Gå til innhold

Lær ungene dine norsk!!!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så dritt lei av foreldre som ikke lærer ungene norsk, min datter har hatt besøk av ei venninne, hun kan norsk siden hun går på skole, men hun har med lillebroren og han kan ikke et jævla norsk ord, hun må oversette alt.

Så utlendinger som ikke lærer ungen norsk, skjerp dere!!

Anonymkode: aafb9...5d3

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er da mange nordmenn som også burde hatt et kurs. 

Det er ikke akkurat enkelt å lære barna norsk når man ikke kan det særlig godt selv. Det kan ta tid, særlig for voksne å lære.

Anonymkode: cf1c1...faf

• Liker 8
Skrevet

Vel, når ikke alle voksne lærer norsk selv, klarer de kanskje ikke å lære ungene det heller, men... Jesus mener derfor at de voksne FAKTISK burde gå på norskskole hvis de skal få være i norge, i tillegg til å lære norsken videre til baarnet sitt og ikke bare snakke morsmål hjemme 😄

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det du tenker på da? Og er det i det hele tatt sammenlignbart med det som tas opp her?

• Liker 1
Skrevet

Hvis en skal bo i ett fremmed land syns jeg det minste man kan forlange er at en lærer seg språket. Har irritert meg over dette en stund, hvis man ikke finner det intressant å lære språket kan man glemme å kommunisere med meg :)

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke akkurat enkelt å lære barna norsk når man ikke kan det særlig godt selv. Det kan ta tid, særlig for voksne å lære.

Da bør ungene snarest mulig i barnehage etc. Språk er alfa og omega hvis man skal bli integrert i samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet

Norske foreldre får lære barna sine norsk. De putter flere og flere engelske ord og uttrykk inn i vanlige norske setninger. Hvis ikke de slutter med dette snakker vi alle amerikansk innen 50 år.

Ouh may gaaaaad

Anonymkode: 892d3...26b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med engelske ord og uttrykk. Hovedhensikten er å gjøre seg forstått.

Noe mange innvandrere og deres barn sliter med å gjøre.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dritt lei av foreldre som ikke lærer ungene norsk, min datter har hatt besøk av ei venninne, hun kan norsk siden hun går på skole, men hun har med lillebroren og han kan ikke et jævla norsk ord, hun må oversette alt.

Så utlendinger som ikke lærer ungen norsk, skjerp dere!!

Lillebroren snakker norsk så fort han begynner på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, chisandra skrev:

Da bør ungene snarest mulig i barnehage etc. Språk er alfa og omega hvis man skal bli integrert i samfunnet.

Men sånn er ikke realiteten, dessverre, det burde være et krav av myndighetene , at alle utlendinger lærer seg norsk.

• Liker 2
Skrevet

Barn under en viss alder, ca 6-7 år er istand til å lære seg et hvilket som helst språk perfekt ved å omgås folk som snakker det språket. Så jeg foreslår at dere alle snakker norsk når han er på besøk, så lærer han det fort.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte said:

Skolen er ikke til for at barna skal lære seg norsk. Om man starter uten norskkunnskaper så ender man med å ligge langt bak de andre barna. Det ødelegger for læringen, sosialiseringen og lærelysten. 

Du kan jo tenke deg selv om foreldrene dine flyttet til Kina og du begynte på 1. klasse uten å kunne ett ord kinesisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal de lære bort kår de ikke. Kan norsk selv? Barn lærer språk fort, og ved å være sammen med venner og skolekamerater tar de norsk raskt og blir integrert. 

Anonymkode: c373d...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte said:

Dette er en sannhet med modifikasjoner, det er en grunn til at de jobber veldig med å få ungene i barnehage før skolen begynner i bydeler med høy innvandrerandel (jeg er kun kjent med Oslo). Vi bodde i bydel Søndre Nordstrand (bl.a. Mortensrud og Holmlia) og der fikk alle gratis kjernetid (dvs. 20 timer i uka) de siste par årene i barnehagen for å få innvandrerungene inn og språkopplært før skolestart. De faller raskt etter om de skal lære seg språket og få med seg undervisningen på en gang.

Anonymkode: a76a5...99f

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, Snillingen skrev:

Skolen er ikke til for at barna skal lære seg norsk. Om man starter uten norskkunnskaper så ender man med å ligge langt bak de andre barna. Det ødelegger for læringen, sosialiseringen og lærelysten. 

Du kan jo tenke deg selv om foreldrene dine flyttet til Kina og du begynte på 1. klasse uten å kunne ett ord kinesisk. 

Helt enig med deg jeg, men når ikke mor og far kan norsk, eller vil lære ungen sin norsk, så blir det til at ungen lærer norsk på skolen. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er en sannhet med modifikasjoner, det er en grunn til at de jobber veldig med å få ungene i barnehage før skolen begynner i bydeler med høy innvandrerandel (jeg er kun kjent med Oslo). Vi bodde i bydel Søndre Nordstrand (bl.a. Mortensrud og Holmlia) og der fikk alle gratis kjernetid (dvs. 20 timer i uka) de siste par årene i barnehagen for å få innvandrerungene inn og språkopplært før skolestart. De faller raskt etter om de skal lære seg språket og få med seg undervisningen på en gang.

Ser den og er helt enig i at alle som flytter til Norge bør/skal lære seg norsk. Men når ikke ungen lærer norsk hjemme, så blir det til at dette faller på skolen. 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Helt enig med deg jeg, men når ikke mor og far kan norsk, eller vil lære ungen sin norsk, så blir det til at ungen lærer norsk på skolen. 

Kanskje man da burde sette inn tiltak overfor denne gruppen, slik at barna lærer norsk tidligere? Obligatorisk barnehage for eksempel? Eller andre tiltak som kan bedre norskkunnskapene? Vi må ikke være redd for å stille krav overfor denne gruppen. Det er tross alt barna deres vi prater om. Lærer de seg ikke norsk, tidlig, blir de hengende etter de andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte said:

Ser den og er helt enig i at alle som flytter til Norge bør/skal lære seg norsk. Men når ikke ungen lærer norsk hjemme, så blir det til at dette faller på skolen. 

Nettopp, og derfor er det så viktig at ungene får mulighet til å lære seg norsk i barnehagen før de starter på skolen. Selv der foreldene kan norsk vil det gjerne være ganske gebrokkent, du skal være ganske stødig i et språk før du kan lære det videre til andre. Det vil også føles ganske unaturlig for foreldrene å skulle knote på norsk til ungene sine når de har et annet språk de kan flytende og som de kanskje også ønsker at ungene skal lære.  

Skrevet
Just now, Dævendøtte said:

Foreldrene får lære seg norsk. Og de bør sende barna i barnehage slik at barna så tidlig som mulig sosialiserer seg meg barn som kan språket. 

Man kan ikke flytte til Norge, få unger og la det gå 6 år før man begynner med integreringen. 

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

....

Endret av Catalina Culès

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...