller forstår det? JEg orker ikke å bli avvist. Anonymkode: b38bb...dbd Jeg forstår at det føles sånn. Men, vet du hva? Uansett om du skulle være for syk til høsten til å jobbe eller komme inn på den skolen du vil, eller hva - så går livet videre .. Det er sikkert ikke det du vil høre nå, men livet er bare skikkelig vanskelig av og til, for noen mer enn andre, men du kommer gjennom det, og ting ordner seg på et eller annet vis. Det du aldri må gjøre er å gi opp deg selv. I det store bildet er et år eller to ingenting. Det ordner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #16 Skrevet 8. juni 2018 Tusen takk for så mange gode ord, alle sammen Anonymkode: b38bb...dbd 2
Hadley Skrevet 8. juni 2018 #17 Skrevet 8. juni 2018 Mitt tips: Bry deg mindre om mennesker, og mer om dyr. Dyr bryr seg ikke om hvordan du ser ut, jobb, penger, stress og suksess. Bare om du er snill eller ikke. Hvis du ikke kan ha kjærledyr, gå i dyrebutikken og se på fine dyr eller besøk noen du kjenner som har dyr. Dyr er super terapi! 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 14 minutter siden, Hadley skrev: Mitt tips: Bry deg mindre om mennesker, og mer om dyr. Dyr bryr seg ikke om hvordan du ser ut, jobb, penger, stress og suksess. Bare om du er snill eller ikke. Hvis du ikke kan ha kjærledyr, gå i dyrebutikken og se på fine dyr eller besøk noen du kjenner som har dyr. Dyr er super terapi! Ja det er sant! ❤️ har verdens søteste gamle, sære pusefrøken som gir meg masse glede ❤️ Anonymkode: b38bb...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 Huff... Deprimerte har det ikke lett. Huff... Anonymkode: 8762e...24e
Hadley Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff... Deprimerte har det ikke lett. Huff... Anonymkode: 8762e...24e Cheers, thanks a lot.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå